Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
Lukittu
Arno
Viestit: 67
Liittynyt: Su Touko 16, 2010 10:42 pm

Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Arno » Su Touko 16, 2010 11:06 pm

Tervehdys vain foorumille.

Eli historiasta sen verran, että aina on auto pidetty hyvässä vahassa ja kokeiltu laajalla skaalalla eri kuluttajatuotteita, mutta hieman vaativammat ja ammattimaisemmat projektit auton maalipinnan suhteen ovat jääneet paitsioon (lue: myllytys ja koneellinen kiillotus). Nyt kesän kynnyksellä olisi tarkoitus ottaa tämäkin askel.


Tarkoituksena olisi hankkia peruskone, joka ei hajoa heti, pärjää pitkälle kotikäytössä ja josta muilla on kokemuksia. Tällä hetkellä mielessä on DAS-6 Pro.

Laite tarvitsee laikat ja aineet. Ongelmana on kymmenet valmistajat ja jokaisen useat eri tuotteet. Valitse noista sitten amatöörinä oikeat.
Osunko hirveästi vikaan, jos valinta osuu Menzernan PO 85RD:n ja PO203S:n? Laikoiksi olen katsellut Lake Countryn CCS-sarjan laikkoja. Oikeista laikoista vielä hieman pihalla, lähinnä peilannut mahdollisia hankintoja muiden suorittamien töiden kautta (eli mitä muut käyttäneet). Markkinapuheiden armollahan tässä aika paljolti on ilman kokemusta.
Olisi mukava lukea jonkinlainen selitys, että mikä on käyttäjäkokemus joidenkin laikkatyyppien kesken.

Kiillotuksen jälkeiset tuotteetkin tai niiden yhdistelmät vielä ajatustasolla. Tähän mennessä olen toiminut lähinnä "liuotinpesu, claybar, vahat"-periaatteella. Vahoina olen käyttänyt pääsääntöisesti AutoGlymin ja Prestan tuotteita. Simoniz:in keltaistakin tullut käytettyä, mutta kestotesti vielä kesken erään auton osalta. Zainon tuotteista olen kuullut pelkkää hyvää, mutta kokemuspohjaa en omaa. Mequiars:illa näyttäisi myös tuotevalikoima laajalta ja kehuja on tullut, mutta kokemusta en omaa.

Olisi mukava saada vinkkejä varsinkin konevalinnan, laikkojen ja vahavalintojen suhteen ja toivon mukaan tämä keskustelu toimisi myös muille aloitteleville hyvänä tieto-oppaana.

Autona W211 E-sarjan MB, jolla jo muutamia vuosia ikää ja tummassa värissä naarmua riittää.

Avatar
Petteri
Site Admin
Viestit: 878
Liittynyt: La Touko 01, 2010 12:07 am
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Petteri » Ma Touko 17, 2010 7:40 am

Nuo Menzernan aineet olen itse koennut kyllä loistaviksi. LC:n laikoista ei ole käyttökokemuksia, mutta varmasti muilla tällä foorumilla on. Minulla on Menzernan laikkoja ja ne on toiminut loistavasti epäkekskon kanssa. Keltainen ja oranssi on hyvä pari noista. Keltainen on vähemmän leikkaava kiillotuslaikka ja oranssi puolestaa tehokkaampi. Suosittelen myös ostamaan samaan syssyyn 4" taustalevyn sekä 4" tyynyt, jotta saa ahtaammatkin paikat käytyä läpi.

Jos ostat ehdottamasi Menzernan aineet ja vaikka pari kpl keltaista sekä oranssia tyynyä molemmissa kooissa niin pääset kyllä varmasti pitkälle. Melkein 95% omista myllytyksistä hoituu juuri noilla aineilla. Toinen hyvä kiilloke on 106 FA.

Edit: niin ja suosittelen myös tilaamaan putelin Final Inspectionia Menzernalta. Tällä tehdään pyyhintä myllytyksen jälkeen. Poistaa kiillokkeista jääneet öljyjäämät. Näkee täysin minkälaista työtä on tehnyt.
- Worst Class Shampoo Junkie -

Arno
Viestit: 67
Liittynyt: Su Touko 16, 2010 10:42 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Arno » Ma Touko 17, 2010 9:02 am

Petteri kirjoitti:Edit: niin ja suosittelen myös tilaamaan putelin Final Inspectionia Menzernalta. Tällä tehdään pyyhintä myllytyksen jälkeen. Poistaa kiillokkeista jääneet öljyjäämät. Näkee täysin minkälaista työtä on tehnyt.
Tarkoitatko "Top Inspection"-tuotetta? Hyvä kun mainitsit 4"-laikkojen taustalevyt, ei olisi tullut mieleen vaikka laikat ovatkin listalla.

Olettaisin, että en tule tarvitsemaan aineita/laikkoja karkeimmasta päästä, koska autoni sekä autot, jotka saattavat joutua käsittelyyni, niin ovat pääsääntöisesti vain käsinpestyjä (oma min. kerran viikko, muut min. kerran 2vko) sekä vahattuja, joten pahimmat vauriot ovat "kevyitä hiusnaarmuja." Näin siis oletan (?).

Teippi olisi lisäksi listalla, mutta sellainen kiinnostaisi listojen teippauksista kiillottaessa kun esim. omassa E-sarjalaisessani on autonväriset listat, niin olisiko järkevää teipata se ja erikseen esim. 4"-laikalla kevyesti kiillottaa vai olla kokonaan kiillottamatta (lähteekö maali helpommin tms.)?

Avatar
Petteri
Site Admin
Viestit: 878
Liittynyt: La Touko 01, 2010 12:07 am
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Petteri » Ma Touko 17, 2010 9:52 am

^ Juuri tuota Top Inspectionia tarkoitin. Muisti petti. :)
- Worst Class Shampoo Junkie -

K70
Viestit: 2754
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 8:56 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja K70 » Ma Touko 17, 2010 10:50 am

Arno kirjoitti:E-sarjalaisessani on autonväriset listat, niin olisiko järkevää teipata se ja erikseen esim. 4"-laikalla kevyesti kiillottaa vai olla kokonaan kiillottamatta (lähteekö maali helpommin tms.)?
Omasta ex-E:stä myllytin listatkin.
Vetelin koko auton isolla laikalla, koska pikkulaikat on vieläkin hankintalistalla.
Teippasin tiivisteet ja valot, sekä maskin. Tosin valotkin saa samalla myllyteltyä, niin niiden teippaus on turhaa. Ja myös kylkilistojen "Avantgarde"-merkit teippasin, vaikka nekin olisi voinut varmasti vetää koneella yli.

Loppuohjeita antaa sitten nuo muut, jotka osaa... :)

Avatar
-JP-
Viestit: 2307
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ma Touko 17, 2010 11:15 am

Minä teippaan kaikki listat ja kantit jos teen rajummilla aineilla/laikoilla. Sitten otan teipit kokonaan pois ennen epäkeskolla viimeistelyä ja ajan listojen/kanttien yli ettei jää rajoja. Maalaamattomat listat ja tiivisteet pysyy tietenkin teipattuna loppuun asti.
Viimeksi muokannut -JP-, Ke Touko 19, 2010 1:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Arno
Viestit: 67
Liittynyt: Su Touko 16, 2010 10:42 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Arno » Ma Touko 17, 2010 11:51 am

Ok. Enköhän onnistu pienemmillä laikoilla nuo listat työstämään.

Mites muuten ovenkahvat tai oikeastaan niiden sisäosat? Sinne kun ei laikka mahdu, niin taitaa mennä käsipeliksi. Laikka käteen ja sillä eteenpäin vai...?

Kiillotuksen aikana ja sen jälkeen ilmeisesti "Top Inspectionilla" pyyhitään turhat jämät pois. Onko välipesussa tämän jälkeen järkeä?

Avatar
-JP-
Viestit: 2307
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ma Touko 17, 2010 1:10 pm

Ovenkahvan sisäosat otan mikrokuitutyynyllä ja menzernan 203S:llä. Kiillotusaineista tulee sen verran pölyä kaikkiin paneelien rakosiin, että pesu kannattaa tehdä ennen vahailuja ja viimeistelyjä.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Arno
Viestit: 67
Liittynyt: Su Touko 16, 2010 10:42 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Arno » Ti Touko 18, 2010 1:40 am

Kiitoksia vinkeistä, tähän asti asiat oli melkein pääteltävissä, mutta tästä eteenpäin alkaa se vaihe kun taidan olla aika pihalla.

Eli kun katsoo noita autotarvikenettikauppojen valikoimia ja selailee nettifoorumeita, niin noita tuotteita on aivan helvetisti. Puhutaan useista kerroksista ja neljästä eri tuotteesta... Vanhassa elämässä kun laittoi esim. Autoglym:in Super Resin Polishia alle ja päälle jonkin kovemman vahan, niin se oli siinä - tosin naarmuineen ja heikkoine kestoineen.

Kun kyseessä on tummansininen auto, joka jossain vaiheessa on kiillotettu kuntoon, niin ilmeisesti seuraavaksi ilmeisesti "paljaalle pinnalle" tulisi lisätä aine, joka tuo syvyyttä tummalle värille. Poorboysin Black Hole on monesti mainittu, on ok-hintainen ja pullo näyttäisi riittoisalta. Viimeksi käsin vahatessa siirryin claybar-vaiheesta AutoGlym:in Deep Shine:en (yksi kerros, yhteen oveen vedin tuplat enkä huomannut eroa silmällä tai myöhemmin kestävyydessä). Ilmeisesti tätä tulisi laittaa kerros vai onko kahdella merkittävä ero..?

Tämän jälkeen pintaan tulisi lyödä vielä sealant:ti pitämään alakerta kunnossa ja turvassa. Ilmeisesti nämä eivät pahemmin sisällä hiovia ainesosia, joten eivät poista esim. PB:n Black Holea alta pois(?). Onko hyötyä ajaa näitä useampi kerros vai onko yksi tarpeeksi jämäkkä ilman eroa?

Avatar
-JP-
Viestit: 2307
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ti Touko 18, 2010 12:29 pm

Arno kirjoitti:Eli kun katsoo noita autotarvikenettikauppojen valikoimia ja selailee nettifoorumeita, niin noita tuotteita on aivan helvetisti. Puhutaan useista kerroksista ja neljästä eri tuotteesta... Vanhassa elämässä kun laittoi esim. Autoglym:in Super Resin Polishia alle ja päälle jonkin kovemman vahan, niin se oli siinä - tosin naarmuineen ja heikkoine kestoineen.
Alkuun kannattaa pitää homma simppelinä ja alkaa "nysväämään" sitten kun aineista ja työtavoista kertyy enemmän tietoa ja kokemusta. Vahailut voi jakaa karkeasti kolmeen/neljään osaan ja ne tulisi tehdä tässä samassa järjestyksessä:

- Kliineri
(- Glaze) Jos käytät glazea, niin siirry suoraan vahaukseen. Sealeri ei kovetu öljyisen glazen päälle.
- Sealeri
- Vaha

Usein ensimmäset kaksi vaihetta onnistuu yhdellä aineella, esim. PB black Hole, Dodo LP.
Sealerikään ei ole pakollinen, voit siirtyä suoraan vahan levitykseen ja homma on siinä.
Konekiillotuksen jälkeenkin voi siirtyä suoraan vahaan, jos viimeistelykiillotuksen tekee sopivalla aineella, esim Meg's #80.

Hyvä perussetti sulla voisi koostua tuosta Black Holesta ja hyvästä kovavahasta, esim Meg's #16.
Kerros BH:ta alle ja pari kerrosta #16:ta päälle ja homma on valmis. Vahan kerrostamisesta on pieni ulkonäöllinen hyöty ja useammalla kerroksella saat sen tasaisesti joka paikkaan.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Jones
Viestit: 160
Liittynyt: Su Touko 23, 2010 5:04 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Jones » Su Touko 23, 2010 5:26 pm

Vuosi sitten tuli ensimmäistä kertaa kokeiltua auton maalipinnan myllytystä ja lopputulokseen en oikein ollut tyytyväinen.
Koneena on Bauhausista ostettu halpa rälläkkätyyppinen kone säädettävillä kierroksilla (tarkkaa merkkiä/speksejä en muista, mutta katson seuraavan kerran kun tallilla käyn) ja aineina käytin Fareclan G3 ja G10. Laikkana oli koneen mukana tullu (180mm valkoinen/pehmeä) laikka, joka meinasi vaan silppuuntua tuossa touhussa.

Mitäs mieltä porukka on, että joudunko nyt seuraavaa kertaa ajatellen ostamaan myös uuden koneen, vai tekeekö tuommosella rälläkkätyyppisellä halpiskoneella mitään?
Ja entäs nuo aineet, onko nuista Fareclan aineista mihinkään vai ostanko suosiolla paremmat aineet?
Jos uusia aineita/laikkoja ostan, niin käy varmaan hyvin nuo Menzernan aineet mitä tämän ketjun alkupäässä jo on mainittu. Mutta jos jatkan nuissa samoilla Fareclan aineilla, niin mitäs laikkoja nuille kannattais ostaa?

[OT] Olispa ollut tämä foorumi jo vuosi sitten pystyssä :) [/OT]
Audi A4 B7 3.0TDIq

Arno
Viestit: 67
Liittynyt: Su Touko 16, 2010 10:42 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Arno » Ma Touko 24, 2010 6:09 am

Ensimmäinen tarvikepaketti PolishedBliss.co.uk:sta saapui erittäin pikaisesti ja nyt odottelen CleanYourCar.co.uk:n pakettia, joka toimitetaan tänään tai huomenna.

Ehkä loppuviikosta jo sorvin ääreen.

Avatar
-JP-
Viestit: 2307
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ma Touko 24, 2010 1:07 pm

Jones kirjoitti:Vuosi sitten tuli ensimmäistä kertaa kokeiltua auton maalipinnan myllytystä ja lopputulokseen en oikein ollut tyytyväinen.
Koneena on Bauhausista ostettu halpa rälläkkätyyppinen kone säädettävillä kierroksilla (tarkkaa merkkiä/speksejä en muista, mutta katson seuraavan kerran kun tallilla käyn) ja aineina käytin Fareclan G3 ja G10. Laikkana oli koneen mukana tullu (180mm valkoinen/pehmeä) laikka, joka meinasi vaan silppuuntua tuossa touhussa.

Mitäs mieltä porukka on, että joudunko nyt seuraavaa kertaa ajatellen ostamaan myös uuden koneen, vai tekeekö tuommosella rälläkkätyyppisellä halpiskoneella mitään?
Ja entäs nuo aineet, onko nuista Fareclan aineista mihinkään vai ostanko suosiolla paremmat aineet?
Jos uusia aineita/laikkoja ostan, niin käy varmaan hyvin nuo Menzernan aineet mitä tämän ketjun alkupäässä jo on mainittu. Mutta jos jatkan nuissa samoilla Fareclan aineilla, niin mitäs laikkoja nuille kannattais ostaa?

[OT] Olispa ollut tämä foorumi jo vuosi sitten pystyssä :) [/OT]
Ei se Bauhausin kone nyt ihan surkea ole, kyllä silläkin saa hyvää jälkeä aikaiseksi. Näyttämön puolelta löytyy pari autoa, jotka tein just tuolla samalla Bauhasin rälläkällä. (Saab 93 -03 & Audi A4 3.0TDI) Mukana tulleet laikat oli ihan surkeita, uusilla paremmilla laikoilla saat jo homman ihan uudelle tasolle. Itse tykkään 3M:n ja Chemical Guysin Hexlogic laikoista. Fareclasta ei ole kokemusta, mutta markkinoilta löytyy paljon helppokäyttöisempiäkin aineita. Ei tarvi käyttää vettä, jättävät paremman jäljen jne. Itsekin oon tykästynyt Menzernan aineisiin. Meguiarsin tahnat on myös hyviä.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Jones
Viestit: 160
Liittynyt: Su Touko 23, 2010 5:04 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Jones » Ma Touko 24, 2010 4:23 pm

-JP- kirjoitti: Ei se Bauhausin kone nyt ihan surkea ole, kyllä silläkin saa hyvää jälkeä aikaiseksi. Näyttämön puolelta löytyy pari autoa, jotka tein just tuolla samalla Bauhasin rälläkällä. (Saab 93 -03 & Audi A4 3.0TDI) Mukana tulleet laikat oli ihan surkeita, uusilla paremmilla laikoilla saat jo homman ihan uudelle tasolle. Itse tykkään 3M:n ja Chemical Guysin Hexlogic laikoista. Fareclasta ei ole kokemusta, mutta markkinoilta löytyy paljon helppokäyttöisempiäkin aineita. Ei tarvi käyttää vettä, jättävät paremman jäljen jne. Itsekin oon tykästynyt Menzernan aineisiin. Meguiarsin tahnat on myös hyviä.
Seuraava kysymys onkin sitten, että saako nuita hyviä laikkoja/vahoja ostettua jostain Oulun seudulta (tai ylipäänsä suomesta tilattua), vai pitääkö suosiolla tilata ulkomailta?
Ja jos ulkomailta tilaa, niin mikä on "paras" paikka mistä kannattais tilata?
Audi A4 B7 3.0TDIq

Avatar
Antto-
Viestit: 296
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 9:12 pm
Paikkakunta: Kerava

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Antto- » Ma Touko 24, 2010 4:32 pm

http://www.erased.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; Tuolta löytyy apu.

Avatar
-JP-
Viestit: 2307
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ma Touko 24, 2010 5:20 pm

^Juuri näin. Erasedilta löytyy Lake Countryn laikkoja ja 3M:n laikkoja saa Pohjolan laakerista limingantullista.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

dhaimon
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 12:58 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja dhaimon » Ti Touko 25, 2010 9:15 am

Nyt on tullut ensimmäistä kertaa kokeiltua G220 ja #83 ainetta vm. 98 A4 audin punaiseen maalipintaan. Konepeltiä tehdessä tuli huomattua, että naarmut ei niinkään lähtenyt aivan helpolla suuntaan eikä toiseen, kokeilin megun polishing ja cutting laikkaa, näistä jälkimmäisellä työstin konepellin loppuun.

Tilattuna itellä on myös tuota P203S ainetta, mutta en silläkään saanut tehtyä haluttua tulosta.
Onko tästä #83 ja cutting padin setistä seuraavaksi mitä suositella?

Tokihan nyt tuo audin punainen konepelti muuttui, ero kuin yöllä ja päivällä aikaisempaan. Silti kun jäljestä haluaa vielä parempaa, ne vähätkin naarmut pois, onko tehtävissä muuta kuin ajaa uudestaan vain tuolla #83 aineella ja cutting / polishing laikalla? Teettekö te konkarit kuinka useaan kertaan saman alueen, eli myllytys, poispyyhintä ja tuloksen tarkistus -> uusi myllytys? Vai onnistuuko se virheetön pinta ekalla yrityksellä?

Avatar
Petteri
Site Admin
Viestit: 878
Liittynyt: La Touko 01, 2010 12:07 am
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Petteri » Ti Touko 25, 2010 10:19 am

Työstithän varmasti kiillokkeen "loppuun"asti eli ihan kirkkaaksi? Tuo tuli ekana mieleen, että olisi jäänyt hieman työstö kesken eikä aine olisi päässyt vaikuttamaan täysin. Yleensä ekalla vedolla ja 203s:llä lähtee noin 90-95% naarmuista. Sitten kevyemmällä aineella loputkin, jotka on järkevää päivittäisessä käytössä olevasta autosta poistaa.

Kannattaa tehdä pieni testialue alkuun esim konepellille ja testata miten naarmut lähtee milläkin yhdistelmällä. Jos on oikein pahassa kunnossa niin voi vaatia helpostikkin kaksi käsittely kertaa.

Jäikö pintaan hologrammeja? Käytettäessä voimakkaita aineita sekä leikkaavaa tyynyä minulla jää aina hologrammeja maaliin, jotka poistuvat sitten viimeistelykäsittelyssä. Jos ei hologrammeja jäänyt niin epäilys on, että tyynyllä ei ollut tarpeeksi painetta ja/tai käsittelyaika ei ollut riittävä.
- Worst Class Shampoo Junkie -

dhaimon
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 12:58 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja dhaimon » Ti Touko 25, 2010 11:13 am

Petteri kirjoitti:Työstithän varmasti kiillokkeen "loppuun"asti eli ihan kirkkaaksi? Tuo tuli ekana mieleen, että olisi jäänyt hieman työstö kesken eikä aine olisi päässyt vaikuttamaan täysin. Yleensä ekalla vedolla ja 203s:llä lähtee noin 90-95% naarmuista. Sitten kevyemmällä aineella loputkin, jotka on järkevää päivittäisessä käytössä olevasta autosta poistaa.

Kannattaa tehdä pieni testialue alkuun esim konepellille ja testata miten naarmut lähtee milläkin yhdistelmällä. Jos on oikein pahassa kunnossa niin voi vaatia helpostikkin kaksi käsittely kertaa.

Jäikö pintaan hologrammeja? Käytettäessä voimakkaita aineita sekä leikkaavaa tyynyä minulla jää aina hologrammeja maaliin, jotka poistuvat sitten viimeistelykäsittelyssä. Jos ei hologrammeja jäänyt niin epäilys on, että tyynyllä ei ollut tarpeeksi painetta ja/tai käsittelyaika ei ollut riittävä.
Näkyviä hologrammeja ei jäänyt, eli kertoisi hyvin paljon siitä etten olisi työstänyt aluetta loppuun asti.

Onko antaa vinkkejä vielä tähän paineen / käsittelyajan määräämiseen ? Kuinka paljon tuollaisen megun laikan pitäisi pyöriä? En tosiaan työstänyt ainetta aivan kirkkaaksi, vaan pinta jäi vähän sameaksi ja sitten pyyhin sen pois, eli malttamattomuutta havaittavissa ? :shock: Tänään olisi tarkoitus tehdä auto kokonaan, eli tavoite on saada tämä hioma-aine (P203S tai #83) kokonaan kirkkaaksi, että pinnasta tulee puhdas eikä pyyhittävää jää juurikaan?

Avatar
Petteri
Site Admin
Viestit: 878
Liittynyt: La Touko 01, 2010 12:07 am
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Petteri » Ti Touko 25, 2010 11:55 am

Painetta sen verran, että laikka pyörii n.2 kierrosta sekunnissa. Kannattaa vetää taustalevyyn tussilla viiva merkiksi, jotta näkee millon kierros on mennyt. Ei sitä kiilloketta saa ihan kirkkaaksi, koska öljyjä jää aina. Mutta ei saa jäädä himmeäksi.

Itse teen pinnan niin, että poikkaisliikettä edestakasin/ylösalas tuon 2 kiekkaa/sek ohjeen mukaan. Alueen teen n.4kertaa läpi tällä menetelmällä. Ja pienehkö alue kerrallaan, jotta kiilloke ei kerkeä levityksen jälkeen kuivumaan.

Eli ensin näin:
Kuva

Ja sitten näin:
Kuva

Tuo yhdistelmä 4 kertaa läpi. Toki tähän vaikuttaa käytetty tuotteen määrä, tyyny ja ulkolämpötila.

Koko keskikokoisen auton myllytykseen menee aikaa helposti 6-10 tuntia.

E: Kun teke ensimmäisiä kertoja myllytystä niin paras vinkkini on, että varaa paljon aikaa, ei kiirehdi. Tekee vaikka kolmessa osassa auton kuin yrittää kiireellä tehdä "tänään kaiken valmiiksi". Kaikkihan tiedämme mitä kiireellä tulee... :)
- Worst Class Shampoo Junkie -

dhaimon
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 12:58 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja dhaimon » Ti Touko 25, 2010 12:00 pm

Kiitos vinkeistä, näillä tänään yritetään tehdä! Tosiaan, koneeseen täytyy aika paljon kääntää tehoja, että painetta on riittävästi ja tuo 2kierrosta / sek saadaan toteutumaan. Mutta hiontaahan tämä omalla tavallaan on, niin aivan ymmärrettävää.

Tänään siis enemmän aikaa alueen työstämiseen, ehkäpä se alkaa tuottaa tulosta.

E. jos tuon konepellin nyt saisi kiiltämään, niin siinä olisi puhdetta tarpeeksi. Täytyy kokeilla tuota P203S ainetta, polishing ja cutting padia vaihtamalla että millä se tulos alkaa syntyä. Onko näihin hologrammien näkemiseen mitään kikkaa, että millä helposti ne havaitsee / poistamiseen ei auta muu kuin kevyt uudestaan kiillotus?

Avatar
Petteri
Site Admin
Viestit: 878
Liittynyt: La Touko 01, 2010 12:07 am
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Petteri » Ti Touko 25, 2010 12:50 pm

Ei niitä hologrammeja kannata hakemalla tehdä, mutta minulla niitä aina jää. Aurinko on paras valonlähde niiden havainnointiin. Jos olet hallissa niin rakennusvalo tai ledi-fikkari ajaa kyllä saman asian. Ja ne ei muuten lähde pois kuin pehmeällä laikalla ja vähän leikkuuta omaavalla kiillokkeella.
- Worst Class Shampoo Junkie -

Avatar
-JP-
Viestit: 2307
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ti Touko 25, 2010 12:52 pm

Hologrammeja ei epäkeskolla pitäisi kovin helposti jäädä, jos vain työstät aineen loppuun asti. Myös paineen keventäminen lopussa ehkäisee kovasta laikasta aiheutuneita holoja. Mutta jos niitä sattuu jäämään, niin pehmeä laikka ja #80/106FA poistaa ne. Halogeenivalo on kätevä holojen bongaamiseen.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Avatar
Petteri
Site Admin
Viestit: 878
Liittynyt: La Touko 01, 2010 12:07 am
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja Petteri » Ti Touko 25, 2010 1:13 pm

Mitäköhän mä sitten säädän, jos on kova aine ja kovat laikat käytössä niin kyllä jää moneen kohtaan hologrammeja vaikka kyllä työstän aineen loppuun. Menzernan valkonen jättää käytössäni tosi helposti holoja. En kyllä asiasta ole niin huolissani, koska pehmeellä tyynyllä ne lähtee pois kuitenkin. Ja kovan tyynyn jälkeen käytän aina pehmeämpää.

Pitäisi testailla muitakin laikka-merkkejä. Noihin, kun ei mitään standaria ole. Jonkun valmistajan keskikova voi olla toisen kova ja niin edelleen.
- Worst Class Shampoo Junkie -

dhaimon
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 12:58 pm

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja dhaimon » Ti Touko 25, 2010 2:19 pm

Tietenkään ei hologrammeja haluta, mutta jos on tullakseen niin tietää millä niitä kitkeä pois. Onkos tämä Dodon LP jotenkin jotain kiilloketta omaavaa, kun jättää ehkä kevyesti rasvasemman pinnan kuin esim. #83 ? Kun minulle nämä glaze / sealer termit ei ole auenneet käytännössä, että mitä tarkoittavat ja mihin väliin nämä olisi edukseen jos käyttää erillisiä aineita. Eli syy ja seuraus näistä kahdesta eri ainetyypistä (glaze / sealer ).

Lukittu