Aloittelijalle apua kiillotukseen II
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
.... ja vielä lisäyksenä edelliseen, onko joku ajanu noilla schollin aio-aineilla? Onko järkevää hommata sellanen aine joka jättää jonkun suojankin, esim. S20 tms. Vai onko toi s17/s30 +sealant the thing?
-
- Viestit: 316
- Liittynyt: Ke Joulu 17, 2014 1:00 am
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Schollin AIO aineista ei ole kokemusta, mut tuo mainitsemasi S20 ei ole sellainen vaan ihan rehellinen hioma-aine. Sillä on vaan ehkä laajempi puremis/viimeistely skaala riippuen mitä laikkaa käyttää ja epäkeskoja ajatellen pystyy työstää pidempään. On kyllä sitten myös ikävämpi pois pyyhittävä...
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Mjöö, muistin väärin si. Joku aio-tahna niillä kuitenniin on, siitä oon varma. Myös muilta merkeiltä saa vastaavia (hyväksi havaittuja) ehdotella. Tai sitten vaan harjottelen riittävästi ja teen 1-stepit tolla s17:lla :p
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Se tahna mikä soveltuu 1 steppiin ja jättää 2-3 kk vahasuojan on A15
Tuolta autohoitokaupan sivuilta vähän lunttasin ja kyllä siellä kehotettiin vielä musta auto viimeistelemään S30+ tai S40 aineella holgrammien poistamiseksi. Joten voi olla et vaikka kuinka harjoittelisi, niin hyvään tulokseen mustassa tuolla S17 ei päästä. Mut kokeile, niin sitten ollaan viisaampia
Tuolta autohoitokaupan sivuilta vähän lunttasin ja kyllä siellä kehotettiin vielä musta auto viimeistelemään S30+ tai S40 aineella holgrammien poistamiseksi. Joten voi olla et vaikka kuinka harjoittelisi, niin hyvään tulokseen mustassa tuolla S17 ei päästä. Mut kokeile, niin sitten ollaan viisaampia

-
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
No sieltähän se tuli. Joo voi olla kyllä että musta vaatii ton s30/40 vielä viimeistelyyn. Ja nyt kun asiaa oikein mietin niin peilit pyöräytin vielä lopuksi s30 ja niissä ei ledilampulla kyllä holoa näkynyt...
Kun vaan pääsen tuon pesemään ja saan ajettua auringonvaloon niin näkee että miten kävi, ny on jo finis-wax pinnassa ja sen jäljiltä rasvaholoo jäi niin ei oikein voi luotettavasti enää holoja metsästää :p mutta autosta tuli jälleen musta, ja kyllä naarmujenkin määrä puolittui kertavedolla s17 + musta hex, eli siltä osin pääsin haluamaani lopputulokseen. Ja onhan tuo s30 verrattain nopea ajaa sitten vielä jos holoja tarvii poistella, kun ei varsinaiseen naarmunpoistoon tarvi enää keskittyä. Anoppi kiitteli vielä jälkeenpäin viestillä, eli eiköhän asiakas saatu tyytyväiseksi
.
Seuraavaksi olisi sitten vuorossa -04 tummanvihreä mersu, johon jo vähän kokeilin aineita ja näyttää siltä että s3g ja purppura scholl tai valkonen spider on ne millä koitetaan naarmut saada pois ja sitten s30 perään ja toivotaan että ajijäljet lähtee sillä. 3-step kuulostaa työmääränä mersuun melko infernaaliselta..
Kun vaan pääsen tuon pesemään ja saan ajettua auringonvaloon niin näkee että miten kävi, ny on jo finis-wax pinnassa ja sen jäljiltä rasvaholoo jäi niin ei oikein voi luotettavasti enää holoja metsästää :p mutta autosta tuli jälleen musta, ja kyllä naarmujenkin määrä puolittui kertavedolla s17 + musta hex, eli siltä osin pääsin haluamaani lopputulokseen. Ja onhan tuo s30 verrattain nopea ajaa sitten vielä jos holoja tarvii poistella, kun ei varsinaiseen naarmunpoistoon tarvi enää keskittyä. Anoppi kiitteli vielä jälkeenpäin viestillä, eli eiköhän asiakas saatu tyytyväiseksi

Seuraavaksi olisi sitten vuorossa -04 tummanvihreä mersu, johon jo vähän kokeilin aineita ja näyttää siltä että s3g ja purppura scholl tai valkonen spider on ne millä koitetaan naarmut saada pois ja sitten s30 perään ja toivotaan että ajijäljet lähtee sillä. 3-step kuulostaa työmääränä mersuun melko infernaaliselta..

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Siitä se lähtee.
Jos/kun mersussa on kova lakka, niin oranssi Hex voi olla varteenotettava vaihtoehto. S20 on tosiaan "single step" aine ja sillä sain viimeksi hyvää tulosta kovalakkaiseen Almeraan. Toki jos tarkoitus on ottaa kaikki naarmut pois, niin s3g voi olla parempi lähtökohta.

-
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Tohon mersuun tosiaan jo kokeilin vähän wehkeitä, ja oranssi hex /purple scholl ja s3g ei vaatinu kun 3 ajoo että naarmuja lähti omaa silmää miellyttävästi. Sillä aattelin lähteä tolla spiderilla louhimaan, mutta vetely on senverran infernaalista että saatan kuitenkin siirtyä ajamaan normi vaahtiksella useempaa ajoa. Myös mf-laikkaa tekis mieli kokeilla, mutta en oikein tiiä.. :p
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Mitä itse olen nuita nanolakkaisia mersuja kiillotellu niin oma suosikki aloitussteppi on S3G ja karvalaikka, muilla ei oikein saa mitään näkyvää aikaiseksi järkevässä ajassa, tosin en ole kokeillut näitä spidereita enkä mikrokuituja.
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Tuo karva vois olla vaihtoehto, mutta jotenkin tekis mieli päästä hommasta 2-stepillä eroon. Kuitenkin samaa kastia ton saabin kanssa, pito on mitä on ja täysin käyttöautona. Luulen että jos karvan ja s3g perään painan tolla s17 niin riippumatta laikkavalinnasta ei lopputulos hivele silmiä vaikka kuinka hiisailee s17 loppuun asti :p
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
04 mersu ei vielä välttämättä ole nanolakalla. Muutaman tuota ikäluokkaa olevan olen omistanut ja erot lakan kovuudessa on aika isoja. Esimerkiksi mun nykyinen smaragdinmusta E on huomattavasti pehmeämpilakkainen kuin edellinen 744 hopea C-malli. Kannattaa siis koittaa eri vaihtoehtoja edeten kevyemmästä raskaampaan, ei kaikki Mersut kuitenkaan niin kovalakkaisia ole kuin usein kuulee puhuttavan.
"The best or nothing" - Gottlieb Daimler
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Kyllä, tein tuossa joku viikko takaperin työkaverin mustan c-mersun. Oisko ollut -12 tai -13.
Mustalla hexillä ja schollin s30:lla poistin holot ja kevyimmät pesunaarmut.
Semmoinen kevytkiillotus.
Oikein hämmästyin, kuin helposti puri tuo yhdistelmä.
Mustalla hexillä ja schollin s30:lla poistin holot ja kevyimmät pesunaarmut.
Semmoinen kevytkiillotus.
Oikein hämmästyin, kuin helposti puri tuo yhdistelmä.
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Tohon mersuun mikä työnalle tulee koitin jo kertaalleen s3g + purppura laikka, yhdellä vedolla lähti ehkä n.30% naarmuista. On se kova :p
Tuota itsellä pitänyt työtapana että aina lähtee liikkeelle kevyellä kombolla, sitten siitä tarpeen mukaan hiovampaa yhdistelmää alle. Tolla mustalla hex:llä saa schollin tahnojen kanssa leikkaavuutta yllättävänkin paljon, kun ajattelee että miten se laikka on speksattu kiillottavuuden ja leikkaavuuden suhteen. Toki se saa sitten myös runtua siihen malliin että viimeistelylaikkojakin saa aina välillä ostaa uusia
Tuota itsellä pitänyt työtapana että aina lähtee liikkeelle kevyellä kombolla, sitten siitä tarpeen mukaan hiovampaa yhdistelmää alle. Tolla mustalla hex:llä saa schollin tahnojen kanssa leikkaavuutta yllättävänkin paljon, kun ajattelee että miten se laikka on speksattu kiillottavuuden ja leikkaavuuden suhteen. Toki se saa sitten myös runtua siihen malliin että viimeistelylaikkojakin saa aina välillä ostaa uusia

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Kysytääs täällä kun näkyy niin erilaisia variaatioita eri paikoissa...
Eli millä ylimääräinen hioma-aine /-pöly poistetaan _oikeaoppisesti_ pinnalta, ennen seuraavaan steppiin siirtymistä?
Esimerkkinä vaikka kolmiosainen käsittely Schollin S17, S30 ja S40:llä. Jättävätkö nämä jotain sellaista pintaan, mikä pitäisi välissä "oikeasti" putsata, vai riittääkö esim. mikrokuituliinalla (& jollain quick detailerilla..?) pyyhkäisy, vai millä tavalla itse toimitte?
Eli millä ylimääräinen hioma-aine /-pöly poistetaan _oikeaoppisesti_ pinnalta, ennen seuraavaan steppiin siirtymistä?
Esimerkkinä vaikka kolmiosainen käsittely Schollin S17, S30 ja S40:llä. Jättävätkö nämä jotain sellaista pintaan, mikä pitäisi välissä "oikeasti" putsata, vai riittääkö esim. mikrokuituliinalla (& jollain quick detailerilla..?) pyyhkäisy, vai millä tavalla itse toimitte?
Tällä hetkellä ajossa:
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Ne aineet pestään siitä pinnalta pois jotta ne ei fillais naarmuja ja holoja alleen. Jos tommosella kombolla ajat niin kyl mun mielestä riittää että pyyhkii pois aineet ja esim. tolla motonetin rasvanpoistolla jos jotain kiipalanutta tai kuivunutta tahnaa jää pintaan pyyhinnän jälkeen. Toki pesu steppien välissä on paras tapa, ei mee laikat tukkoon yms. niin helposti.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Steppien välissä yleensä riittää ihan vain mikrokuidulla pyyhkiminen. Ei sitä joka stepin jälkeen tartte pestä tai rasviksella pyyhkiä. Vasta sitten kun hommat on valmiit ja aletaan valmistautumaan LSP:n laitteluun.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Kiitti vinkeistä^Wolfie kirjoitti:Steppien välissä yleensä riittää ihan vain mikrokuidulla pyyhkiminen. Ei sitä joka stepin jälkeen tartte pestä tai rasviksella pyyhkiä. Vasta sitten kun hommat on valmiit ja aletaan valmistautumaan LSP:n laitteluun.
Tuntu vaan äkkiseltään tuo "raskain" aine hieman pahalta pyyhkiä kuivalla liinalla, tuli sellainen olo, että naarmuttaa pinnan uudestaan. Kokeilin siis nyt eka kertaa myös Schollin S3 Goldia ja tässä tuli sellainen raapiva fiilis, kun pyyhkäisi ylimääräisiä.
Tällä hetkellä ajossa:
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Tahna ajetaan loppuun asti ja kirkkaaksi eli "rasvoille" asti, sillon siellä ei ole ylimääräisiä hiomapartikkeleita enää välissä. Jos ajon jälkeen tahnajämä tuntuu oikeasti hiekkaiselta tai karkealta niin hiomapartikkelit eivät ole hajonneet kunnolla ja jotain on mennyt mönkään.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Okei. Tuo S3g (ja osittain S17) hämää varmaan siinä määrin, että katoaa näkökentästä lähes kokonaan ennen kuin on vielä "valmis". Täytyy kokeilla ensi kerralla jynssätä vielä pidempään.Wolfie kirjoitti:Tahna ajetaan loppuun asti ja kirkkaaksi eli "rasvoille" asti, sillon siellä ei ole ylimääräisiä hiomapartikkeleita enää välissä. Jos ajon jälkeen tahnajämä tuntuu oikeasti hiekkaiselta tai karkealta niin hiomapartikkelit eivät ole hajonneet kunnolla ja jotain on mennyt mönkään.

Tällä hetkellä ajossa:
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Muistathan antaa näille painetta ja ajella suht matalilla kierroksilla? Schollit tykkää paineesta mutta ei kovista kierroksista, muuten saattaa käydä juurikin niin että liukasteet ajautuu loppuun ennenkuin hiovat ainesosat ovat valmiit...
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Jep, huomasin että painetta saa antaa kyllä. Epäkeskolla ajelin, kuulostaako 3500-4000 liian kovalta nopeudelta?Wolfie kirjoitti:Muistathan antaa näille painetta ja ajella suht matalilla kierroksilla? Schollit tykkää paineesta mutta ei kovista kierroksista, muuten saattaa käydä juurikin niin että liukasteet ajautuu loppuun ennenkuin hiovat ainesosat ovat valmiit...
Tällä hetkellä ajossa:
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Pitäis huomenna alkaa kiillottelemaan valkoista E61 bemmiä ja muutama kysymys vielä askarruttaa.
Koneena motonetin mag-pro, aineina Scholl S17 ja S30, laikat sininen ja musta hex.
Autossa on panoramakatto ja kattokaiteet, pitäiskö nuo jotenkin suojata teipillä tms?

Mites nuo kiiltävä shadow-line listat, voiko niistä pyyhkäistä ylitte samalla kuin muutenkin nuo ovenkarmit ajelee menemään?

Entäs ajovalon umpit, voiko nekin kiillottaa ym. aineilla ja laikoilla?

Nuo M-sport puskimen pahimmat kulmapaikat pitää varmaan kiillotella käsin, olisko tähän jotain hyvää videolinkkiä?

Koneena motonetin mag-pro, aineina Scholl S17 ja S30, laikat sininen ja musta hex.
Autossa on panoramakatto ja kattokaiteet, pitäiskö nuo jotenkin suojata teipillä tms?

Mites nuo kiiltävä shadow-line listat, voiko niistä pyyhkäistä ylitte samalla kuin muutenkin nuo ovenkarmit ajelee menemään?

Entäs ajovalon umpit, voiko nekin kiillottaa ym. aineilla ja laikoilla?

Nuo M-sport puskimen pahimmat kulmapaikat pitää varmaan kiillotella käsin, olisko tähän jotain hyvää videolinkkiä?

- Posambique
- Viestit: 2746
- Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Suosittelen teippaamaan ne mustat listat - katon ja kaiteiden suhteen voit käyttää omaa harkintaa (kannattaa ehkä ekalla kerralla varmuudeksi teipata ja arvioida tokaa kertaa varten sitten että oliko tarpeen.)
Puskurin voi ajaa koneella kaikkialta minne vain mahtuu - sen suhteen koneissa on eroja. Käsin kiillotaminen käy työstä ja pienikin alue nostaa hien pintaan, vaan vähän pakkohan se on jos ei kone mahdu. Jollain muulla ehkä videolinkkiä, itse en muista yhtään nähneeni.
Puskurin voi ajaa koneella kaikkialta minne vain mahtuu - sen suhteen koneissa on eroja. Käsin kiillotaminen käy työstä ja pienikin alue nostaa hien pintaan, vaan vähän pakkohan se on jos ei kone mahdu. Jollain muulla ehkä videolinkkiä, itse en muista yhtään nähneeni.
"Urku auki, pelti kii"
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Noin nyrkkisääntönä mustat muoviosat kannattas teipata. Bmw:n shadowlineista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta yleensä nuo kiiltävät listat ovien ympärillä/välissä on kestäny ihan hyvin koneella ajamista ja yleensä ollu sen tarpeessa.
Umpiot voi hyvin pyyhkäistä samoilla kamoilla, eikä lasikattokaan siitä itseensä ota. Jos lasikaton ja pellin saumassa on muovia tai tiiviste, niin teippaus lienee varmempi ratkaisu.
Umpiot voi hyvin pyyhkäistä samoilla kamoilla, eikä lasikattokaan siitä itseensä ota. Jos lasikaton ja pellin saumassa on muovia tai tiiviste, niin teippaus lienee varmempi ratkaisu.
- Kylli-täti
- Viestit: 394
- Liittynyt: Ke Helmi 13, 2013 12:49 am
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Ne kiiltävät listat, jotka on esim. kuskin lasin ja takamatkustajan lasin välissä voi vetää ihan hyvin laikalla. Tulee tosi iso ero vanhaan verrattunaMicci kirjoitti:Pitäis huomenna alkaa kiillottelemaan valkoista E61 bemmiä ja muutama kysymys vielä askarruttaa.
Mites nuo kiiltävä shadow-line listat, voiko niistä pyyhkäistä ylitte samalla kuin muutenkin nuo ovenkarmit ajelee menemään?
Entäs ajovalon umpit, voiko nekin kiillottaa ym. aineilla ja laikoilla?

Ajovalot ja myös takavalot voi myös vetää täysin samoilla aineilla ja laikoilla. BMW:n etuvalot on vähän kettumaiset, mutta takavalot on helpot ajaa ja tulosta syntyy nopeemmin

P.S. Toivottavasti et ehtiny liian pitkälle tänään myllytteleen tai kirjotin turhaan

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
On tuo hirveä työmaa.
Tänään on ajettu kattoa lukuunottamatta kaikki Scholl S17 + keltainen hex laippa. (kiitti muuten vinkeistä koskien tuota kattoa)
Piti käydä motonetistä hakemassa tommonen keltainen kun tuntui ettei se sillä sinisellä saa kaikkia naarmuja pois mutta en kyllä saanut niitä tuolla keltaisellakaan.
Joko miehessä vika tai sitten pitäisi hakea S3 gold ja joku vielä leikkaavampi laikka.
Onhan tuo pinta toki paljon parempi jo noinkin mutta kyllä sinne silti jää vielä paljon naarmuja. Alunperin meinasin että olisin vetänyt vielä ton S30 tohon päälle ja sitten vahaus mutta nyt kun noita naarmuja tonne jää niin en tiedä onko tuosta S30 oikein hyötyä?
Shadowline listoista tulee todellakin paljon paremmat kun myllyttää vaan nekin menemään

Tänään on ajettu kattoa lukuunottamatta kaikki Scholl S17 + keltainen hex laippa. (kiitti muuten vinkeistä koskien tuota kattoa)
Piti käydä motonetistä hakemassa tommonen keltainen kun tuntui ettei se sillä sinisellä saa kaikkia naarmuja pois mutta en kyllä saanut niitä tuolla keltaisellakaan.
Joko miehessä vika tai sitten pitäisi hakea S3 gold ja joku vielä leikkaavampi laikka.
Onhan tuo pinta toki paljon parempi jo noinkin mutta kyllä sinne silti jää vielä paljon naarmuja. Alunperin meinasin että olisin vetänyt vielä ton S30 tohon päälle ja sitten vahaus mutta nyt kun noita naarmuja tonne jää niin en tiedä onko tuosta S30 oikein hyötyä?
Shadowline listoista tulee todellakin paljon paremmat kun myllyttää vaan nekin menemään
