Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
JS_84
Viestit: 193
Liittynyt: To Syys 09, 2010 11:03 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja JS_84 » La Touko 14, 2011 11:05 am

Nopea tyhmä kysymys, mutta onko (menzerna käytetty aine) silloin työstetty tarpeeksi, kun aine alkaa muuttua "pölyksi"? :?

Avatar
-JP-
Viestit: 2307
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja -JP- » La Touko 14, 2011 11:12 am

Joo, se menee läpinäkuultavaksi ja alkaa pölytä pikkuisen kun on valmista.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Harald
Viestit: 82
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 1:45 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Harald » Su Touko 15, 2011 4:04 pm

En bongannut rälläkkä/cyclotopiikkia 2 sekunnin hakemisesta huolimatta joten kysytääs täällä:

http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =161986021

Tekeekös tuommoisella koneella myllyhommissa mitään? Kokemuksia on vain käsinvahaamisesta, eikä välttämättä monen saturaisen selättäminen vahanlevitysmoottoriin houkuttele, jos sen voi tehdä edullisemmin. :mrgreen: tuommoinen kun osui kauppareissulla silmään, näytti äkkiseltään vakuuttavammalta kuin se Bilteman reilun kolmenkympin kahden laikan kone.

EDIT: [url]:it.. :roll: -Urran

j0nttu
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 8:56 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja j0nttu » Su Touko 15, 2011 4:24 pm

"Kiillotuskonetta alle 300e" ketjussa muistaakseeni kyseistestä koneesta jotakin on puhuttu. Itselläni oli hieman vastaavanlainen kone Bauhaussista, ja tolla rotarylla onnistuin saamaan holoja auton täyteen ja päätin panostaa DA koneeseen :oops:
100e pintaan rupeaa jo saamaan Das-6:sta, yhden auton kerennyt itse tolla puuhailemaan ja tuntuu ihan mukavalta vehkeeltä aloittelijana käyttää.

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja JUMA » Su Touko 15, 2011 5:34 pm

Harald kirjoitti:En bongannut rälläkkä/cyclotopiikkia 2 sekunnin hakemisesta huolimatta joten kysytääs täällä:

http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =161986021

Tekeekös tuommoisella koneella myllyhommissa mitään? Kokemuksia on vain käsinvahaamisesta, eikä välttämättä monen saturaisen selättäminen vahanlevitysmoottoriin houkuttele, jos sen voi tehdä edullisemmin. :mrgreen: tuommoinen kun osui kauppareissulla silmään, näytti äkkiseltään vakuuttavammalta kuin se Bilteman reilun kolmenkympin kahden laikan kone.
Eli kumpaan käyttöön meinaat tuota hommata? Myllytykseen, vai vahaukseen?

Myllytyksiä tuolla tekee, mutta ei liene helpoin kone opetteluun. Saa tehtyä vahinkoa, jos ei ole varovainen. Vahaukseen en tiedä miten nuo "rälläkät" toimii...

Aloittelijalle suosittelen epäkeskoa. Hintahaarukkaa löytyy. 15€ - 400€.

Harald
Viestit: 82
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 1:45 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Harald » Su Touko 15, 2011 7:48 pm

Jahas, en ollut näköjään uskaltanut huomata tuota toista pitkää topiikkia :lol:

Huomaan, että nyt on kyllä vielä sivistyksessä paha aukko näiden koneiden suhteen. Eli myllytyksen saisi tuommoisella koneella tehtyä mutta vahan levitys mieluummin käsin, ymmärsinkö oikein?

Avatar
Modifier
Viestit: 2145
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 12:53 am
Paikkakunta: sjk
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Modifier » Su Touko 15, 2011 8:20 pm

Juurikin niin. Epäkeskolla saa sitten jo paremmin vahankin levitettyä pintaan.

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Dani » Su Touko 15, 2011 8:47 pm

^ juuri näin, käsin tai epäkeskolla, epäkeskolla saa ohuemman kerroksen ja ainetta kuluu vähemmän, mutta usein miten vahapurkissa on niin paljon vahaa että sitä riittää mutta pointti on ehdottomasti ohut kerros joka helpottaa kiillottamista paljon!
Tähänkin sopii: Less is More
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Harald
Viestit: 82
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 1:45 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Harald » Ma Touko 16, 2011 10:05 am

Voi luoja että on pää sekaisin näiden koneiden kanssa :lol:

Onneksi sentään täällä väännetään rautalangasta asiat ja olihan tuossa yksi sticky- ketju missä kerrottiin oikein kuvien kanssa lontooksi mitä mikäkin kone tekee. Eli epäkeskoa aloittelijalle ja rotarya pro-jätkille? Tä? :mrgreen:

Avatar
TKe_
Site Admin
Viestit: 4535
Liittynyt: To Elo 12, 2010 8:21 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ma Touko 16, 2011 10:15 am

Harald kirjoitti:Voi luoja että on pää sekaisin näiden koneiden kanssa :lol:

Onneksi sentään täällä väännetään rautalangasta asiat ja olihan tuossa yksi sticky- ketju missä kerrottiin oikein kuvien kanssa lontooksi mitä mikäkin kone tekee. Eli epäkeskoa aloittelijalle ja rotarya pro-jätkille? Tä? :mrgreen:
Sekotetaan päätäsi lisää. Itse en lue olevani pro jätkä ja silti hankin ensimmäiseksi koneeksi rotaryn. Opiskelemalla ja pitämällä maltin matkassa se ei ole, mielestäni, vaarallinen kone.

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Touko 16, 2011 10:47 am

TKe_ kirjoitti:Sekotetaan päätäsi lisää. Itse en lue olevani pro jätkä ja silti hankin ensimmäiseksi koneeksi rotaryn. Opiskelemalla ja pitämällä maltin matkassa se ei ole, mielestäni, vaarallinen kone.
Ei missään tapauksessa. Mielestäni kyse on kuitenkin enemmän käyttäjän persoonallisuudesta:

-Jos lähdet kaikkiin asioihin niin että selvität/luet kaikki jutut netistä ja oot ammattilainen teoriatasolla ennenkun alotat -> Rotary
-Jos lähdet kaikkeen aina käytännön kautta ja toteet neuvot turhiks samalla itselles todeten "Kattellaan nyt mitä tulee" -> DA

Pointti on siinä että jos noudata esim. Dave KG:n ohjetta niin et yksinkertaisesti voi ryssiä hommaa rotarylla. Tää ei kuitenkaan oo mitään ydinfysiikkaa. Mut jos et ole vaivautunut lukemaan edes sen vertaa että ymmärtäisit mitä eroa on heavy cutting padillä ja finishing padillä, ja luulet että myllytys kannattaa aloittaa aina karkeimmasta tahnasta ja vedät jengat tapissa, saat varmasti vahinkoa aikaan.
Vain YKSI LSP!

Avatar
jallu
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 11:35 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja jallu » Ma Touko 16, 2011 12:23 pm

Saako ton Dave KG:n jutun käännettyä jotenkin googlella tms?
Vois aueta vahän paremmin...
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Touko 16, 2011 12:29 pm

jallu kirjoitti:Saako ton Dave KG:n jutun käännettyä jotenkin googlella tms?
Vois aueta vahän paremmin...
Jos sinne tekee sinne tunnarit niin tosta:
http://translate.google.com/translate?j ... 24&act=url

Melkeen pakko tehdä jos haluu lukea tota foorumia muutenkin.
Vain YKSI LSP!

Avatar
jallu
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 11:35 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja jallu » Ma Touko 16, 2011 12:32 pm

Juu tunnarit tein kun ei enää päässyt selaamaan. Tänks
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.

Harald
Viestit: 82
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 1:45 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Harald » Ma Touko 16, 2011 3:00 pm

TKe_ kirjoitti:Sekotetaan päätäsi lisää.
Hah, tänks :lol:

No tuota, jos asetetaan kysymys näin että sulkeeko tuo koneiden toimintatapa jotain käyttömahdollisuuksia pois? Mitä jään rotarysta kaipaamaan jos hommaan epäkeskokoneen? Entä päinvastoin, mistä jään paitsi jos hyppään rotary-kelkkaan?

Urran, luulen että minulla on kyllä aikaa opiskella ja makustella ennen kuin kone lyödään tulille. Makustelua on kestänyt jo varmaan kaksi vuotta ja monta autoa ehtinyt siinä ajassa pihassa olla, mutta aina vaan olen vahannut käsin. Joten tuskin tämä päivistä tai viikoista on kiinni - vaikka tuntuukin että tieto lisää tuskaa myös näissä asioissa. :mrgreen:

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Touko 16, 2011 3:16 pm

Harald kirjoitti:
TKe_ kirjoitti:Sekotetaan päätäsi lisää.
Hah, tänks :lol:

No tuota, jos asetetaan kysymys näin että sulkeeko tuo koneiden toimintatapa jotain käyttömahdollisuuksia pois? Mitä jään rotarysta kaipaamaan jos hommaan epäkeskokoneen? Entä päinvastoin, mistä jään paitsi jos hyppään rotary-kelkkaan?

Urran, luulen että minulla on kyllä aikaa opiskella ja makustella ennen kuin kone lyödään tulille. Makustelua on kestänyt jo varmaan kaksi vuotta ja monta autoa ehtinyt siinä ajassa pihassa olla, mutta aina vaan olen vahannut käsin. Joten tuskin tämä päivistä tai viikoista on kiinni - vaikka tuntuukin että tieto lisää tuskaa myös näissä asioissa. :mrgreen:
Lyhyesti:
DA - Nopeus
Rotary - Et mitään

Tämä siis sillä ehdolla että ostaa Rotaryn mikä kiertää reilusti alle 1000rpm. Sen takia puhutaan et DA:lla voi levittää Glazet yms. koska vanhat rotaryt, esim. mun vanha Makita, ei kierrä alle sen 1500rpm..

Ei muutakun kirjat ja kannet auki ja opiskelemaan :) Kuten sanottu, ei tää oo mitään ydinfysiikkaa..
Vain YKSI LSP!

Avatar
henkkuli
Viestit: 257
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 2:59 pm
Paikkakunta: Lehmo

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja henkkuli » Ti Touko 17, 2011 4:09 pm

Mitäpä pitäisi ottaa huomioon siirryttäessä DAsta rotaryyn?? Suvusta löytyy käyttämätön AEG PE 150, ja arvelin heittää testisettiä menemään. Aiemmat kokemukset Cycloreplikasta ja Das6prosta, joten viisaammat, VALAISKAA :lol:

Ja sitten vielä, onko noissa tukilaikoissa eroja? Arvelin CYCistä ottaa niitä. LC:n laikat ja menzernat toimii varmaan ihan yhtä hyvin..... Mitenkäs, mimmosta karvatuheroa suosittelette??

Ja sitten vielä noista aeg:n kierroksista. Mennäänkö samoin kuin dassilla, eli kakkosella levälleen ja sit nupit kaakkoon. Vai mitenkä??

Avatar
-JP-
Viestit: 2307
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ti Touko 17, 2011 8:09 pm

Rotaryyn siirryttäessä kannattaa unohtaa kaikki, mitä olet oppinut epäkeskon kanssa ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Epäkeskoa kun pysty liikuttelemaan miten haluaa, rotaryä pitää vain "ohjailla". Hankala juttu selittää, mutta hoksaat kyllä mitä tarkoitan heti kun saat koneen tulille ;) .

Tukilaikoista, pehmeämpi on parempi. Laikka ottaa tasaisemmin eikä tule poltettua kantteja niin helposti. Samoin koneen pomppiminen vähenee. Liquid Shine 125mm tukilaikka on tosi hyvä, samoin kuulemma 3M. Mainitsemasi laikat ja aineet toimii rotarylläkin hyvin.

PE150:ssä maksimikierrokset on luokkaa 2600rpm, eli ihan heti en suosittele "nupit kaakkoon"-menetelmää :) . Levitys hitaimmalla ja varmaan D-nopeus riittää aluksi itse työstövaiheeseen. Siitä voi sitten nostella kierroksia kokemuksen karttuessa. Nopeudethan tuohon koneeseen löytyy stickynä TÄSTÄ.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Touko 17, 2011 8:38 pm

Kannattaa tarkistaa mitä kierroksia itse aineen valmistaja suosittelee.
Jos pinnat mitä meinaa työstää ovat helpot niin valmistajan rundeilla, sit KUN löytää ongelmakohtia niin snadisti lisää tahnaa ja rundia voi lisätä yli suosituksen.
Mun tyyli on ehkä vähän erilainen:
Ongelmakohta, lisään suoraan naarmuun tahnaan ja rykäsen rundit kaakkoon, nopeasti pyyhkäisen padillä yli ja voimakkaasti kantilla päälle, siis niin että padi pyörii naarun reunoja vasten, vettä käytän aika paljon. Lisää tahnaa suoraan pellille ja sama juttu kunnes olen tyytyväinen.

Tätä tyyliä en suosittele kenellekään jossei ole aikaisemmin tätä kokeillut, on niin älyttömän riippuvainen tahnan karkeudesta ja padin+tallan kovuudesta!
..jackpot -tuoksua odotellessa :D
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
-JP-
Viestit: 2307
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ti Touko 17, 2011 9:43 pm

Se on kyllä mahtava tuoksu se :) . Yhdesti olen onnistunut saamaan hennot savukiehkurat nousemaan pellistä jackpot-tuoksun saattelemana :? . Eipä siinä silti isompaa vahinkoa tullut, ei edes mennyt maali puhki...
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Touko 17, 2011 10:29 pm

Savut noussut pariin otteeseen, mutta kerran nous siihen malliin että pohjamaali näky, se on se legendaarinen Jackpot -tuoksu, hyi hitto :D

Nooh, rapatessa roiskuu ja aina oppii uutta, jos ei testaa niin ei voi oppia.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
Toxic Flame
Viestit: 16
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 7:57 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Toxic Flame » Ke Touko 18, 2011 2:13 am

Urran kirjoitti:Tää ei kuitenkaan oo mitään ydinfysiikkaa. Mut jos et ole vaivautunut lukemaan edes sen vertaa että ymmärtäisit mitä eroa on heavy cutting padillä ja finishing padillä, ja luulet että myllytys kannattaa aloittaa aina karkeimmasta tahnasta ja vedät jengat tapissa, saat varmasti vahinkoa aikaan.
Joskus tulee eteen sellainen horror kunnossa maalipinta johon ei edes kovin padi ja karkein aine tepsi. Silloin kannattaa aloittaa tylysti hiomalla pintaa hiekkapaperilla. Ja sen jälkeenkin saa työstää kovimmalla padilla ja jyrkimmällä kamalla ihan vaan sen takia että hiomalla tehdyt naarmut on niin syvällä että muutoin työskentelyaika olisi aivan liian pitkä.

Eli aloittelijan on hyvä ja syytä olla varovainen mutta joskus näihin hommiin pitää kohdistaa tietynlaista väkivaltaa että syntyy nopeammin haluttua tulosta. Täysin kohteen kunnon mukaan siis.

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Touko 18, 2011 8:28 am

Toxic Flame kirjoitti:
Urran kirjoitti:Tää ei kuitenkaan oo mitään ydinfysiikkaa. Mut jos et ole vaivautunut lukemaan edes sen vertaa että ymmärtäisit mitä eroa on heavy cutting padillä ja finishing padillä, ja luulet että myllytys kannattaa aloittaa aina karkeimmasta tahnasta ja vedät jengat tapissa, saat varmasti vahinkoa aikaan.
Joskus tulee eteen sellainen horror kunnossa maalipinta johon ei edes kovin padi ja karkein aine tepsi. Silloin kannattaa aloittaa tylysti hiomalla pintaa hiekkapaperilla. Ja sen jälkeenkin saa työstää kovimmalla padilla ja jyrkimmällä kamalla ihan vaan sen takia että hiomalla tehdyt naarmut on niin syvällä että muutoin työskentelyaika olisi aivan liian pitkä.

Eli aloittelijan on hyvä ja syytä olla varovainen mutta joskus näihin hommiin pitää kohdistaa tietynlaista väkivaltaa että syntyy nopeammin haluttua tulosta. Täysin kohteen kunnon mukaan siis.
Juu varmasti. Mutta jos ei ole kokemuksen tuomaa varmuutta niin aina on varmempaa aloittaa Dave KG:n ohjeen mukaan pehmeimmästä laikasta ja hienoimmasta tahnasta ja testata millä setillä saa halutun lopputuloksen -> siillä auto läpi, ongelmakohdat erikseen ja loiventamaan. Kyl se kokemus sit karttuu ja jossain vaiheessa tietääkin millä aloittaa. Aikaahan se opettelu vie, siitä ei pääse mihinkään.

Hirvittää ajatus noista Danin ja -JP-:n Jackpot tuoksuista :? Ja tohon Danin neuvoon ongelmakohdasta = Tarttis sen Workshopin että ymmärtäis miten toi käytännössä skulaa :lol: Mä oon aina työstäny ongelmakohdat aina vaan uudestaan ja uudestaan kunnes on kelvannu..
Vain YKSI LSP!

Avatar
TKe_
Site Admin
Viestit: 4535
Liittynyt: To Elo 12, 2010 8:21 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ke Touko 18, 2011 8:44 am

Urran kirjoitti: Ja tohon Danin neuvoon ongelmakohdasta = Tarttis sen Workshopin että ymmärtäis miten toi käytännössä skulaa :lol: Mä oon aina työstäny ongelmakohdat aina vaan uudestaan ja uudestaan kunnes on kelvannu..
+1. Olisin enemmän kuin kiinnostunut tulemaan vähän pidemmän matkan päästä opiskelemaan :)

jere
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 1:32 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja jere » Ke Touko 18, 2011 11:40 am

sain mustan toyotan kevyen myllytyksen/kiillotuksen valmiiksi mutta nyt auringonpaisteessa näkyy kevyesti holoa siellä täällä, ei todellakaan paljoa mutta kuitenkin. koneena rotary, aineena vain menzerna PO 106 ja laikkana LC:n CCS valkoinen jolla sain suurimman osan naarmuista pois. työstön jälkeen pyyhitty IPA:lla jolloin näytti hyvältä ulkonakin. sit mieto liuotinpesu ja kerros collinitea käsin. miten rotarylla työstö kokonaisuudessaan kannattaa tehdä ja kuinka pitkään mikäkin vaihe että sais kokonaan holottoman pinnan? vai voiko aineen liiallinen määrä ryssiä homman?

Vastaan itse itselleni. korjatkaa jos olen väärässä.
pehmeämpi laikka eli musta tai sininen vie holot.
Mutta miten pääsen pienellä työllä toivottuun lopputulokseen, riittääkö pesu, kiillotus, IPA ja uudelleen vahaus koska pinta on muuten puhdas(pari päivää ajettu)?
Kauanko ainetta em. laikoilla täytyy työstää ja millä kierroksilla jotta saan holovapaan pinnan? tällä hetkellä holoja ei nää tallissa 500w työvalolla
Viimeksi muokannut jere, To Touko 19, 2011 11:22 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lukittu