Claybar:n käyttö & vinkit.

Liuottimet, foamit, shampoot, kintaat, kuivaus
DNF

Re: Claybar:n käyttö & vinkit.

Viesti Kirjoittaja DNF » La Tammi 26, 2013 4:14 pm

Demon kirjoitti:Ja voithan sä tehdä ns. muovipussitestin pinnalla. Eli käsi muovipussiin (esim. minigrip-pussi) ja liu´utat sitä pussia maalipinnalla. kuulee ihan selkeä kahina ja kun taas olet savella käynyt alueen niin koitas uusiksi ;)
Toi pussitesti olikin jo tiedossa. Varmaan pakastepussi tai kaupan vihannespussi käy parhaiten kun ovat niin ohuita? Tuntuu ainakin että ne kahisevat ihan yleisesti ottaen herkimmin. :D
Dani kirjoitti:Kyllä ne terävät ja ei niin terävät lähtee kemikaaleilla, ja helposti, tiedä mitä se Urran on pommaceissaan (se saman värinen kuraliemi!!) sekoillut :D
Urran kirjoitti:Dani puhuu nyt oksaalihapon käytöstä, mikä voi olla ns. "ei se niin justiinsa oo" käyttäjällä melko vaarallinen aine :D En osaa kommentoida sitä koska en ole käyttänyt. Antaa noiden Espoolaisten (venemiesten) hoitaa se :lol:
Niin kemikaaleilla tarkoitin ite juurikin noita de-tar ja de-ironeita. Happoa käytän ainoastaan vanteisiin sikäli kun tarvetta on.
Syanid kirjoitti:Toi Bilt Hamberin savi on ihan järkyttävän kätevä kun voi käyttää pelkkää vettä liukasteena!
samunoz kirjoitti:Saven "naarmuttaminen" riippuu myös miten käyttää. Savelle ei siis kannata antaa painetta. Pidä siis sormet suorassa kokoajan äläkä paina, liukastetta täytyy antaa jatkuvasti. Itse käytän BH softin kanssa tilkan ONR tai seuraavaksi "Mean greeniä".
Juha U kirjoitti:Joo en pidä itsekään clayta mitenkään hankalana, enkä sen vuoksi jättäisi käyttämättä. Hyvin puhdistettuun pintaan se ei kevyesti käytettynä jätä jälkiä, kun suihkii kunnolla liukastetta ja kääntelee palaa usein. [pätkitty lainausta] Myllytykseen menevään autoon tuo on omasta mielestäni hyvä tapa varmistaa, ettei pinnasta irtoa mitään yllätyksiä. Jokaiseen mullyttämääni autoon olen tuon myös tehnyt
BH:n savi miullakin löytyy. Ajattelin käyttää liukkarina Citrus Blingiä (sais johonkin senkin kulumaan), vaikka se ilmeisesti vedelläkin toimii ihan ok. Myllytys on tosiaan keväällä edessä, enkä usko että tuota miun Lentävää rukkasta (Skoda) on aikaisemmin savestettu tai myllytetty, joten varmaan siitä pinnasta irtoaa tavaraa jonkun verran. Kuitenki vajaan 200 tkm:n aikana se pinta varmasti jotain ehtii keräämään.
Dani kirjoitti:..ja ettei jää yhtä kohtaa hinkkaamaan, se kohta mattaantuu hyvin nopeasti!
Muistaa vaan käydä joka kohdan kärsivällisen tarkasti läpi, jos näkee syytä savestaa.
Eli kun rahina loppuu niin siirtyy eteenpäin?
Urran kirjoitti: Elämä oli paljon helpompaa silloin kun ei tiennyt mikä on mikronaarmu tai hologrammi maalissa

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Tammi 26, 2013 6:15 pm

Urran kirjoitti:Dani puhuu nyt oksaalihapon käytöstä, mikä voi olla ns. "ei se niin justiinsa oo" käyttäjällä melko vaarallinen aine :D
Oksaalihappo tai mitä vaan.
Esim. Autosmart Fallout Remow:lla ei voi tyriä, ellei sitä ala juomaan ja ruiki itseään tahallisesti silmään ;)
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Tammi 26, 2013 6:22 pm

DNF kirjoitti:
Dani kirjoitti:Kyllä ne terävät ja ei niin terävät lähtee kemikaaleilla, ja helposti, tiedä mitä se Urran on pommaceissaan (se saman värinen kuraliemi!!) sekoillut :D
Niin kemikaaleilla tarkoitin ite juurikin noita de-tar ja de-ironeita. Happoa käytän ainoastaan vanteisiin sikäli kun tarvetta on.
Joo eli maali/muovipinnoille soveltuvaa happoa pintaan (EI vannehappoa!!) tuplavarvit niin ei tarvitse ihmetellä saven kanssa.
Tai Deiron/tar ainetta kans useita kierroksia välihuuhtelun kera.
Dani kirjoitti:..ja ettei jää yhtä kohtaa hinkkaamaan, se kohta mattaantuu hyvin nopeasti!
Muistaa vaan käydä joka kohdan kärsivällisen tarkasti läpi, jos näkee syytä savestaa.
DNF kirjoitti: Eli kun rahina loppuu niin siirtyy eteenpäin?
Kyllä, rahina kohdan jälkeen kannattaa tarkistaa saven pinta, useimmiten tämmösen kohdan jälkeen täytyy käännellä likaiset pinnat vastakkain ja leipoa uusi puhdas kohta esille.

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » La Tammi 26, 2013 9:39 pm

Dani kirjoitti:
Urran kirjoitti:Dani puhuu nyt oksaalihapon käytöstä, mikä voi olla ns. "ei se niin justiinsa oo" käyttäjällä melko vaarallinen aine :D
Oksaalihappo tai mitä vaan.
Esim. Autosmart Fallout Remow:lla ei voi tyriä, ellei sitä ala juomaan ja ruiki itseään tahallisesti silmään ;)
Onko sulla kokemusta tuosta Autosmartin tuotteesta?
Kaikki liha tottelee kuria...

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Su Tammi 27, 2013 12:29 am

Kyllähän sitä on tullut käytettyä paljon.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Tammi 28, 2013 10:56 am

samun kommenttiin pakko kommentoida että kaikista pinttyneimmät tapaukset oon tehnyt juuri kuten samu kuvas, mutta sen jälkeen oon ottanut savi numero kakkosen lämpimästä vedestä (mulla aina semmonen lämminvesisanko saveistuksessa, jotta pysyy lämpimänä ja notkeena) ja käynyt saman panelin toiseen kertaan kunnon paineella eli ns. "Junkman" tyylillä. Jos vetää yhel palikal niin sama toimii varmaan jos kääntää välissä puhtaan puolen. Mut mä tykkään muutenkin aina käyttää kahta.

Tosta CWG:n käytöstä pakko sanoa että oon pistäny merkille että eniten saven naarmutusvarotuksia oon lukenut käyttäjiltä, jotka ei ainakaan tunnusta, käyttävänsä dedikoituja Claylubeja. IMO joku Pink Slip maksa mitään / käyttökerta, vaikka omaahan sekin toki hankintakustannukset jne. Born Slippy on hankintakuluilta vielä halvempi mut ite tykkään enempi tosta Wolfsin kamasta nykysin.
SPOILERSPOILER_SHOW
Dani. AS Fallout Remover + Tardis Eliteltä.. ~£55. Mulla ei oo DeTar vielä loppu mut auto pari ni vois harkita tommosta 8-) Jos Dani viittii niin voisi perustaa uuden topicin tolle AS:n aineelle ja kertoo omista kokemuksista?
Vain YKSI LSP!

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ma Tammi 28, 2013 2:01 pm

Urran kirjoitti: Jos vetää yhel palikal niin sama toimii varmaan jos kääntää välissä puhtaan puolen.
Joo, ja ei... Itse olen huomannut, että jos lämpötila on vähänkään alle +20 niin auton maalipintakin on.
Viileä maalipinta kylmentää nopeasti saven ja se menee kovaksi. Sen teho heikkenee ja mielestäni naarmuttamisriski kasvaa.
Lisäksi se muuttuu epämiellyttävämmäksi käyttää jaa uudelleenmuovata.

Tämän takia käytän aina kahta palaa, joista toinen lilluu oikeasti lämpimässä (n. 40C) vedessä.
"Urku auki, pelti kii"

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Tammi 28, 2013 2:09 pm

Tuo nyt oli lähinnä viitattuna samaan kategoriaan kun porukka jotka ei satsaa dedikoituun claylubeen :D Mulla on aina väh. kaks käytössä. Tai kyllä sä sen varmaan tiesit kun viimeeks heiluttiin molemmat Volvon ympäri ;)
Vain YKSI LSP!

Demon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demon » Ma Tammi 28, 2013 2:26 pm

Onneksi noiden BH:n savien kanssa toimii tuo pelkkä vesi :) Välillä tulee tosin käytettyä Dodon Slipperyä ja ihan jopa Turtle Waxin Big Orangea. Slippery ja BO toimii ihan samalla tavalla. Tosin BO on halvempaa :D :D
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Tammi 29, 2013 8:24 am

Toimii joo mutta se edellyttää lämpimähköä vettä ja jatkuvan kastelun (jotta vesi muodostaa ns. kokoajan kalvon pinnan ja clayn väliin). Kylmän veden kanssa BH savella varmasti saa naarmua. Olen näinkin toiminut mutta melkein helpompaa luben kanssa.

Oon myös eri mieltä tosta BO:n käytöstä saviliukkarina. Kokeilin meinaan muinoin, kun sanottiin että on yhtä hyvä. Mun mielestä liukuvuus ei ole lähelläkään BS tai etenkään Pink Slippiä. Pulassa, yleensä omaa autoa tehdessä oon kokeillut myös BTBMää, BH AW:ta jne eikä mun mielestä mikään toimi yhtä hyvin. Lisäksi osalla shampoista tulee se ongelma että se savi alkaa "murenemaan" millon ainakin ite heitän sen menee -> meni hukkaan.
Vain YKSI LSP!

Demon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demon » Ti Tammi 29, 2013 9:03 am

Urran kirjoitti:Toimii joo mutta se edellyttää lämpimähköä vettä ja jatkuvan kastelun (jotta vesi muodostaa ns. kokoajan kalvon pinnan ja clayn väliin). Kylmän veden kanssa BH savella varmasti saa naarmua. Olen näinkin toiminut mutta melkein helpompaa luben kanssa.

Oon myös eri mieltä tosta BO:n käytöstä saviliukkarina. Kokeilin meinaan muinoin, kun sanottiin että on yhtä hyvä. Mun mielestä liukuvuus ei ole lähelläkään BS tai etenkään Pink Slippiä. Pulassa, yleensä omaa autoa tehdessä oon kokeillut myös BTBMää, BH AW:ta jne eikä mun mielestä mikään toimi yhtä hyvin. Lisäksi osalla shampoista tulee se ongelma että se savi alkaa "murenemaan" millon ainakin ite heitän sen menee -> meni hukkaan.
Ennenkuin tämä menee kiivaaksikin kinasteluksi 8-) niin noista olisi hyvä tehdä joku kitkatesti. Mietittiin tätä eilen meinaan Wolfien kanssa. Mutta mietn tuon saisi helpoiten testattua..?
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Tammi 29, 2013 9:07 am

..vaikka olis miten liukas litku pinnassa niin en siltikään savesta juuri myllytettyjä autoja, en kova enkä pehmeäpintaisia, mutta hapolla/deiron/detar ainetta käytän sitäkin runsaammin.

Jos on kyseessä käytetty auto täynnä pesukonenaarmuja niin samapa tuo onko toinen aine hitusen liukkaampi ku toinen, ei siinä naarmu määrässä muutama mahdollinen mikronaarmu enää ketään pelasta mistään :D

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Tammi 29, 2013 9:48 am

Demon ei huono! Järkätkää ihmeessä. Mutta miten?

Dani eräs kaunis kerta oli BH savi loppu ja clayasin erästä autoa. Auto siis holoa/pesunaarmua täynnä lähtökohdiltaan. No konepellissä oli jotain mujua mikä tarttui huonompilaatuiseen clayhin (vaikka liukkarikin oli ihan jees) minkä seurauksesta kun autoa ruvettiin myllyttämään niin vaikka konepelti muuten saatiin 2 stepillä hyväksi niin piti vetää silti kolmella, mistä eka karva, kun ne naarmut oli niin rujot :D Se oli mun tapauksessa opettavainen tarina :lol: Ja tässä, kuten ihan joka kerta muutenkin kun claylla leikitään, on tehty jo kinnaspesut, APC 1:5 pesut, DeTarrit ja DeIronit ennen clay käsittelyä.

Mut miks just myllytettyä autoa pitäs savestaa?
Vain YKSI LSP!

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Tammi 29, 2013 9:59 am

Ylipäänsä myllytetty auto, tai uus. Tarttuuhan niihinkin samalla tavalla mujua ym. shittiä kun tarpeeksi ajelee eri olosuhteissa? Täh, oliks toi siis kysymys?

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Tammi 29, 2013 10:03 am

Jaa-a, sulle sattuu ja tapahtuu, itselläni ei ole koskaan tullut mitään ongelmia vaikka savestus on jäänyt tekemättä, riittävä esipesu ym. on mun kohdalla riittänyt. Ihmeellistä.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Tammi 29, 2013 10:08 am

No niin tapahtuu. Sen oon itekkin huomannut :D Mut pelottava ajatus mitä se kivenmuru mitkä ne naarmut teki, olis tehnyt esim. oranssin hexin ja pinnan välissä kun laikalle annetaan painetta. Mikä oli siis seuraava steppi.

Mut siis toi happohan todistetusti tai ainakin uskottavasti estää nää ongelmat joten sitä hommaa vois mun mielestä miettiä, ja sitä pitäs testata.

Mut siis jos nyt ei myllytetä, niin ei se clayaus mun mielestä oo muutenkaan tarpeellinen joten siks kysyin et miks pitäs myllytettyä/uutta/naarmutonta autoa clayaa :D Tarttuu tarttuu, mut yleensä noi pinttyneet tapaukset on vasta +5v autoissa mitkä ei pinnan puolesta muutenkaan oo yleensä niitä mitä vois nimittää vastamyllytetyks saatikka uudeks :D
Vain YKSI LSP!

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Tammi 29, 2013 10:23 am

No ei niitten tarvitse olla ku 1vuoden vanha niin löytyy jo kaikkee kivaa noista "uusien" autojen pinnoilta, saatika sitten 5v wanhoista jotka tarvitsee jo vähän tujummat hapot tuplavarvein :D

Mut sekin riippuu niin paljon missä ajaa ja missä auto seisoo ja että onko talvisin sisällä vai ulkona, onko auto pohjoisessa vai etelässä, miten usein omistaja pesee autonsa jne.

Tero

Viesti Kirjoittaja Tero » Ti Tammi 29, 2013 5:27 pm

Demon kirjoitti: Välillä tulee tosin käytettyä Dodon Slipperyä ja ihan jopa Turtle Waxin Big Orangea. Slippery ja BO toimii ihan samalla tavalla. Tosin BO on halvempaa :D :D
Millasella seoksella oot käyttänyt BO:ta, toi kun ei ole shampoonakaan kovin liukasta ainetta?

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Tammi 29, 2013 5:53 pm

Itse käytin BO 1:1 ja tätä nykyään Sonus Ultra-fine Clay ja Sonus Glyde, ihan toimiva kombo jos on tarvetta.

Tonis
Viesti:

Claybar:n käyttö & vinkit.

Viesti Kirjoittaja Tonis » La Helmi 16, 2013 2:23 pm

Onko muilla BH regularin kanssa käynyt niin, että jämähtää isoksi köntiksi sinne rasiaan? Alkuperänen paperi oli välissä ja sehän oli ihan sulanut kiinni sinne... Laitoin kuumaan veteen ja toivon, että sain kaiken paperin rapsuteltua irti...

Ei tallissa kumminkaan niin lämmin ole, että sen takia sulais. Cyc keltainen on pysynyt ihan hyvänä erillisenä köntteinä rasiassaan...
Wannabe-OCD

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » La Helmi 16, 2013 3:06 pm

BH soft on myöskin sulanut aika tiiviisti rasiaan kiinni. Kyllä sen on vielä irti saanut, mutta esim Zaino ei ole jämähtänyt samalla lailla.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Helmi 16, 2013 4:09 pm

Käytin loppujämät BH Softista pois niin huomasin saman että oli "sulannut" rasiaan.
Sonus Ultra Finet taas ihan kuten uudet.

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » La Helmi 16, 2013 7:12 pm

Sama täällä. Revit irti ja muovailet niinkuin sinitarraa.

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » La Helmi 16, 2013 8:01 pm

Samat havainnot, kuin Danilla, että Sonukset pysyneet ihan alkuperäisinä ja BH tartahtanut. Auttaisikohan tuolla jonkin kosteuden ylläpitäminen :?:
Kaikki liha tottelee kuria...

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Helmi 16, 2013 9:07 pm

Unohtua kertoa että BH jämäpala oli tuplapakastepussissa jossa pieni tilkka vettä (sumutinnpullosta suihkin) ja toinen pala siis koskemattomana omassa "leivinpaperissa", molemmat samassa kuosissa eli ikään kuin sulanneena. Sonus clay taas ok!

Vastaa Viestiin