Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ma Huhti 18, 2011 12:31 pm

makelja kirjoitti:Tilasin Trollilta padit. Mikä olisi hyvä järjestys käyttää niitä?
Kokeile ensin aina kevyesti leikkaavaa aine/laikka komboa ja siirry siitä karkeampaan jos/kun tarvitsee. Ideana että leikkaa niin vähän kun vaan tarvii ettei lakka suotta ohene. Tosin jos cyclolla teet varsinkin saksalaista niin ei kovin helpolla tapahdu.

makelja
Viestit: 591
Liittynyt: To Syys 09, 2010 3:41 pm
Paikkakunta: Espoo, Etelä-Nuuksio

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja makelja » Ma Huhti 18, 2011 12:50 pm

Eli Meg UC:lla ja keltainen laikka? Jos ei auta niin sitten UC ja violetti. Loppuhomma sitten valkoinen laikka ja LimePrime.
Tuolla nuo laikat: http://www.carwaxzaino.fi/trolli/shop/? ... ategory=24" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ma Huhti 18, 2011 1:26 pm

Jeps juuri näin. Ite en tykännyt siitä violetista, liian kova eikä taivu auton muotoihin. Kokeilemalla se selviää.

makelja
Viestit: 591
Liittynyt: To Syys 09, 2010 3:41 pm
Paikkakunta: Espoo, Etelä-Nuuksio

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja makelja » Ti Huhti 19, 2011 8:07 am

Takk.
Noilla mennään.

ElektrikMekanik
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Huhti 19, 2011 10:32 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja ElektrikMekanik » Ti Huhti 19, 2011 11:56 pm

Tervehdys foorumille! Pitemmän ajan jo lurkkinu tätäkin ja aika monet kerrat jo leukaki kolissu lattialle kun näitä juttuja ja kuvia katellu.

Ensimmäinen myllytys on siis jo takanapäin. Aikaa en siihen mahdottomasti käyttäny, aineet oli vähä sitä sun tätä kuten myös tarvikkeet.

Wall of text, olkaapa hyvä:

Kyseessä on siis viime syksynä hankittu Seat Toledo -03, joka nyt kevään ensi pesujen jälkeen paljasti maalipintansa kaikessa kauheudessaan. Siinä on outoja läikkiä, niinkuin jotain happoa yms. olisi pintaan tippunut ja jäänyt muhimaa. Sen lisäksi se on täynnä kiveniskemiä ja naarmuja. Maalia tuo jo vaatis mut yritetään nyt viel jotain, vaikka ihan vaan harjotuksen vuoksi. Liekö Seateissa kuin kova toi maalipinta?

Olen pikkuhiljaa hommaillut erinäisiä kemikaaleja auton hoitoon ja viime syksynä ostin tollasen Gernin rälläkkäkoneen ja Fareclan G10 -putelin. Sittemmin on tullut hommattua IPA:t, Flexipadsin 150mm lampaanvillalaikka ja 150mm Novan pehmeä, sivuilta ohkasempi tukilaikka. Sinistä 3M:n teippiäkin sain vähän yllättäen kun setä kävi kylässä. Tosin hänellä oli teipille ihan eri käyttötarkoitus.

Pesin auton TW:n Auto Shampoolla, joka tottakai on väärä aine alotuspesuun koska sisältää vahaa. Pyyhin autoa kuitenkin IPA:lla ennen kuin pistin tohinaksi. Pahoittelen kuvien puutetta, jokunen kehno kuva maalipinnasta on ennen käsittelyä ja voin sit ottaa lopputuloksestaki kuvia jos joku vertailukuvia kaipaa.

Vaahtomuovilaikkana käytin koneen mukana tullutta melkoisen pehmeän ja pienisoluisen oloista räpsyä, josta pyöristin reunat saksilla. :ugeek: Sitten teippiä autoon listoihin sun muihin. Eipä siinä sitten ku laikka märäksi ja Fareclaa siihen. Homma tuntui PALJON helpommalta mitä oisin kuvitellu. Mutta voi hitto kun tuo Farecla roiskuu... Varmaan oli käyttäjässäkin vähän vikaa tai liian märkä laikka, tai liian paljo ainetta. Mutta jos oisin tienny et kuin hankala tuota on puhdistaa kaikista pienistä koloista niin oisin kyl suojannu suuremman osan autosta vaikka muovilla.

Melko kevyesti kävin auton läpi, välillä taisin haukata liiankin isoja pintoja kerralla, mutta en nähny siinä suurempia ongelmia. Kone ei pomppinu tai lähteny käsistä kertaakaan, joka oli oikeastaan aika yllätys itelle. Vääntöähän tossa Gernissä ei oo mut nopeudensäädin on aika sopivasti sormen ulottuvilla niin painetta+nopeutta säätämällä pääsee ihan ok tuloksiin.

Kun olin Fareclalla leikkimisen saanu päätökseen niin pesin auton useampaan kertaan vedellä + pyyhintä IPA:lla ja mikrokuituliinoilla.

Sit auto jäiki yöksi ulos ja seuraavana aamuna viel pintaa putsailin ja vahaksi tommonen zippinetto Williams F1:n carnaubavaha. Sen levitin samalla vaahtomuovilaikalla, jonka pesin ennen käyttöä ja sen jälkeen Sertolla.

EDIT: Niin ja vahan kiillotin flexipadsin lampaanvillalaikalla

Olin suht äimänä miten hyvin tolla Sertolla lähti kaikki paskat irti. Olin aikasemmin yrittäny käyttää tota laikkaa johonki alumiinin kiillottamiseen ja siinä oli autosolia aika reippaasti. Mut tolla irtos ihan puhtaaksi. Ei puristamalla ainakaan tullu mitään ylimäärästä enää sienestä, joten päätin että tolla mennään. Samaten tuo vaha lähti siitä täysin ilman mukinoita. Mikrokuituliinatki pesin käsin Sertolla.

Autosta tuli hiton paljo parempi, en ois edes uskonu että tuo metallinhohtopunanen on noin hiton tumma, koska oli niin himmentynyt ja haalistunut pinta jo autossa.

Mutta niinhän siinä kävi että hologrammeja jäi. Mietiskelin että lähtisköhän ne tommosella Lidlin "kliinerillä" jossa on kiillotusaine ja jonkinlainen vaha samassa. Ja koska kyseessä on harjoittelukappale niin tuohon en viitsis parempia aineita käyttää ennenku vanhat saa käytettyä.

Paremmat aineet pitää sit hommata oman auton (-85 Passat) puunaamiseen, josta on esim. ffp:llä juttua.

Eiköhän tää teksti jo riitä. :mrgreen:

Avatar
-JP-
Viestit: 2307
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ke Huhti 20, 2011 5:39 am

ElektrikMekanik kirjoitti:Tervehdys foorumille!
Tervetuloa!
ElektricMekanik kirjoitti:Mutta niinhän siinä kävi että hologrammeja jäi. Mietiskelin että lähtisköhän ne tommosella Lidlin "kliinerillä" jossa on kiillotusaine ja jonkinlainen vaha samassa. Ja koska kyseessä on harjoittelukappale niin tuohon en viitsis parempia aineita käyttää ennenku vanhat saa käytettyä.
Eipä siinä mitään häviä, kokeile ihmeessä. Mutta putsaa pinta IPAlla sen jälkeen, ettei käy niin että aineessa olevat fillerit vain peittää hologrammit.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ke Huhti 20, 2011 9:26 am

Tai sitten hommaat esim Bilteman/Clasun cyclokopion ja kokeilet sillä poistaa hologrammit.

ElektrikMekanik
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Huhti 19, 2011 10:32 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja ElektrikMekanik » Ke Huhti 20, 2011 9:51 pm

Pitää harkita tollasta ziippicycloa... budjetti kyl tiukoilla auton imiessä kaiken, joten ei ihan heti hankintaan mene, ensin vähän useamman laatusta laikkaa tohon rälläkkään ja jotain parempia aineita. Clayta ainakin pitää hommata...

makelja
Viestit: 591
Liittynyt: To Syys 09, 2010 3:41 pm
Paikkakunta: Espoo, Etelä-Nuuksio

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja makelja » To Huhti 21, 2011 8:04 pm

sonikk kirjoitti:Jeps juuri näin. Ite en tykännyt siitä violetista, liian kova eikä taivu auton muotoihin. Kokeilemalla se selviää.
Millaista nopeutta koneessa pitäisi pitää?

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja sonikk » To Huhti 21, 2011 10:10 pm

Mä oon tehnyt niin että aine laikkaan, töpöttelee sen alueelle, levitys ykkösellä ja siitä nostaa tappiin, lopuksi voi kierroksia vähän pudottaa ja keventää painoa. Cyclolla voi huoletta ajaa täysillä. Jos vahaa levittää tms niin ei tietenkään tarvii.

Avatar
Demon
Viestit: 1966
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Demon » To Huhti 21, 2011 10:45 pm

Kannattaa käydä Puuilosta kanssa vakoilemassa tuota Cyclo-kopiota. Maksaa meinaan sen 15e :) Ja Puuilon kone (ainakin itellä) on lähempänä cycloa kuin nuo muut. Aidossa kun ei ole kierrossäädintä :)

Sitten tietysti videot haltuun kanssa :)

Tässä yksi
Ja tässä toinen
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Dani » To Huhti 21, 2011 10:49 pm

Te ootte kyllä hulluja noitten cyclojenne kanssa :lol: :lol:
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Urran » To Huhti 21, 2011 10:51 pm

Dani kirjoitti:Te ootte kyllä hulluja noitten cyclojenne kanssa :lol: :lol:
Tuonko testiin? :)
Vain YKSI LSP!

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Dani » To Huhti 21, 2011 10:57 pm

Et stna tuo, töissä kerran vai kaksi kertaa kokeillut ja riitti mulle...sit huomasin rotaryn ja that's it, annoin pikkurillin ja se vei koko käden :lol:
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
Toxic Flame
Viestit: 16
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 7:57 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Toxic Flame » Pe Huhti 22, 2011 12:28 am

ElektrikMekanik kirjoitti:
Olen pikkuhiljaa hommaillut erinäisiä kemikaaleja auton hoitoon ja viime syksynä ostin tollasen Gernin rälläkkäkoneen ja Fareclan G10 -putelin. Sittemmin on tullut hommattua IPA:t, Flexipadsin 150mm lampaanvillalaikka ja 150mm Novan pehmeä, sivuilta ohkasempi tukilaikka. Sinistä 3M:n teippiäkin sain vähän yllättäen kun setä kävi kylässä. Tosin hänellä oli teipille ihan eri käyttötarkoitus.

EDIT: Niin ja vahan kiillotin flexipadsin lampaanvillalaikalla

Muutama jutska joka kandeis ottaa huomioon. Toi Fareclan 10 on tosi mietoo litkuu jota ei ole tarkoitettu vedellä jatkettavaksi. Fareclan 3:sta ja muita leikkaavampia kastikkeita taas pitäs vedellä jatkaa. Anyways, et ole tolla saanut mitään vaurioita aikaiseksi mutta tuon myllytyksen teho voi jäädä vähän miedoksi noin tehtynä.

Ja sitten toi karvalaikka on ilmeisesti vähän karkeapi eli sen leikkaavuus on todennäköisesti suurempi kuin vaahtomuovilla joten siinä suhteessa olet mennyt ehkä hieman väärässä järjestyksessä. Eli ekana karvaa ja sen jälkeen pehmeämpää patjaa...

Muut korjatkoon jos olen väärässä ton lammaslaikan suhteen...

Avatar
janne320d
Viestit: 458
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 8:48 am
Paikkakunta: jns

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja janne320d » Ti Huhti 26, 2011 8:39 am

koitin eile harjoitteluna erään vectran konepelisstä saada naamuja pois.koneena oli das-6pro ja megun uc aineena,suihkaisin hieman qd laikkaan (cg hex oranssi) ja 3 tippaa uc:ta,levitin pienillä kierroksilla ja nostin kierrokset täysille,naarmuja en tällä combolla saanut juuri lainkaan pois ja kokeilin vielä vihreällä bädillä eikä sekään auttanut ja toisekseen aine ei hävinnyt täysin pinnasta vaikka ajeli kuinkapitkään.mitä siis tein väärin?laitoinko ainetta liian vähän vai onko tuo uc vaan niin hienoa?pitäisikö aine saada täysin pois työstettyä.
miten muuten puhdistatte laikkaa kiillotuksen aikana?
BMW X5 e53 3.0ia
Ford focus -06

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Huhti 26, 2011 9:18 am

janne320d kirjoitti:koitin eile harjoitteluna erään vectran konepelisstä saada naamuja pois.koneena oli das-6pro ja megun uc aineena,suihkaisin hieman qd laikkaan (cg hex oranssi) ja 3 tippaa uc:ta,levitin pienillä kierroksilla ja nostin kierrokset täysille,naarmuja en tällä combolla saanut juuri lainkaan pois ja kokeilin vielä vihreällä bädillä eikä sekään auttanut ja toisekseen aine ei hävinnyt täysin pinnasta vaikka ajeli kuinkapitkään.mitä siis tein väärin?laitoinko ainetta liian vähän vai onko tuo uc vaan niin hienoa?pitäisikö aine saada täysin pois työstettyä.
miten muuten puhdistatte laikkaa kiillotuksen aikana?
Kyllä kuvittelisin että tolla kombolla pitäisi jo alkaa tapahtumaan. Oranssi on kuitenkin Heavy-Cutting pad :shock: Alotitko kuitenkin hennommasta? Kannattas aina kokeilla testialueella esim. Light Polishing padistä (Hex-Logic valkonen) -> karkeempaan päin tarpeen mukaan.

Itse en tosin tunne/tiedo UC:sta mitään joten sitä en osaa kommentoida. Menzerna esim. ohjeistaa antamaan enemmän painoa koneelle ns. one-step mömmöillä jotta ensin saadaan riittävä leikkaus, lopussa sitten keventämään. Oliko sulla painoa koneella?

Kyllä tahnan pitäisi kirjastua pinnalla kun sitä on tarpeeksi työstetty. Mutta kuten sanottu, en ole käyttänyt kys. ainetta. Itse oon laittanu aina semmosen hentosen X:n laikalle ekan kerran. Sit työstettävän alueen koon mukaan 2-4 nokaretta. Tosin kuten Dani ja Jyrkiboy sano jossain topicissa, jos pitää leikata paljon ja on pelko lämmöstä, voi laikkaan laittaa todella reilusti tahnaa jotta saa pidettyä lämmöt kurissa.

Laikkaa voi puhdistaa joko ihan huuhtelemalla sen vedessä ja puristelemalla ne tahnat pois -> koneeseen ja pyöräyttää vähän et suurimmat vedet tulee pois. Tai sit ihan perus hammasharja/kynsiharja. Itsellä on monesti työhousujen taskussa just hammasharja ja kun on muutaman alueen työstäny niin vähän pyörittelee koneella ilmassa ja harjaa pinnan taas auki. Ei mee niin helposti tukkoon. Semmosia "Padin putsaus" ämpäreitähän on olemassa. Vähän niinkun ämpäri mis Grit Guard on ihan pinnassa missä laikkaa pyöritellään koneella hetki niin puhdistuu.
Vain YKSI LSP!

Avatar
janne320d
Viestit: 458
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 8:48 am
Paikkakunta: jns

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja janne320d » Ti Huhti 26, 2011 9:59 am

Urran kirjoitti:
janne320d kirjoitti:koitin eile harjoitteluna erään vectran konepelisstä saada naamuja pois.koneena oli das-6pro ja megun uc aineena,suihkaisin hieman qd laikkaan (cg hex oranssi) ja 3 tippaa uc:ta,levitin pienillä kierroksilla ja nostin kierrokset täysille,naarmuja en tällä combolla saanut juuri lainkaan pois ja kokeilin vielä vihreällä bädillä eikä sekään auttanut ja toisekseen aine ei hävinnyt täysin pinnasta vaikka ajeli kuinkapitkään.mitä siis tein väärin?laitoinko ainetta liian vähän vai onko tuo uc vaan niin hienoa?pitäisikö aine saada täysin pois työstettyä.
miten muuten puhdistatte laikkaa kiillotuksen aikana?
Kyllä kuvittelisin että tolla kombolla pitäisi jo alkaa tapahtumaan. Oranssi on kuitenkin Heavy-Cutting pad :shock: Alotitko kuitenkin hennommasta? Kannattas aina kokeilla testialueella esim. Light Polishing padistä (Hex-Logic valkonen) -> karkeempaan päin tarpeen mukaan.

Itse en tosin tunne/tiedo UC:sta mitään joten sitä en osaa kommentoida. Menzerna esim. ohjeistaa antamaan enemmän painoa koneelle ns. one-step mömmöillä jotta ensin saadaan riittävä leikkaus, lopussa sitten keventämään. Oliko sulla painoa koneella?

Kyllä tahnan pitäisi kirjastua pinnalla kun sitä on tarpeeksi työstetty. Mutta kuten sanottu, en ole käyttänyt kys. ainetta. Itse oon laittanu aina semmosen hentosen X:n laikalle ekan kerran. Sit työstettävän alueen koon mukaan 2-4 nokaretta. Tosin kuten Dani ja Jyrkiboy sano jossain topicissa, jos pitää leikata paljon ja on pelko lämmöstä, voi laikkaan laittaa todella reilusti tahnaa jotta saa pidettyä lämmöt kurissa.

Laikkaa voi puhdistaa joko ihan huuhtelemalla sen vedessä ja puristelemalla ne tahnat pois -> koneeseen ja pyöräyttää vähän et suurimmat vedet tulee pois. Tai sit ihan perus hammasharja/kynsiharja. Itsellä on monesti työhousujen taskussa just hammasharja ja kun on muutaman alueen työstäny niin vähän pyörittelee koneella ilmassa ja harjaa pinnan taas auki. Ei mee niin helposti tukkoon. Semmosia "Padin putsaus" ämpäreitähän on olemassa. Vähän niinkun ämpäri mis Grit Guard on ihan pinnassa missä laikkaa pyöritellään koneella hetki niin puhdistuu.
hieman painoin konetta ja aloitin suoraan tuolla oranssilla laikalla kun näytti olevan ainkareilusti naarmua pinnassa.varmasti aine jättä sitten jotakin öljyjä tuohon pintaan kun ei hävinnyt kuin vasta ipa pyyhinnällä pois.naarmuja en tosiaan tuolla saanut juuri häviämään vaikka mielestäni kävin alueet rauhassa läpi

mitenkäs noi hex logicin laikkojen kovuudet menee,itseltä löytyy keltainen,oranssi,vihreä,musta ja valkoinen eli järeimmästä miedompaan?
BMW X5 e53 3.0ia
Ford focus -06

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Huhti 26, 2011 10:11 am

janne320d kirjoitti:hieman painoin konetta ja aloitin suoraan tuolla oranssilla laikalla kun näytti olevan ainkareilusti naarmua pinnassa.varmasti aine jättä sitten jotakin öljyjä tuohon pintaan kun ei hävinnyt kuin vasta ipa pyyhinnällä pois.naarmuja en tosiaan tuolla saanut juuri häviämään vaikka mielestäni kävin alueet rauhassa läpi

mitenkäs noi hex logicin laikkojen kovuudet menee,itseltä löytyy keltainen,oranssi,vihreä,musta ja valkoinen eli järeimmästä miedompaan?
Suunnilleen kaikki Megun Consumer tuotteet on Super-silikoni tuotteita, siksi ne naarmut näky vasta IPA pyyhinnän jälkeen. Siis itsellä ei oo kun mustaa ja valkosta joten en sen enemää tiedä. Tästä lienee DW:ssä enemmän dokumentaatiota kun väreistä on ilmeisesti Euro ja US mallit mitkä risteävät jollain tavalla. Itse elänyt tässä uskossa:

Keltainen - Heavy Cuttin Pad
Oranssi - Cutting Pad (valmistaja sanoo Heavy)
Vihree - Heavy Polishing Pad
Valkonen - Light Polishing Pad
Musta - Finishing Pad
Sininen - Glaze/AIO/Cleaner Pad
Punanen - Ultra Fine Finishing Pad (vahat yms.)

Jos ei oranssi toiminut niin kokeiles ajaa keltasella. Jos ei ekalla niin koita auttaako toinen ajo erta päälle. DA:ssa tais olla se ohjesääntö et konetta painetaan sen verran että laikka pyörähtää ~1krt/sec? Tätä voi seurata esim. piirtämällä tussilla jäljen laikkaan. DW:n ohjeessa oli ihan painona miten paljon piti painaa (minkä ohjeen mukaan pystyi testaamaan esim. keittiövaakaan).
Vain YKSI LSP!

Avatar
henkkuli
Viestit: 257
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 2:59 pm
Paikkakunta: Lehmo

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja henkkuli » Ti Huhti 26, 2011 7:39 pm

Nyt poksahti Clasun cyclo :D Ja uus kone laikkoineen hankintaan..... Nyt kaikki viisaat kertokaa mulle, mitä ostaa! Oisko das-6 pro harkittavan arvoinen sentinvenyttäjälle? Jos on ok, niin pannaan se lukkoon. Mutta suurempaa päänvaivaa aiheuttaakin laikkojen kirjava valikoima. Jos valitaan LakeCountry CSS-padit, niin tartteenko tosiaan kaikki kahdeksan vaihtoehtoa? Ja sit jos mennään nelituumaisiin, niin onks sama tilanne siellä? Ja onko tuo 4" edes niin välttämätön? Vai löytyykö jotain hyvää kompromissia, että pääsisi hieman pienemmällä sijoituksella laikkojen suhteen?

Avatar
-JP-
Viestit: 2307
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ti Huhti 26, 2011 8:34 pm

Ei todellakaan tarvi kaikkia, kolmekin riittää. Valkkaat kovan laikan naarmujen poistoon, keskikovan pehmeille maaleille ja muuhun yleiskiillotteluun, sekä pehmeän laikan viimeistelyhommiin. Noista CCS pädeista ottasin varmaan keltaisen, vihreän ja mustan/sinisen.

Kyllä 4" laikkojakin kannattaa olla, ne trollin/erasedin 95mm laikat on hyviä ja halpoja.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

herkkoo
Viestit: 255
Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 10:10 pm
Paikkakunta: Seinämeri

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja herkkoo » Ti Huhti 26, 2011 8:45 pm

DAS6 Pro ei ole hinnaltaan ihan mahdoton. :) Esim CYC:sta http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing ... d_673.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ite uskaltaisin väittää että laikoiksi riittäisi esim. keltainen,oranssi ja sininen. Tai miten nyt haluaa. :) Noitahan kannattaa melkeen tilata samas rytäkäs kaikkia esim. kaksi. Tai sitten ostat ne 5,5" HexLogic laikat, niitä on täällä kans kehuttu. ;)

Avatar
seatts
Viestit: 1715
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 10:58 am
Paikkakunta: Sauvo

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja seatts » Ti Huhti 26, 2011 8:59 pm

Jos olisin nyt ostamassa niin ostaisin jonkun rotaryn makita, metabo, bosch, aeg...

Alke
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 7:35 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Alke » Ti Huhti 26, 2011 11:49 pm

Nyt on Menzernan mylläysaineet, poorboyssin black hole, colliniten 476 ja dodon samplereita ynnä muuta sälää tilattu CYC:stä.. :P Aineilla olisi tarkoitus alkaa opettelemaan myllytyksen saloja, ja myllytysprosessi pitäisi olla (teoriatasolla) kohtuullisesti hallussa jo tähän mennessä.

Entäs myllytystä seuraava vaihe (Glaze?), PB BH / Dodo LP / AG SRP levitys, usein foorumilla törmää teksteihin että ne on levitetty koneella. Onko tällöin käytössä sama tekniikka kuin myllytysaineella (paitsi että laikka pehmeämpi), eli työstetään ainetta n. 3-5 min kunnes on työstetty loppuun, ja tämän jälkeen pyyhkäistään mikroliinalla jäämät pois ja pinta valmis seuraavaa kerrosta varten (vaha)? Vai levitetäänkö vain koneella, annetaan jämähtää pinnalle, ja tämän jälkeen kiillotus mikroliinalla (tähän mennessä olen esim. AG SRP:n levittänyt pintaan, antanut seistä ja sen jälkeen kiillottanut pois, tosin käsipelillä)?

Nimenomaan ohjeet BH, SRP ja LP käyttöön kiinnostavat (jos eroavat toisistaan), sillä BH tilattu, SRP varastossa ja Dodo mahdollisesti tulevaisuudessa hankittavaa..

Koojel
Viestit: 174
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 4:09 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Koojel » Ke Huhti 27, 2011 12:24 am

Pelkästään tota bh:ta ja lp:tä noista aineista työstänyt koneella. Lp:tä normi kiillokkeen tapaan, mutta bh kuivu niin nopeasti, että sitä työstin Das-6:lla nopeudella 3-4 kunnes oli melkein hävinnyt.

Lukittu