Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
-
- Site Admin
- Viestit: 8533
- Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
- Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Siis jos pohjalla on jo naarmuton pinta (myllytetty) niin en näkis mitään syytä miks AIOa/Glazea pitäis työstää hirveen kauan pintaan. SRP:tä etenkään kun ei varsinaisesti koneella poista naarmuja sen enempää.
Itse oon LP:n aina ajanut joko viimeistely tai light polishing padillä ja ensin levittänyt hitaalla nopeudella sit nostanu vähä hönkää ja ajanu alueen pari kertaa. Mutta kuten sanottu, jos pohjat on jo naarmuttomat niin luulen että riittää että ajat sen vaan joka paikkaan kunnolla. On se silti nopeempi koneella ajaa kun käsin levittää, ja paremmat lopputulokset.
Itse oon LP:n aina ajanut joko viimeistely tai light polishing padillä ja ensin levittänyt hitaalla nopeudella sit nostanu vähä hönkää ja ajanu alueen pari kertaa. Mutta kuten sanottu, jos pohjat on jo naarmuttomat niin luulen että riittää että ajat sen vaan joka paikkaan kunnolla. On se silti nopeempi koneella ajaa kun käsin levittää, ja paremmat lopputulokset.
Vain YKSI LSP!
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Ok, eli naarmuttomalle pinnalle koneella käytännössä vain levitys, tämän jälkeen poispyyhintä. Onko näillä väliä levittääkö kerralla koko auton ennenkuin pyyhkii pois, vai käsitteleekö paneli kerrallaan (levitys + pyyhintä)?Urran kirjoitti:Siis jos pohjalla on jo naarmuton pinta (myllytetty) niin en näkis mitään syytä miks AIOa/Glazea pitäis työstää hirveen kauan pintaan. SRP:tä etenkään kun ei varsinaisesti koneella poista naarmuja sen enempää.
Itse oon LP:n aina ajanut joko viimeistely tai light polishing padillä ja ensin levittänyt hitaalla nopeudella sit nostanu vähä hönkää ja ajanu alueen pari kertaa. Mutta kuten sanottu, jos pohjat on jo naarmuttomat niin luulen että riittää että ajat sen vaan joka paikkaan kunnolla. On se silti nopeempi koneella ajaa kun käsin levittää, ja paremmat lopputulokset.
-
- Site Admin
- Viestit: 8533
- Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
- Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Monesti helpompaa pyyhkiä paneli aina ajon jälkeen. Tai näin siis ainakin itse teen. SRP ja LP ainakin tuppaa kuivumaan aika nopeesti kun koneella tulee laitettua niin ohut kerros.Alke kirjoitti:Ok, eli naarmuttomalle pinnalle koneella käytännössä vain levitys, tämän jälkeen poispyyhintä. Onko näillä väliä levittääkö kerralla koko auton ennenkuin pyyhkii pois, vai käsitteleekö paneli kerrallaan (levitys + pyyhintä)?
Vain YKSI LSP!
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Hieno juttu, kiitokset neuvoista! Nyt vaan odotellaan pakettia saapuvaksi että pääse käytännön harjoitteluun käsiksi



Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Pian olisi koneen hankinta edessä ja DAS6-pro olisi täällä kertaa kohteena.
JP mainitsi jossain edellä että laikoiksi keltainen+vihreä+musta niin varmaan joka kohtaan olisi jotain.
Mitä Menzernan aineita aloittelijan kannattaisi ottaa, nuo koodit ei ole vielä menneet jakeluun?
Kiilloituksen kohteina olisi punainen toyota, hopea golf ja itseluottamuksen kasvaessa mustamusta BMW.
E: antaa olla, samplerkit tulossa. Eiköhän siinä ole vähän kaikkea....
JP mainitsi jossain edellä että laikoiksi keltainen+vihreä+musta niin varmaan joka kohtaan olisi jotain.
Mitä Menzernan aineita aloittelijan kannattaisi ottaa, nuo koodit ei ole vielä menneet jakeluun?
Kiilloituksen kohteina olisi punainen toyota, hopea golf ja itseluottamuksen kasvaessa mustamusta BMW.
E: antaa olla, samplerkit tulossa. Eiköhän siinä ole vähän kaikkea....
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Löytyisikö vinkkiä mitä teen väärin. Ongelmana on pädin pomppiminen, tarraa mun mielestä aika paljon. Auttaa kun käyttää enemmän tahnaa tai ruikkii vettä vähän väliä, mutta ei sen näin kai pitäis mennä. Tosi vaikea suoriakin pintoja myllyttää kun pellin hiemankin antaessa periksi pädi haukkaa.
Villalaikalla ei tätä ongelmaa ole, 7h käytin just ehostaessa todella rujoa pintaa.
Autot on olleet 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun bemareita, laikat LC CCS ja aineet Menz PO 85 RD 3.02 ja final finish.
Kyllä tää nytkin onnistuu, mutta on todella väsyttävää ja helposti tulee joku moka jos ongelmaa ei saa korjattua.
Villalaikalla ei tätä ongelmaa ole, 7h käytin just ehostaessa todella rujoa pintaa.
Autot on olleet 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun bemareita, laikat LC CCS ja aineet Menz PO 85 RD 3.02 ja final finish.
Kyllä tää nytkin onnistuu, mutta on todella väsyttävää ja helposti tulee joku moka jos ongelmaa ei saa korjattua.
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Ensinnäkin, mikä kone?
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
AEG PE 150.
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Itsellä huomasin samaa, mutta koneen asennon tarkistus ja laikan puhtaanapito auttoi pomppimiseen...
Wannabe-OCD
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Oletko kastellut nuo vaahtomuovilaikat ennen käyttöä?
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Keskitä laikka huolellisesti äläkä käytä liikaa ainetta.
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Backing plate on se mikä tuli mukana, aika kovan tuntuinen mutta en tiedä millaisia muut on. Kauhean pehmeä ei tietty voi ollakaan ettei hajoa palasiksi käytössä. Voipi olla, että pehmeämmällä ei koneen asento olisi niin pilkuntarkkaa kun se nyt on.
Olen kastellut laikat ennen käyttöä, ja ainetta on tosi vähän (pari herneen kokoista tms), mutta mitä vähemmän sitä on, sitä helpommin tuntuu pomppivan
Esim. ovien myllytys hankalaa peilien ym. kohdalta, kun laikka puree niin kovasti ettei voi ajaa kuin aivan laikan keskikohdalla, hiukankin reunampaan kosketuskohtaa niin tuntuu imaisevan vaikkei pitäisi painoa käytännössä yhtään.
Noo, jatketaan touhuilua, jos mitään varsinaista tekniikkavikaa tms. ei paljastu niin eiköhän tähän harjaannu vähitellen
Olen kastellut laikat ennen käyttöä, ja ainetta on tosi vähän (pari herneen kokoista tms), mutta mitä vähemmän sitä on, sitä helpommin tuntuu pomppivan

Noo, jatketaan touhuilua, jos mitään varsinaista tekniikkavikaa tms. ei paljastu niin eiköhän tähän harjaannu vähitellen

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Mullakin veteli aluksi mutta kai se tekniikka siitä kehitty, kun nykyään onnistuu paljon paremmin. Sillä kovalla backplatella voi olla jotain yhteyttä vetelyyn, kun mullakin semmonnen löytyy... Pehmeen kanssa vois olla helpompi saada se pädi optimi asentoon siihen pinnalle.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Touko 05, 2011 1:21 pm
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Terve!
Elikkäs kyseessä ois semmonen että olen kovasti kiinnostunut auton kiillottamisesta, pesusta yms ja muutenkin siitä kun se kiiltää
Mut aattelin täs nyt kysellä teiltä viisaammilta neuvoja. Tuli ostettuu tommonen bilteman 36e maksava cyclo kone ja nyt sit kiinnostais tietää et mitä laikkoi ja aineita tulis hommata ku tarkotuksen ois pistää perheen autot Toyota Yaris(hopea) ja Ford Mondeo(musta) vähä parempaan uskoon. Yaris on aika hyvä lähtökohtasesti, mutta mondeo melko naarmuinen.
Sen verran olen jo opiskellut että kunnon pesu on tärkeää ja claybarin käyttö myös, että pinnasta saa hyvän.
Eli jos joku viitsisi kertoa mitä aineita/laikkoja/vahoja kannattaa käyttää ja muuta hyvää yleistietoa asiasta niin olisin kiitollinen!
Elikkäs kyseessä ois semmonen että olen kovasti kiinnostunut auton kiillottamisesta, pesusta yms ja muutenkin siitä kun se kiiltää

Mut aattelin täs nyt kysellä teiltä viisaammilta neuvoja. Tuli ostettuu tommonen bilteman 36e maksava cyclo kone ja nyt sit kiinnostais tietää et mitä laikkoi ja aineita tulis hommata ku tarkotuksen ois pistää perheen autot Toyota Yaris(hopea) ja Ford Mondeo(musta) vähä parempaan uskoon. Yaris on aika hyvä lähtökohtasesti, mutta mondeo melko naarmuinen.
Sen verran olen jo opiskellut että kunnon pesu on tärkeää ja claybarin käyttö myös, että pinnasta saa hyvän.
Eli jos joku viitsisi kertoa mitä aineita/laikkoja/vahoja kannattaa käyttää ja muuta hyvää yleistietoa asiasta niin olisin kiitollinen!
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Tere,Terve!
Elikkäs kyseessä ois semmonen että olen kovasti kiinnostunut auton kiillottamisesta, pesusta yms ja muutenkin siitä kun se kiiltää
Mut aattelin täs nyt kysellä teiltä viisaammilta neuvoja. Tuli ostettuu tommonen bilteman 36e maksava cyclo kone ja nyt sit kiinnostais tietää et mitä laikkoi ja aineita tulis hommata ku tarkotuksen ois pistää perheen autot Toyota Yaris(hopea) ja Ford Mondeo(musta) vähä parempaan uskoon. Yaris on aika hyvä lähtökohtasesti, mutta mondeo melko naarmuinen.
Sen verran olen jo opiskellut että kunnon pesu on tärkeää ja claybarin käyttö myös, että pinnasta saa hyvän.
Eli jos joku viitsisi kertoa mitä aineita/laikkoja/vahoja kannattaa käyttää ja muuta hyvää yleistietoa asiasta niin olisin kiitollinen!
Cycloon kannattaa hommata peruslaikat vaikka täältä tai sitten Jannelta Sonüksen laikat ja aineet. Muistaa tilausta tehdessä kertoa, että laikat tulee cycloon niin Janne tietää leikata laikat oikeanlaisiksi.
Projetechiltä kannattaa ottaa myös vaikka muutkin tavarat


Itsellä tällähetkellä vasta yksi vaha käytössä joka on Collinite 476s. Hyvä perus vaha jolla on kestoakin

Näillä eteenpäin ja muutkin neuvovat sekä kertovat vinkkejä.
Teretulemast

Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave
Instagram: detailcave
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Touko 05, 2011 1:21 pm
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Kiitos! Tästä oli jo paljon apua
Sellasta viel täs tiedustelen ku tossa meidän Yariksessa on jonkin verrän tätä hämähäkinseitti naarmua niin että mikä aine olisi aloittelijalle hyvä millä noita voisi koittaa saada pois? 


Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Tässä yksi syy, eli tämä vaihtoon, pehmeämpi talla tilalle.Cell kirjoitti:Kone: AEG PE 150, Backing plate on se mikä tuli mukana.
Se 150mm umpikumikiekko mikä tulee mukaan on jotain aivan järkyttävää pskaa..
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Tähän kun yhdistää pihistellen käytetyt aineet ja likaisen laikan, niin veikkaan, että siinä se...Dani kirjoitti:Tässä yksi syy, eli tämä vaihtoon, pehmeämpi talla tilalle.Cell kirjoitti:Kone: AEG PE 150, Backing plate on se mikä tuli mukana.
Se 150mm umpikumikiekko mikä tulee mukaan on jotain aivan järkyttävää pskaa..

Kaikki liha tottelee kuria...
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Terve!
Ensimmäistä viestiä pukkaa täältä suunnasta.
Tarkoituksena olisi alkukesästä meikkailla nykyinen auto (Pösö 206) myyntikuntoon ja uusi kulkine yhden auton kokemuksella sitten loppukesästä.
Tällä hetkellä mietityttää lähinnä tuon tulevan auton osalta (Mazda 6 vm.06-07) sellainen, että kuinka usein auton uskaltaa myllyttää?Vuoden-kahden välein vai jopa harvemmin? Eli kuinka paljon myllytys syö lakkakerrosta. Mazdassahan ilmeisesti melko pehmeä lakka ja koneeksi todennäköisesti on tulossa DAS6-Pro. Aineina varmaankin Menzernan RD 3.02 ja RE 85. Laikoiksi CG Hex-Logic oranssi ja valkoinen sekä musta vahan levitykselle.
Laittelen kuvien kanssa Näyttämön puolelle raporttia kunhan ensimmäinen mylläys on takana.
Laitetaan tähän vielä iso kiitos todella huikeasta foorumista, jota on tullut pari kuukautta luettua ja uutta oppia on tullut kyllä erittäin paljon.
Ensimmäistä viestiä pukkaa täältä suunnasta.
Tarkoituksena olisi alkukesästä meikkailla nykyinen auto (Pösö 206) myyntikuntoon ja uusi kulkine yhden auton kokemuksella sitten loppukesästä.
Tällä hetkellä mietityttää lähinnä tuon tulevan auton osalta (Mazda 6 vm.06-07) sellainen, että kuinka usein auton uskaltaa myllyttää?Vuoden-kahden välein vai jopa harvemmin? Eli kuinka paljon myllytys syö lakkakerrosta. Mazdassahan ilmeisesti melko pehmeä lakka ja koneeksi todennäköisesti on tulossa DAS6-Pro. Aineina varmaankin Menzernan RD 3.02 ja RE 85. Laikoiksi CG Hex-Logic oranssi ja valkoinen sekä musta vahan levitykselle.
Laittelen kuvien kanssa Näyttämön puolelle raporttia kunhan ensimmäinen mylläys on takana.
Laitetaan tähän vielä iso kiitos todella huikeasta foorumista, jota on tullut pari kuukautta luettua ja uutta oppia on tullut kyllä erittäin paljon.
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Varmaan riippuu kuinka naarmutonta jälkeä hakee, oman mazdan olen pari kertaa kiillottanut mutta en hakenut(vielä) täysin naarmutonta pintaa vaan isoa parannusta. Harjoitustakin on niin vähän takana kiillotushommista. Viikonloppuna kiilloteltiin e46 bimmerin oven alaosia ja kovempaa hommaa selvästi kuin mazdassa jossa on pehmeä lakka. Mittasin pinnavahvuutta mittarilla kokeeksi ja ei siitä juur mitään lähtenyt kevyen kiillottelun jäljiltä, eli jos mikronaarmuja poistaa niin aika monta kertaa saa jynssätä. Joku varmaan osaa tähän sanoa faktaa.
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.
-
- Site Admin
- Viestit: 8533
- Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
- Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
En usko että hirveesti kiinni siitä miten usein. Lähinnä siitä miten pesee/aiheuttaa niitä naarmuja. Jos myllää ekalla kerralla 95% naarmuttomaks ja pesee 2BM kunnon lampaankintaalla ja kuivaa ilman että liu'uttaa liinaa niin väitän että ekan myllytyskerran jälkeen ei juurikaan ohenneta sitä pintaa, tai erittäin vähän. Se pesu/ylläpito on kuitenkin se millä on enemmän merkitystä..
Normaalisti varmaan se kaks kertaa vuodessa porukka myllää. Tai ite haluaisin ainakin pyrkiä siihen.
Kysymys laikoista: Miks jää vihree pois välistä? Itse ottasin kyllä kaikki karkeudet ettei tuu liian isoja hyppyjä ja joutuu turhaa työstää pehmeellä pädillä monta kertaa et saa edellisen holot pois..
Normaalisti varmaan se kaks kertaa vuodessa porukka myllää. Tai ite haluaisin ainakin pyrkiä siihen.
Kysymys laikoista: Miks jää vihree pois välistä? Itse ottasin kyllä kaikki karkeudet ettei tuu liian isoja hyppyjä ja joutuu turhaa työstää pehmeellä pädillä monta kertaa et saa edellisen holot pois..
Vain YKSI LSP!
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Ainetta on käytetty enemmän ja vähemmän pihistellen, mutta taidanpa tilata tuon toisen tallan niin on ainakin lisää ihmeteltävää ja ryjää nurkissaHynde kirjoitti:Tähän kun yhdistää pihistellen käytetyt aineet ja likaisen laikan, niin veikkaan, että siinä se...

Maalipinnan paksuusmittari tarvittais kyllä, tuota aivan hillittömän naarmuista E39:ä (=matta) hinkutellessa loppuu uskallus vaikka naarmuja on vielä, ei oo mitään tuntumaa paljonko yhdellä kierroksella LC oranssi + PO RD 3.02 lähtee. Vaakapinnoilla on niin pahoja naarmuja, että kolme kertaa kun ajaa tolla ja vielä perään hienommalla, niin alkaa olla 90% korjaus. Pystypinnoilla riittää yks tai korkeintaan kaks kertaa.
LC:n villalaikka on muuten tosi miellyttävä tuttavuus, leikkaa miedosti (perstuntumalta oranssia CCS vastaava) mutta helppo käyttää ja villalaikkana ei lämmitä ihmeemmin. Villaakaan ei hirveemmin lentele.
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
mites nuo menzernan aineet menee kovimmasta miedoinpaan kun ei noista erkkikään ota selvää?jossakin muistan nähneeni jonkun taulukon...
mikä kannattais otta Menzerna Final Finish (PO 85RD) kaveriksi kun tarviis musta bemari kiillottaa?varmaan joku astetta kovempi mömmö,tuolla po 85 rd tekee varmaan jo vahavalmista pintaa?
kaapista löytyy kyllä megun ultimate compound joten onko tuota järkeä lähteeä johonkin menzernan aineeseen edes vaihtamaan?
mikä kannattais otta Menzerna Final Finish (PO 85RD) kaveriksi kun tarviis musta bemari kiillottaa?varmaan joku astetta kovempi mömmö,tuolla po 85 rd tekee varmaan jo vahavalmista pintaa?
kaapista löytyy kyllä megun ultimate compound joten onko tuota järkeä lähteeä johonkin menzernan aineeseen edes vaihtamaan?
BMW X5 e53 3.0ia
Ford focus -06
Ford focus -06
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Miedoimmasta aloittaen:
- Final Finish (PO 85RD)
- Final Finish (PO 106 FA)
- Power Finish (PO203S)
- Intensive Polish (PO85RD 3.02)
- Fast Gloss S500
3.02 tekee vähänkään kovemmilla maali/lakkapinnoilla ihan vahavalmista pintaa, kun työstää vähän pidempään ja suihkii pikkuisen vettä työstön loppuvaiheessa. Pehmeät pinnat kannattaa vetää vielä jommalla kummalla Final Finishillä.
- Final Finish (PO 85RD)
- Final Finish (PO 106 FA)
- Power Finish (PO203S)
- Intensive Polish (PO85RD 3.02)
- Fast Gloss S500
3.02 tekee vähänkään kovemmilla maali/lakkapinnoilla ihan vahavalmista pintaa, kun työstää vähän pidempään ja suihkii pikkuisen vettä työstön loppuvaiheessa. Pehmeät pinnat kannattaa vetää vielä jommalla kummalla Final Finishillä.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips