Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Huhti 27, 2011 8:00 am

Siis jos pohjalla on jo naarmuton pinta (myllytetty) niin en näkis mitään syytä miks AIOa/Glazea pitäis työstää hirveen kauan pintaan. SRP:tä etenkään kun ei varsinaisesti koneella poista naarmuja sen enempää.

Itse oon LP:n aina ajanut joko viimeistely tai light polishing padillä ja ensin levittänyt hitaalla nopeudella sit nostanu vähä hönkää ja ajanu alueen pari kertaa. Mutta kuten sanottu, jos pohjat on jo naarmuttomat niin luulen että riittää että ajat sen vaan joka paikkaan kunnolla. On se silti nopeempi koneella ajaa kun käsin levittää, ja paremmat lopputulokset.
Vain YKSI LSP!

Alke
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 7:35 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Alke » Ke Huhti 27, 2011 8:38 am

Urran kirjoitti:Siis jos pohjalla on jo naarmuton pinta (myllytetty) niin en näkis mitään syytä miks AIOa/Glazea pitäis työstää hirveen kauan pintaan. SRP:tä etenkään kun ei varsinaisesti koneella poista naarmuja sen enempää.

Itse oon LP:n aina ajanut joko viimeistely tai light polishing padillä ja ensin levittänyt hitaalla nopeudella sit nostanu vähä hönkää ja ajanu alueen pari kertaa. Mutta kuten sanottu, jos pohjat on jo naarmuttomat niin luulen että riittää että ajat sen vaan joka paikkaan kunnolla. On se silti nopeempi koneella ajaa kun käsin levittää, ja paremmat lopputulokset.
Ok, eli naarmuttomalle pinnalle koneella käytännössä vain levitys, tämän jälkeen poispyyhintä. Onko näillä väliä levittääkö kerralla koko auton ennenkuin pyyhkii pois, vai käsitteleekö paneli kerrallaan (levitys + pyyhintä)?

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Huhti 27, 2011 9:18 am

Alke kirjoitti:Ok, eli naarmuttomalle pinnalle koneella käytännössä vain levitys, tämän jälkeen poispyyhintä. Onko näillä väliä levittääkö kerralla koko auton ennenkuin pyyhkii pois, vai käsitteleekö paneli kerrallaan (levitys + pyyhintä)?
Monesti helpompaa pyyhkiä paneli aina ajon jälkeen. Tai näin siis ainakin itse teen. SRP ja LP ainakin tuppaa kuivumaan aika nopeesti kun koneella tulee laitettua niin ohut kerros.
Vain YKSI LSP!

Alke
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 7:35 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Alke » Ke Huhti 27, 2011 9:38 am

Hieno juttu, kiitokset neuvoista! Nyt vaan odotellaan pakettia saapuvaksi että pääse käytännön harjoitteluun käsiksi :P :P

Avatar
*Kaide
Viestit: 986
Liittynyt: Ma Syys 13, 2010 3:27 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja *Kaide » Ke Huhti 27, 2011 1:06 pm

Pian olisi koneen hankinta edessä ja DAS6-pro olisi täällä kertaa kohteena.
JP mainitsi jossain edellä että laikoiksi keltainen+vihreä+musta niin varmaan joka kohtaan olisi jotain.

Mitä Menzernan aineita aloittelijan kannattaisi ottaa, nuo koodit ei ole vielä menneet jakeluun?

Kiilloituksen kohteina olisi punainen toyota, hopea golf ja itseluottamuksen kasvaessa mustamusta BMW.


E: antaa olla, samplerkit tulossa. Eiköhän siinä ole vähän kaikkea....

Cell
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 2:10 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Cell » Ke Touko 04, 2011 12:01 am

Löytyisikö vinkkiä mitä teen väärin. Ongelmana on pädin pomppiminen, tarraa mun mielestä aika paljon. Auttaa kun käyttää enemmän tahnaa tai ruikkii vettä vähän väliä, mutta ei sen näin kai pitäis mennä. Tosi vaikea suoriakin pintoja myllyttää kun pellin hiemankin antaessa periksi pädi haukkaa.

Villalaikalla ei tätä ongelmaa ole, 7h käytin just ehostaessa todella rujoa pintaa.

Autot on olleet 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun bemareita, laikat LC CCS ja aineet Menz PO 85 RD 3.02 ja final finish.

Kyllä tää nytkin onnistuu, mutta on todella väsyttävää ja helposti tulee joku moka jos ongelmaa ei saa korjattua.

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ke Touko 04, 2011 1:23 am

Ensinnäkin, mikä kone?

Cell
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 2:10 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Cell » Ke Touko 04, 2011 8:04 am

AEG PE 150.

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Touko 04, 2011 8:09 am

Lisäkysymys: Minkälainen backing plate?
Vain YKSI LSP!

Avatar
Tonis
Viestit: 1440
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 9:34 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Tonis » Ke Touko 04, 2011 8:41 am

Itsellä huomasin samaa, mutta koneen asennon tarkistus ja laikan puhtaanapito auttoi pomppimiseen...
Wannabe-OCD

Avatar
TKe_
Site Admin
Viestit: 4538
Liittynyt: To Elo 12, 2010 8:21 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ke Touko 04, 2011 9:02 am

Oletko kastellut nuo vaahtomuovilaikat ennen käyttöä?

hörnä
Viestit: 700
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 11:30 am

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja hörnä » Ke Touko 04, 2011 9:13 am

Keskitä laikka huolellisesti äläkä käytä liikaa ainetta.

Cell
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 2:10 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Cell » Ke Touko 04, 2011 5:28 pm

Backing plate on se mikä tuli mukana, aika kovan tuntuinen mutta en tiedä millaisia muut on. Kauhean pehmeä ei tietty voi ollakaan ettei hajoa palasiksi käytössä. Voipi olla, että pehmeämmällä ei koneen asento olisi niin pilkuntarkkaa kun se nyt on.

Olen kastellut laikat ennen käyttöä, ja ainetta on tosi vähän (pari herneen kokoista tms), mutta mitä vähemmän sitä on, sitä helpommin tuntuu pomppivan :? Esim. ovien myllytys hankalaa peilien ym. kohdalta, kun laikka puree niin kovasti ettei voi ajaa kuin aivan laikan keskikohdalla, hiukankin reunampaan kosketuskohtaa niin tuntuu imaisevan vaikkei pitäisi painoa käytännössä yhtään.

Noo, jatketaan touhuilua, jos mitään varsinaista tekniikkavikaa tms. ei paljastu niin eiköhän tähän harjaannu vähitellen :)

Avatar
Harú
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Loka 01, 2010 11:58 am

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Harú » To Touko 05, 2011 8:57 am

Mullakin veteli aluksi mutta kai se tekniikka siitä kehitty, kun nykyään onnistuu paljon paremmin. Sillä kovalla backplatella voi olla jotain yhteyttä vetelyyn, kun mullakin semmonnen löytyy... Pehmeen kanssa vois olla helpompi saada se pädi optimi asentoon siihen pinnalle.

markoboy92
Viestit: 18
Liittynyt: To Touko 05, 2011 1:21 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja markoboy92 » To Touko 05, 2011 1:29 pm

Terve!

Elikkäs kyseessä ois semmonen että olen kovasti kiinnostunut auton kiillottamisesta, pesusta yms ja muutenkin siitä kun se kiiltää :)

Mut aattelin täs nyt kysellä teiltä viisaammilta neuvoja. Tuli ostettuu tommonen bilteman 36e maksava cyclo kone ja nyt sit kiinnostais tietää et mitä laikkoi ja aineita tulis hommata ku tarkotuksen ois pistää perheen autot Toyota Yaris(hopea) ja Ford Mondeo(musta) vähä parempaan uskoon. Yaris on aika hyvä lähtökohtasesti, mutta mondeo melko naarmuinen.

Sen verran olen jo opiskellut että kunnon pesu on tärkeää ja claybarin käyttö myös, että pinnasta saa hyvän.

Eli jos joku viitsisi kertoa mitä aineita/laikkoja/vahoja kannattaa käyttää ja muuta hyvää yleistietoa asiasta niin olisin kiitollinen!

Avatar
Demon
Viestit: 1966
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Demon » To Touko 05, 2011 1:43 pm

Terve!

Elikkäs kyseessä ois semmonen että olen kovasti kiinnostunut auton kiillottamisesta, pesusta yms ja muutenkin siitä kun se kiiltää

Mut aattelin täs nyt kysellä teiltä viisaammilta neuvoja. Tuli ostettuu tommonen bilteman 36e maksava cyclo kone ja nyt sit kiinnostais tietää et mitä laikkoi ja aineita tulis hommata ku tarkotuksen ois pistää perheen autot Toyota Yaris(hopea) ja Ford Mondeo(musta) vähä parempaan uskoon. Yaris on aika hyvä lähtökohtasesti, mutta mondeo melko naarmuinen.

Sen verran olen jo opiskellut että kunnon pesu on tärkeää ja claybarin käyttö myös, että pinnasta saa hyvän.

Eli jos joku viitsisi kertoa mitä aineita/laikkoja/vahoja kannattaa käyttää ja muuta hyvää yleistietoa asiasta niin olisin kiitollinen!
Tere,

Cycloon kannattaa hommata peruslaikat vaikka täältä tai sitten Jannelta Sonüksen laikat ja aineet. Muistaa tilausta tehdessä kertoa, että laikat tulee cycloon niin Janne tietää leikata laikat oikeanlaisiksi.

Projetechiltä kannattaa ottaa myös vaikka muutkin tavarat :) Bilt-Hamberin pesuaineet todettu monen käyttäjän toimesta hyväksi. Samoin Bilt-Hamberin savi on aivan loistava. Tälle kun riittää vesi liukkariksi :)

Itsellä tällähetkellä vasta yksi vaha käytössä joka on Collinite 476s. Hyvä perus vaha jolla on kestoakin :)

Näillä eteenpäin ja muutkin neuvovat sekä kertovat vinkkejä.


Teretulemast 8-)
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

markoboy92
Viestit: 18
Liittynyt: To Touko 05, 2011 1:21 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja markoboy92 » To Touko 05, 2011 9:14 pm

Kiitos! Tästä oli jo paljon apua :) Sellasta viel täs tiedustelen ku tossa meidän Yariksessa on jonkin verrän tätä hämähäkinseitti naarmua niin että mikä aine olisi aloittelijalle hyvä millä noita voisi koittaa saada pois? :D

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Touko 06, 2011 10:30 pm

Cell kirjoitti:Kone: AEG PE 150, Backing plate on se mikä tuli mukana.
Tässä yksi syy, eli tämä vaihtoon, pehmeämpi talla tilalle.
Se 150mm umpikumikiekko mikä tulee mukaan on jotain aivan järkyttävää pskaa..
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
Hynde
Site Admin
Viestit: 4250
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Hynde » La Touko 07, 2011 11:58 am

Dani kirjoitti:
Cell kirjoitti:Kone: AEG PE 150, Backing plate on se mikä tuli mukana.
Tässä yksi syy, eli tämä vaihtoon, pehmeämpi talla tilalle.
Se 150mm umpikumikiekko mikä tulee mukaan on jotain aivan järkyttävää pskaa..
Tähän kun yhdistää pihistellen käytetyt aineet ja likaisen laikan, niin veikkaan, että siinä se... ;)
Kaikki liha tottelee kuria...

MrHeuft
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 8:08 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja MrHeuft » Ma Touko 09, 2011 9:01 pm

Terve!

Ensimmäistä viestiä pukkaa täältä suunnasta.

Tarkoituksena olisi alkukesästä meikkailla nykyinen auto (Pösö 206) myyntikuntoon ja uusi kulkine yhden auton kokemuksella sitten loppukesästä.

Tällä hetkellä mietityttää lähinnä tuon tulevan auton osalta (Mazda 6 vm.06-07) sellainen, että kuinka usein auton uskaltaa myllyttää?Vuoden-kahden välein vai jopa harvemmin? Eli kuinka paljon myllytys syö lakkakerrosta. Mazdassahan ilmeisesti melko pehmeä lakka ja koneeksi todennäköisesti on tulossa DAS6-Pro. Aineina varmaankin Menzernan RD 3.02 ja RE 85. Laikoiksi CG Hex-Logic oranssi ja valkoinen sekä musta vahan levitykselle.

Laittelen kuvien kanssa Näyttämön puolelle raporttia kunhan ensimmäinen mylläys on takana.

Laitetaan tähän vielä iso kiitos todella huikeasta foorumista, jota on tullut pari kuukautta luettua ja uutta oppia on tullut kyllä erittäin paljon.

Avatar
jallu
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 11:35 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja jallu » Ma Touko 09, 2011 9:13 pm

Varmaan riippuu kuinka naarmutonta jälkeä hakee, oman mazdan olen pari kertaa kiillottanut mutta en hakenut(vielä) täysin naarmutonta pintaa vaan isoa parannusta. Harjoitustakin on niin vähän takana kiillotushommista. Viikonloppuna kiilloteltiin e46 bimmerin oven alaosia ja kovempaa hommaa selvästi kuin mazdassa jossa on pehmeä lakka. Mittasin pinnavahvuutta mittarilla kokeeksi ja ei siitä juur mitään lähtenyt kevyen kiillottelun jäljiltä, eli jos mikronaarmuja poistaa niin aika monta kertaa saa jynssätä. Joku varmaan osaa tähän sanoa faktaa.
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Touko 09, 2011 9:39 pm

En usko että hirveesti kiinni siitä miten usein. Lähinnä siitä miten pesee/aiheuttaa niitä naarmuja. Jos myllää ekalla kerralla 95% naarmuttomaks ja pesee 2BM kunnon lampaankintaalla ja kuivaa ilman että liu'uttaa liinaa niin väitän että ekan myllytyskerran jälkeen ei juurikaan ohenneta sitä pintaa, tai erittäin vähän. Se pesu/ylläpito on kuitenkin se millä on enemmän merkitystä..

Normaalisti varmaan se kaks kertaa vuodessa porukka myllää. Tai ite haluaisin ainakin pyrkiä siihen.

Kysymys laikoista: Miks jää vihree pois välistä? Itse ottasin kyllä kaikki karkeudet ettei tuu liian isoja hyppyjä ja joutuu turhaa työstää pehmeellä pädillä monta kertaa et saa edellisen holot pois..
Vain YKSI LSP!

Cell
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 2:10 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Cell » Ma Touko 09, 2011 9:59 pm

Hynde kirjoitti:Tähän kun yhdistää pihistellen käytetyt aineet ja likaisen laikan, niin veikkaan, että siinä se... ;)
Ainetta on käytetty enemmän ja vähemmän pihistellen, mutta taidanpa tilata tuon toisen tallan niin on ainakin lisää ihmeteltävää ja ryjää nurkissa :D Laikat on kyllä puhtaita. Loppuaika meneekin sitten opetellessa, siitä se oppi parhaiten tulee.

Maalipinnan paksuusmittari tarvittais kyllä, tuota aivan hillittömän naarmuista E39:ä (=matta) hinkutellessa loppuu uskallus vaikka naarmuja on vielä, ei oo mitään tuntumaa paljonko yhdellä kierroksella LC oranssi + PO RD 3.02 lähtee. Vaakapinnoilla on niin pahoja naarmuja, että kolme kertaa kun ajaa tolla ja vielä perään hienommalla, niin alkaa olla 90% korjaus. Pystypinnoilla riittää yks tai korkeintaan kaks kertaa.

LC:n villalaikka on muuten tosi miellyttävä tuttavuus, leikkaa miedosti (perstuntumalta oranssia CCS vastaava) mutta helppo käyttää ja villalaikkana ei lämmitä ihmeemmin. Villaakaan ei hirveemmin lentele.

Avatar
janne320d
Viestit: 458
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 8:48 am
Paikkakunta: jns

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja janne320d » La Touko 14, 2011 12:46 am

mites nuo menzernan aineet menee kovimmasta miedoinpaan kun ei noista erkkikään ota selvää?jossakin muistan nähneeni jonkun taulukon...

mikä kannattais otta Menzerna Final Finish (PO 85RD) kaveriksi kun tarviis musta bemari kiillottaa?varmaan joku astetta kovempi mömmö,tuolla po 85 rd tekee varmaan jo vahavalmista pintaa?
kaapista löytyy kyllä megun ultimate compound joten onko tuota järkeä lähteeä johonkin menzernan aineeseen edes vaihtamaan?
BMW X5 e53 3.0ia
Ford focus -06

Avatar
-JP-
Viestit: 2307
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja -JP- » La Touko 14, 2011 10:42 am

Miedoimmasta aloittaen:

- Final Finish (PO 85RD)
- Final Finish (PO 106 FA)
- Power Finish (PO203S)
- Intensive Polish (PO85RD 3.02)
- Fast Gloss S500

3.02 tekee vähänkään kovemmilla maali/lakkapinnoilla ihan vahavalmista pintaa, kun työstää vähän pidempään ja suihkii pikkuisen vettä työstön loppuvaiheessa. Pehmeät pinnat kannattaa vetää vielä jommalla kummalla Final Finishillä.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Lukittu