Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
Lukittu
Avatar
Posambique
Viestit: 2746
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ke Helmi 09, 2011 12:54 pm

Niin siis Black Hole on Glaze, joten sen päälle pitää ehdottomasti laittaa joku LSP.
(LSP = Last Step Product, eli käytännössä vaha tai sealant)
Butter Wet Wax on siis aivan hyvin yksi vaihtoehto, ja käy varmasti erinomaisesti.

Huhujen mukaanhan noi olis saman puljun tytäryhtiöitä: Chemical Guys ja Poorboys.
Ei sillä, että sillä nyt olisi mitään merkitystä tähän asiaan. Kunhan taas höpisen :D
"Urku auki, pelti kii"

jonno
Viestit: 5
Liittynyt: La Kesä 19, 2010 1:27 am

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja jonno » To Helmi 10, 2011 12:27 pm

Kime kirjoitti: Voiko tohon BH päälle heittää vielä CG Butter Wet Waxin?
Ei kai sillä mitään estettäkään ole, mutta itse en puhdistavia ominaisuuksia sisältävää vahaa laittaisi suoraan glazen päälle.

Voisi butteri olla parempi ylläpitovahauksiin.

Mutta kuten aikaisemmin on jo sanottu, niin BH vaatii vielä varsinaisen vahan päälle.

Avatar
Janichka
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 7:57 pm
Paikkakunta: Lapinjärvi

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Janichka » To Helmi 10, 2011 3:10 pm

Kaikki ovat kirjoitelleet kuinka myllytys pitäisi suorittaa mutta otetaanpa toinen näkökanta;

Mitkä on pahimmat virheet mitkä aloittelija voi tehdä?

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Urran » To Helmi 10, 2011 3:13 pm

Janichka kirjoitti:Kaikki ovat kirjoitelleet kuinka myllytys pitäisi suorittaa mutta otetaanpa toinen näkökanta;

Mitkä on pahimmat virheet mitkä aloittelija voi tehdä?
Yleisin lienee että liian paljon ainetta laikassa ja työstää liian vähän aikaa. Harvempi onnistuu MILLÄÄN koneella IKINÄ polttamaan esim. lakkaa puhki tai muuta vakavaa, mutta tulokset ei välttämättä ole halutunlaiset yllämainittujen virheiden takia :)

Muista tehdä joka vaihe todella huolellisesti ja kato riittävästi vaikka videoita ja tutorialeja ennenkuin rupeet, ei pitäis tulla paljoa ongelmia :)

Mutu on sitten se toisiks suurin virhe, tai siihen uskominen. Tällä foorumillahan ei onneksi sitä ole kun se leikataan heti pois juurineen ;)
Vain YKSI LSP!

Avatar
Janichka
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 7:57 pm
Paikkakunta: Lapinjärvi

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Janichka » To Helmi 10, 2011 3:19 pm

Urran kirjoitti:Muista tehdä joka vaihe todella huolellisesti ja kato riittävästi vaikka videoita ja tutorialeja ennenkuin rupeet, ei pitäis tulla paljoa ongelmia :)
Oma myllytys on vasta jossain hamassa tulevaisuudessa niin kerkiää kyllä "opiskella" :)

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Urran » To Helmi 10, 2011 3:41 pm

Janichka kirjoitti:
Urran kirjoitti:Muista tehdä joka vaihe todella huolellisesti ja kato riittävästi vaikka videoita ja tutorialeja ennenkuin rupeet, ei pitäis tulla paljoa ongelmia :)
Oma myllytys on vasta jossain hamassa tulevaisuudessa niin kerkiää kyllä "opiskella" :)
Sit ei muutakun opiskelemaan. Ja kaikki kysymykset sitten tänne, auttaja löytyy varmasti. Mikään kysymys ei ole tyhmä. ;)

Mutta netistä ohjeita katsoessa kannattaa pyrkiä lukemaan rivien välistä. Ihan kaikkea ei kannata kopioida. Esim. välillä DW ohjeissakin ihmetyttänyt että mitä kirjoittaja on ajatellut. Kahden ämpärin pesutaktiikka on itselle kuin uskonto minkä mukaan elää, mutta silti alkuperäisen, ja hyväksytyn 2 Bucket Method Detailingworld ohjeen mukaan en ihan mene. Siinä pyydetään tekemään ensihuuhtelu kastelukannulla :lol:
Vain YKSI LSP!

Avatar
Janichka
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 7:57 pm
Paikkakunta: Lapinjärvi

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Janichka » To Helmi 10, 2011 3:58 pm

Urran kirjoitti: Siinä pyydetään tekemään ensihuuhtelu kastelukannulla :lol:
Joo, oman järjen käyttö sallittua jopa suotavaa. ;)

Koojel
Viestit: 174
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 4:09 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Koojel » To Helmi 10, 2011 5:32 pm

Urran kirjoitti: Siinä pyydetään tekemään ensihuuhtelu kastelukannulla :lol:
Nusnus, siinä kehotetaan huuhtelemaan kastelukannulla jollei muuta ole saatavilla.. ;)
Mutta joo, kannattaa ihan ajan kanssa niitä dw:n ohjeita lueskella, niistä löytyy melkein kaikki tarvittava tieto.

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Dani » To Helmi 10, 2011 8:57 pm

Urran kirjoitti:
Harvempi onnistuu MILLÄÄN koneella IKINÄ polttamaan esim. lakkaa puhki tai muuta vakavaa
Noh noh, been there, done that :lol:
Rotary @ 2400RPM, leikkaavalla pädillä ja Menzernan Power Gloss S100:lla sain haistaa Jackpot -tuoksut wanhan Polosen konepellin bokkauksesta :oops:

..kännykkä tärisi taskussa ja päätin vaan pokkana jättää koneen hetkeksi pyörimään konepellille kun katoin luuria, yritin toki heilutella myllyä siinä samalla mutta en vissiinkään tarpeeksi.
No siitä ollaan opittu ettei tolla PG S100 tee yhtään mitään.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Helmi 11, 2011 8:24 am

Dani kirjoitti:
Urran kirjoitti:
Harvempi onnistuu MILLÄÄN koneella IKINÄ polttamaan esim. lakkaa puhki tai muuta vakavaa
Noh noh, been there, done that :lol:
Rotary @ 2400RPM, leikkaavalla pädillä ja Menzernan Power Gloss S100:lla sain haistaa Jackpot -tuoksut wanhan Polosen konepellin bokkauksesta :oops:

..kännykkä tärisi taskussa ja päätin vaan pokkana jättää koneen hetkeksi pyörimään konepellille kun katoin luuria, yritin toki heilutella myllyä siinä samalla mutta en vissiinkään tarpeeksi.
No siitä ollaan opittu ettei tolla PG S100 tee yhtään mitään.
No harvempi. Mut Dani on siis onnistunu :D

Oot siis selkeesti asteen parempi hinkkari kun eiks sitä sanota et prätkälläkin osaa ajaa kovaa vasta sit kun on kaatunu radalla monta kertaa? :lol: Rajat pitää tunte :D
Vain YKSI LSP!

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Helmi 11, 2011 6:57 pm

Jotain tollasta juu, tietää vähän miten tyritään kun sen kerran on jo tehnyt :D
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
seatts
Viestit: 1715
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 10:58 am
Paikkakunta: Sauvo

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja seatts » Pe Helmi 11, 2011 8:23 pm

Dani kirjoitti:Jotain tollasta juu, tietää vähän miten tyritään kun sen kerran on jo tehnyt :D
Dani sehän menee niin "kun paljon tekee niin paljon sattuu" :D

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Helmi 11, 2011 8:30 pm

"Alku aina hankala, lopussa kiitos seisoo."
..siguainestahan tuo, tämän threadin lukeneet siis tietää mistä tuo on :lol:
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
EeKi
Viestit: 397
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja EeKi » To Maalis 24, 2011 5:21 pm

Heiii, tässä vkl tai jossai vaiheessa olis tarkotus myllyttää emännän ämmäläinen, niin tarvis vähä vinkkejä miten tehdä se oikein. Enemmänkin miten myllytyskonetta hieroa pintaa vastan, eli hologrami/koneen jäljet ei missää nimessä sais näkyä. Tosin mitään superhipohipo pestään lähdevedellä settiä ei haeta (koska auto kaipais tyylii ylimaalauksen jos haluaa oikeasti täydellistä ja luultavammin etupää menee kokonaan maalaukseen kuitenkin), mutta kuitenkin normaalia paremmin hinkataan kuitenkin.
Väri on kohtuu haastava:
Kuva

Koneena olis ekaa kertaa DAS-6 pro, aineina olis prestan myllytyssetit ja mequn laikat. Vahaks näimmä tulee muijan ostamaa megun sitä ultimate shit nano tek 20 tms. :D
Eli vinkkejä lähinnä miten konetta viedä ettei tule hologrammeja, esim konepelti miten vetää, suoraan koko pelti ja sen jälkeen siksakkia vai hä?

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja sonikk » To Maalis 24, 2011 6:21 pm

Tee pieni alue kerrallaan, max 40x40cm. Kostuta laikka, aine laikkaan, töpöttele alueelle. Sitten kone käyntiin, levitys hitaalla nopeudella ja sitten lisää jenkaa. Kannattaa piirtää tussilla pieni viiva tukilaikkaan ja painaa sen verran että pyörii n. 1-2 kertaa/sek. Ajele siksakkia kuvan osoittamalla tavalla muutaman kerran läpi, lopuksi kannattaa kierroksia hieman tiputtaa. Sitten pyyhintä ipa/akkuvesi seoksella jotta näkee pinnan todellisen kunnon.

Kuva

Koojel
Viestit: 174
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 4:09 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Koojel » To Maalis 24, 2011 6:42 pm

Epäkeskolla on vaikea saada holoja aikaan, kunhan muistaa työstää aineet loppuun asti ja jos vetää ekaks rajulla aineella --> viimeistelee hienommalla.

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja sonikk » To Maalis 24, 2011 6:46 pm

Niin ja semmonen vielä että aloita aina miedolla laikka/aine kombolla ja siirry leikkaavampaan jos tarvetta.

Avatar
*Kaide
Viestit: 986
Liittynyt: Ma Syys 13, 2010 3:27 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja *Kaide » Pe Maalis 25, 2011 1:59 pm

EeKi kirjoitti: Koneena olis ekaa kertaa DAS-6 pro, aineina olis prestan myllytyssetit ja mequn laikat. Vahaks näimmä tulee muijan ostamaa megun sitä ultimate shit nano tek 20 tms. :D
Eli vinkkejä lähinnä miten konetta viedä ettei tule hologrammeja, esim konepelti miten vetää, suoraan koko pelti ja sen jälkeen siksakkia vai hä?
Ota kunnolla kuvia ja kirjaile kokemuksia muistiin.
Itsellä hankintalistalla DAS6Pro ja olisi kiva lukea enemmänkin muiden käyttökokemuksia varsinkin ekoista kerroista.

Avatar
Hynde
Site Admin
Viestit: 4250
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Hynde » Pe Maalis 25, 2011 8:27 pm

No hyviä ohjeita tämä topicci on täynnä, mutta itse samanlaisen auton samalla koneella tehneenä:

- Varaa aikaa!!! Työstä loppuun, se vaatii useita ja useita vetoja sonikk:n mainitsemalla tavalla.
- Puhdista laikka tarpeeksi usein.
- Pyydä vaimoa hieromaan käsiäsi seuraavana päivänä... :lol:

Holoja et tuolla koneella saa, vaikka se jäisi pinnalle pyörimään ja sinä lähtisit kahville!!! Etkä saa puhkastua lakkapintaa!

(no tietysti kaikki on mahdollista, jos oikein yrittää...)

Ja kerropas sitten kokemuksia, kun saat työn valmiiksi... ;)
Kaikki liha tottelee kuria...

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Maalis 25, 2011 9:02 pm

Ainut millä saa lakan puhki on ahtaat paikat ja laikan kuiva kylki nappaa kiinni, laikan kyljessä kun harvemmin on mitään tahnaa tjms.
Nimim. been there, done that :oops:
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
Juze
Viestit: 187
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 3:00 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Juze » Pe Maalis 25, 2011 9:55 pm

*Kaide kirjoitti:
EeKi kirjoitti: Koneena olis ekaa kertaa DAS-6 pro, aineina olis prestan myllytyssetit ja mequn laikat. Vahaks näimmä tulee muijan ostamaa megun sitä ultimate shit nano tek 20 tms. :D
Eli vinkkejä lähinnä miten konetta viedä ettei tule hologrammeja, esim konepelti miten vetää, suoraan koko pelti ja sen jälkeen siksakkia vai hä?
Ota kunnolla kuvia ja kirjaile kokemuksia muistiin.
Itsellä hankintalistalla DAS6Pro ja olisi kiva lukea enemmänkin muiden käyttökokemuksia varsinkin ekoista kerroista.
Tuossa pari viikkoa tuli ensinmäistä kertaa ko.laitetta käytettyä. Olihan sillä helppo vetää menemään siksakkia. Radiokuulosuojaimet päässä ko touhus nii ei menny metelin kans järki. :)
Huomas kyllä että eka kerta oli kysessä ku sain meneen itse mylläykseen aikaa noin 8tuntia + pesu,savetus,huuhtelu,kuivaus ja teippaus. Eli viikonloppu käytännössä meni :lol:
Ultimate compoud oli aineena ja oranssi CCS-laikka + musta laikka ja achillesprep jota en alkanu käyttään, ihan sen takia että vaikka ois ollu auto valmiiksi teipattuna ja kaikkea niin oisin mun vauhdilla saanu siinä vielä menemään muutaman tunnin lisää aikaa ja se ei ois enää onnistunu.
Hologrammeja en ole nähny mitään valoa vasten, paitsi konepellissä jotain sen suuntaista, mutta voi johtua vahan jämähtämisestä kuuman hallin takia :twisted:
Pitää kesällä tuolla AP:lla vetassa ku on hiekat harjailtu sateet enimmät suolat huuhtonu teiltä pois :)

Mkko_
Viestit: 24
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 11:41 pm
Paikkakunta: Somero

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Mkko_ » Su Maalis 27, 2011 4:05 pm

Onko mahdollista jotenkin korvata tuota ipaa? kun aineet olisi valmiina ja halu kova muttakun se ipa... ja miten olette puhdistaneet laikkaa, kun en omista mitään siihen tarkotettua harjaa? :)

Avatar
TKe_
Site Admin
Viestit: 4538
Liittynyt: To Elo 12, 2010 8:21 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Su Maalis 27, 2011 4:08 pm

Mkko_ kirjoitti:Onko mahdollista jotenkin korvata tuota ipaa? kun aineet olisi valmiina ja halu kova muttakun se ipa... ja miten olette puhdistaneet laikkaa, kun en omista mitään siihen tarkotettua harjaa? :)
Nyt on hyvä aika vielä hankkia sitä IPAa, kun etsit nesteen jäänestoa ja sekoitat sen akkuveteen (puolet molempia) niin sinulla on IPAa käytössä.

Mkko_
Viestit: 24
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 11:41 pm
Paikkakunta: Somero

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Mkko_ » Su Maalis 27, 2011 4:45 pm

diesseliin vai bensan jään estoa? oliks se metanoolii vai etanoolii mitä piti olla?

Avatar
TKe_
Site Admin
Viestit: 4538
Liittynyt: To Elo 12, 2010 8:21 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Su Maalis 27, 2011 4:57 pm

Mkko_ kirjoitti:diesseliin vai bensan jään estoa? oliks se metanoolii vai etanoolii mitä piti olla?
Ei, vaan isopropyylialkoholia. Tässä ketjussa lisää.

Lukittu