Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Käyttäjien tekemät testit
Avatar
Hynde
Site Admin
Viestit: 4250
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ti Touko 01, 2012 11:59 pm

Tämän testin tarkoituksena on seurata yleisesti käytössä olevien pinnoitteiden toimivuutta vanteilla. Erityisesti tarkkailun kohteena on pinnoitteiden toimivuus kiillotetun alumiini lipin päällä, mutta samalla tietysti seurataan toimintaa ihan perinteisten maalattujen keskiöiden pinnalla.

Yleisesti tiedetty ongelma muodostuu näiden kiillotettujen lippien kanssa, joista on poistettu suojaava lakkakerros. Alumiini alkaa hapettua käytössä ja menettää suhteellisen nopeasti kiiltonsa, mikäli pintaa ei hoideta millään tavalla. Toisaalta taas ongelman muodostaa valittava suoja-aine, koska osa tuotteista, varsinkin perinteiset vahat, himmentävät alumiinin kiiltoa.

Testattavat tuotteet

Wolf´s chemicals - Rim Shield
Optimum Opti-Coat 2.0
Gtechniq - C5 Wheel Armour
Sinol (hörnän mieliksi...)

Kuva

Pohjatietoa tuotteista, niin kuin valmistajat ovat ne ilmoittaneet tuotteissaan.

Wolf's chemicals - Rim Shield

Clean the rim thoroughly before beginning and be sure to remove any imbedded contaminants that might reduce the performance of this sealant. Apply a moderate amount of sealant to an applicator pad and with firm pressure rub the entire rim down, being sure to overlap to for complete coverage. Allow to dry for at least 10 minutes and remove with a clean and damp microfiber or by washing the rim with soap and water. For better coverage and protection, another coat is recommended (no waiting necessary).

Optimum Opti-Coat 2.0

1. Polish paint to remove any defects. 2. Clean surface with 15% IPA solution to remove all polishing oils, waxes and silicones. 3. Prime the applicator by making an X pattern across the pad. Only a few drops will be needed for each subsequent panel. 4. Wipe Opti-Coat on a single panet at a time in a thin layer using two directions, front to back, and then side to side. 5. Within 5 minutes, inspect the panel with adequate lighting for any thick areas that have not flashed away to clear. 6. Use foam applicator or paint safe microfiber to even out any areas where you see streaks. This step is key, as any spots not leveled will have to be polished if allowed to cure. Panels will feel a bit tacky and will be self-leveling during cure time, so avoid any unnecessary touching, wiping, or contact to produce the best result. 7. Repeat steps 1-6 for each panel where application is desired. Not recommended for glass.

Gtechniq - C5 Wheel armour

As C5 forms a chemical bond with your rims it's essential they are free from any contaminants, waxes or oils. Dab C5 on the applicator pad, wipe onto surface and immediately remove residue wiht a microfiber.

Sinol

Polttoneste. Voidaan käyttää laimennettuna lasi- ja kaakelipintojen puhdistukseen... :D

Testattavat kohteet

Testauksen alle valmisteltiin kaksi erillistä vannesarjaa hyvin samanlaisilla metodeilla. BBS:n vanteiden lipit kiillotettiin siihen soveltuvalla aineella. Keskiöt on maalattu noin kuukausi pari aikaisemmin. Sekä lipit, että keskiöt puhdistettiin kiillotuskäsittelyiden jälkeen perusteellisesti, viimeinen pyyhintä Bilt-Hamberin clenser fluidilla ja lopuksi kunnollinen kuivaus ennen pinnoitusta. Vanteet saivat olla rauhassa lämpimässä tallissa vajaan viikon ennen alle laittoa!!!

Kuva

Hamannin vanteet käsiteltiin samalla tavalla, mutta keskiöt on maalattu edelliskesänä. Näissä vanteissa lipit ovat myös käytännössä virheettömät naarmujen ja kiveniskemien osalta. Vanteet laitettiin alle noin neljän tunnin kuivumisen jälkeen!!!

Kuva

Vanteisiin tehtiin merkinnät permanent tussilla sekä lippeihin, että keskiöiden takapuolelle, jotka jätettiin pinnoitteiden alle.

Kuva

Kuva

Tasapuolisuuden nimissä erityishuomiota kiinnitettiin etuvanteisiin, jotka osioitiin niin, että kaikki tuotteet saivat yhtä suuren osan vanteista. Eli käytännössä puoli vannetta per aine. Näin pyrittiin luomaan kaikille tuotteille identtinen ympäristö rasituksen osalta. Takavanteet käsiteltiin myös kaikilla tuotteilla.


1. Havainnot - Levitys

Opti-Coat ja C5 ovat saman tyylisiä tuotteita levitettäessä, joista jää kalvomainen pinta alussa. Rim Shield on joukosta selkeästi erilainen, joka käyttäytyy "vahamaisesti". Hetken odottelun jälkeen pintaan tullut usva kiillotetaan pois, kuten vahakin. Rim Shild on kohtalaisen vahvan oloista ainetta, joka pyyhkäisi tussin jäljet pinnalta pois, kuin tinneri konsanaan. Samoin aine ärsyttää huomattavasti joutuessaan esimerkiksi sormessa olevaan haavaan... :roll:

Kuva

Sinol taas ei käytännössä näytä miltään, vaan haihtuu pinnalta pois. Aineen pitäisi kuitenkin reagoida jollain tavoin alumiinin kanssa ja "sulkea" pinta epäpuhtauksilta.

Kiillosta ei kannata vielä tässä vaiheessa kauheasti spekuloida, vaan tarkastellaan sitä tarkemmin ensimmäisen pesun yhteydessä. Kuitenkin välittömästi levityksen jälkeen voidaan sanoa, että Sinol ei aiheuttanut muutosta juuri kiillotetulla pinnalla, Opti-Coat oli samoin lähes huomaamaton, C5 jätti jälkeensä enemmän muovimaisen kalvon ja Rim Shield heikensi eniten kiiltoa heti levityksen jälkeen. Painotan kuitenkin, että katsotaan tilannetta, kunhan vanteet on pesty ensimmäisen kerran. Maalatuilla osilla ei levityksen jälkeen huomioitavia eroja ollut.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tärkeimmät seurattavat kohteet ovat siis,

- Kesto
- Suojauskyky
- Kiilto

Pesuja tehdään aina, kun siltä tuntuu ja aineina käytetään reippaita pesuaineita eri valmistajilta. Jarrupalat ovat molemmissa autoissa mallia voiko pölyttää vieläkin enemmän, joka sopii tähän tähän testiin vallan mainiosti. Mikäli kiillot eivät poikkea huomattavasti toisistaan, niin niiden saaminen kuviin on myös melko haastavaa. Tässä tapauksessa sanat kertovat ehkä enemmän kuin tuhat kuvaa, mutta eiköhän beading fanaatikoille niitäkin saada... :lol:

Minun puolestani sana on vapaa tässä topicissa ja ajatuksia saa heittää vasemmalta oikealle. Samoin ehdotuksia.

Ei muuta kuin kovaa ajoa...

Kuva

Kuva

- Henkka -
Kaikki liha tottelee kuria...

Juha U
Viestit: 4627
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ke Touko 02, 2012 12:08 am

Mielen kiintoinen testi ja kiinostuneena tätä seuraan. Itse laitoin Nissanin vanteisiin opti-coatin, tosin joka vanteeseen. Mulla vaan maalatut vanteet, joissa lakka päällä.

nick
Viestit: 65
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 7:20 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja nick » Ke Touko 02, 2012 12:38 am

Omat kokemukset tuosta C5:stä ovat viime talvelta ja ainakin normi pesua kesti koko talven, tarkoittaen perus shampoolla pesua.
Ennen säilöön vientiä pesin vanteet vahvemmalla pesuaineella (AF Imperial) ja näytti olevan vieläkin C5 pinnassa.
OT: Aika tutun näköisiä bemareita. Onkos tuossa e36:ssa UGM tarra takalasissa tai taka sivulaseissa?

pazi88
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 4:20 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja pazi88 » Ke Touko 02, 2012 10:54 am

Kai tänne voi oman kuvan heittää. Eli optilla pinnoitetut lipit on ollut alla parisen viikkoa ja tilanne näyttää tältä:
Kuva

Eli ei hyvä. Aluksi tuntui hyvin hylkivän likaa ja vettä, mutta muutaman päivän sateen jälkeen näytösti kuin kaikki pinnoite olisi "huuhtoutunut" pois. Siitä ei kauaa mennykkään kun noita valkoisia hapettumia alkoi ilmestymään. Toivottavasti jompi kumpi noista kahdesta tökötistä on parempaa (sinoli on jo testattu -> toimii jonkin aikaa).

TeroK
Viestit: 32
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 6:38 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja TeroK » Ke Touko 02, 2012 7:41 pm

Tosi mielenkiintoinen testi! Hienoa, että viitsit tehdä ton noin monella aineella :thumb:

pazi88:n tilanne ei tosin näytä rohkaisevalta ton Optin suhteen. Saa nähdä miltä näyttää omat optilla käsitellyt vanteet parin viikon päästä...

Avatar
Tuomas
Viestit: 258
Liittynyt: To Syys 01, 2011 2:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Tuomas » Ke Touko 02, 2012 9:36 pm

Loistavaa työtä :good: Tuloksia odotellessa!

Muistelin, että täällä oli jo joku topic lippien kiillottelusta, mutta en sitä nyt tähän hätään löytänyt, niin kysellään tässä. Modet voi siirrella, jos sopivampi topic löytyy. Eli mikä aine olisi parasta noihin "ylläpito" kiilloitteluihin. Jos siis oletetaan, että paljasta kiiltävää alumiinia ei ole pinnoitettu onnistuneesti, niin mikä tahna on parasta kiillon palautukseen? Itsellä kokemusta vain AG:n Metal Polishista, joka kyllä toimi ihan kiitettävästi ahtoputkien kiillon ylläpitoon käsin työstettynä. Nyt pitäisi kuitenkin ostaa uutta ainetta nimenomaan vanteille, joten mielellään kuulisi kokemuksia muista aineista.

Jolli
Viestit: 749
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:10 pm
Paikkakunta: Virolahti
Viesti:

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Jolli » Ke Touko 02, 2012 9:44 pm

Tuomas kirjoitti:Loistavaa työtä :good: Tuloksia odotellessa!

Muistelin, että täällä oli jo joku topic lippien kiillottelusta, mutta en sitä nyt tähän hätään löytänyt, niin kysellään tässä. Modet voi siirrella, jos sopivampi topic löytyy. Eli mikä aine olisi parasta noihin "ylläpito" kiilloitteluihin. Jos siis oletetaan, että paljasta kiiltävää alumiinia ei ole pinnoitettu onnistuneesti, niin mikä tahna on parasta kiillon palautukseen? Itsellä kokemusta vain AG:n Metal Polishista, joka kyllä toimi ihan kiitettävästi ahtoputkien kiillon ylläpitoon käsin työstettynä. Nyt pitäisi kuitenkin ostaa uutta ainetta nimenomaan vanteille, joten mielellään kuulisi kokemuksia muista aineista.
Autosolia ovat ihmiset kehunneet. Itselläni ei ole kokemusta.

K70
Viestit: 2754
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 8:56 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja K70 » Ke Touko 02, 2012 10:41 pm

Ja jotenkin muistelisin, että olisin jostain lukenut Mothersin aineen olevan aprasta markkinoilla.
Hynde osaa varmasti vahvistaa, tai kumota väitteen.

Avatar
Hynde
Site Admin
Viestit: 4250
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ke Touko 02, 2012 11:40 pm

Toki Pazi saa ja pitääkin laittaa omia kokemuksia. Voidaan sitten vertailla tuloksia. Siitä tulikin mieleen, että miten teit viimeisen puhdistuksen kiillotuksen jälkeen ennen Optin levitystä ja miten nuo vanteet saivat kuivua ennen alle laittoa?

Tuohon lippien kiillotukseen on monia aineita tarjolla, riippuen siitä, että minkä asteista / karkeudella suoritettavaa kiillotusta tehdään. Mutta tuohon viimeistelyyn yksi parhaista on varmaankin tuo Mothersin Mag & Aluminum Polish. Suomessa myy ainakin vielä nykyään Stirwell:

http://www.nettimaalikauppa.fi/epages/S ... cts/555100

Britemax toimii myös hyvin, mutta käsin käytettäessä tuo Mothers on miellyttävämpää, kun on kiinteämpää koostumukseltaan.
Kaikki liha tottelee kuria...

pazi88
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 4:20 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja pazi88 » To Touko 03, 2012 12:20 pm

Hynde kirjoitti:Toki Pazi saa ja pitääkin laittaa omia kokemuksia. Voidaan sitten vertailla tuloksia. Siitä tulikin mieleen, että miten teit viimeisen puhdistuksen kiillotuksen jälkeen ennen Optin levitystä ja miten nuo vanteet saivat kuivua ennen alle laittoa?
Puhdistuksen tein jollain silikoonin/rasvanpoisto aineella, mitä on tullu käytettyä ennen maalausta. En tiiä sit oliko ihan oikeeta ainetta juuri tähän hommaan. Ja vanteet sai ootella melkeen 3kk varastossa ennen allelaittoa. Huomasi kyllä että jotain siinä pinnassa oli. koska naarmuja ei ilmestyny vaikka miten noita käsitteli. Nyt kun pinnote on karannu, niin tuntuu että pelkästä katsomisesta tulee lisää jälkiä :D

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Urran » To Touko 03, 2012 1:05 pm

^Mitenkäs lämmin varasto?
Vain YKSI LSP!

pazi88
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 4:20 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja pazi88 » To Touko 03, 2012 1:19 pm

Urran kirjoitti:^Mitenkäs lämmin varasto?
No joku reilu 20 astetta. Kyseessä siis oikeestaan komero mun kämpässä.

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Dani » To Touko 03, 2012 8:35 pm

Erittäin mielenkiintoinen testi tulossa, odottelen kovasti miten testi "päättyy"!!
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
RTU
Viestit: 949
Liittynyt: La Heinä 30, 2011 9:57 pm
Paikkakunta: Lapinjärvi

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja RTU » To Touko 03, 2012 9:00 pm

^ Ja kuinka nopeasti se päättyy ;)

Avatar
Posambique
Viestit: 2745
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ti Touko 15, 2012 8:16 pm

No nyt ensimmäistä updeittiä jo kehiin, beibe!

Onko hyvä meininki rimsseissä?
"Urku auki, pelti kii"

Avatar
Tuomas
Viestit: 258
Liittynyt: To Syys 01, 2011 2:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Tuomas » Ma Touko 28, 2012 7:52 pm

Lähes kuukausi mennyt, miltä vaikuttaa tässä vaiheessa? Antautumisen merkkejä?

ja ei, en ole yhtään malttamaton :LOL:

Avatar
Hynde
Site Admin
Viestit: 4250
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ma Touko 28, 2012 8:01 pm

Jahka pääsen tästä kotiin seuraavan kerran, niin raporttia tulee sen jälkeen. En ole vielä ehtinyt paneutumaan riittävällä tarmolla ulkomaanreissun jälkeen. Tulee siis heti, kun ehdin... ;)
Kaikki liha tottelee kuria...

Avatar
Posambique
Viestit: 2745
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ma Touko 28, 2012 10:54 pm

No tämä selvä, hjuvahjuva.
"Urku auki, pelti kii"

Avatar
vulcsn spoetnik
Viestit: 73
Liittynyt: Su Huhti 22, 2012 8:57 pm
Paikkakunta: åBo

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja vulcsn spoetnik » Ti Touko 29, 2012 4:06 pm

Tässäpä hätähousuille pientä updeittiä Wolffin Rim Sealantin kestosta.... :D N. 1 kk kulunut alla laitosta

http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=1 ... 196#p50196

Avatar
Hynde
Site Admin
Viestit: 4250
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Hynde » Su Kesä 10, 2012 8:27 pm

1. Päivitys

No niin. Tässä on ollut pitkää työreissua takana, eikä mahdollisuutta aktiiviseen seurantaan, mutta palataanpas tämäkin ongelman piiriin. Vanteet ovat olleet nyt reilun kuukauden alla. Yksi sarja on autossa, jolla ajetaan päivittäin ja kilometrejä on kertynyt paljon. Pesua vähän. Toinen auto on ollut vähemmällä ajolla. Pesua vähän. Näiden lisäksi laitoin vielä kolmanteenkin autoon aineita, joka on liikkunut paljon ja sitä on myös pesty ahkerasti viimeaikoina. Havaintoja seuraavassa eri tuotteista.

Gtechniq C5

Kuva

Kuva

Sarjan näyttävin pinnoite. Sheating ja beading on omaa luokkaansa sekä keskiöissä että lipeissä. Lipit ovat pysyneet toistaiseksi kiiltävinä.

Optimum Opti-coat

Kuva

Kuva

Sheating ja beading hyvällä tasolla, mutta huomattavasti laimeampaa, kuin C5:lla. Lipit ovat pysyneet toistaiseksi kiiltävinä

Wolf's Rim Shield

Kuva

Kuva

Kuva

Tähän mennessä sarjan pettymys. Kolmessa eri vannesarjassa kaikissa havaittavissa samanlaisia ongelmia. Kiilto häipynyt lipeistä ja hapettuminen alkanut. Sheating ja beading heikkoa sekä lipeissä, että keskiöissä.

Sinol

Kuva

Pitää hetken lipit kiiltävinä, mutta odotetusti hapettuminen alkanut tämän osalta. Vaatisi uusintakäsittelyä.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ensimmäinen kunnon pesusessio toteutettiin referenssivanteiden osalta Stjärnagloss Hjul pesuaineella. Eli miedolla pesuaineella aloitettiin. Vähemmän ajossa ollut auto kesti hyvin pesun rasitukset ja pinnoitteet näyttivät edelleen vasta laitetuilta pl. Rim Shield. Joka päiväisessä ajossa olleen auton vanteet taas antoivat lippien osalta merkkejä pinnotteiden antautumisesta. Epäilys siitä, että pinnoitteet menivät pesuveden mukana, jäi leijumaan ilmaan. Sheating ja beading vähenivät huomattavasti lipeillä, ei keskiöillä. Tähän saadaan parempaa tietoa jälleen seuraavan pesukerran yhteydessä. Vanteet saavat taas nauttia kilometrejä ja epäpuhtauksia viikon parin verran ennen seuraavaa päivitystä.

Sanat kertonevat enemmän, kuin kuvat tässä tapauksessa, mutta silti pari kuvaa ja videota vielä tähän päätteeksi...

Kuva

http://hynde.kuvat.fi/kuvat/Vanne%20tes ... _testi.mp4

- Henkka -
Kaikki liha tottelee kuria...

Avatar
Tuomas
Viestit: 258
Liittynyt: To Syys 01, 2011 2:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Tuomas » Ma Kesä 11, 2012 6:48 pm

Hieno vertailu! Suuret kiitokset Hyndelle, että jaksaa tällaisia rustailla. :good:

Ikävä kyllä näyttää vähän siltä, ettei näistä pinnoitteista löytynyt ratkaisua lippien hapettumiseen, mutta odotellaan nyt vielä, joska vaikka tuo C5 selviäisi.

Avatar
Posambique
Viestit: 2745
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ke Elo 22, 2012 7:12 pm

Päivitystä?
"Urku auki, pelti kii"

Avatar
Peke
Viestit: 2928
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 11:41 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Peke » To Elo 30, 2012 7:54 am

Kiinnostas muakin ku CQuartzkin antautui melkein heti alulipeistä... :( ;)
Porsche 911 Turbo & Smart Fortwo Turbo & Skoda Octavia RS Combi
EX Audi TT RS+ & RS3

Avatar
janne320d
Viestit: 458
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 8:48 am
Paikkakunta: jns

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja janne320d » To Loka 04, 2012 10:15 am

Mites c5 jaksaa?
Riittääkö tuo 15ml hyvin 18"vanteiden käsittelyyn ja miten tuo oikeaoppisesti laitetaan?
BMW X5 e53 3.0ia
Ford focus -06

Avatar
Posambique
Viestit: 2745
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Testi: Vanteiden suojapinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Posambique » Su Loka 28, 2012 11:16 pm

Mieshän taitaa olla tällä hetkellä poissa, mutta laitan silti kuumotusta.
Noinkohan on enää edes kesätassut alla? Eli olisiko yhteenvedon paikka jo?
"Urku auki, pelti kii"

Vastaa Viestiin