Kone, laikat, aineet? APUA!

Kiillotustahnat ja laikat
Urran
Site Admin

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Urran » To Touko 18, 2017 9:39 pm

Niin, mähän puhuin tossa aiemmin Makitasta - ootko testannu? Edelleen oon valmis kokeilemaan uudempia ei siinä mitään. Se vaan se fysiikka edelleen ei silti kumoudu. Enemmän työtä johtaa parempaan lopputulokseen.

Mutta kyllähän ne kovaäänisimmät fundamentaalikot amatööriporukoissa tuppaa olemaan Rupes miehiä ihan niinku lahkolaiset uskonnoissa mut silti valmistajien koulutuksissa jaksetaan ihmetellä miten harrastajat jaksaa nysvää Rupeseilla. Toki vielä enemmän et miten ammattilaisten kassa kestää nysvää - mut ymmärrän, ei kaikilla ole kiire eikä aika kaikille ole rahaa. Lisäksi monella on tärinän kansaa ongelmia vanhuuttaan (mitä mulla ei ole) sekä väännön kanssa haasteita (mitä mulla ei ole) et halutaan mahd eleetön ajo, mä haluun vaan nopeen. Vähän niinku jossain kohtaa ihmiset usein keski-iäistyy ja myy sporttisempia pelejään ja ostaa lullia tilalle.

iBridi on ihan hauska laite mut leikkuuteho siinäkin on melko rajattu, pilarit menee isolla laikalla rotskulla paljon hätäsempään niinkun kahvan alusetkin mutta pieniin paikkoihin niinku scooppien sisään, ovien väleihin (saranapuoli jne) toi on ihan omiaan.

Testaa se rotsku myös sillä Xtra Cutilla. Voit toki huvikses vertaa laikkojenkin leikkuueroa samalla koneella. Se et testaat eri koneissa eri laikkoja kertoo vähän koneista ja vielä vähemmän laikoista. Pakotetulla toki kaikki karvat toimii kivasti.

Nappaile videoo ajosta sitten.
Vain YKSI LSP!

Viller

Viesti Kirjoittaja Viller » Pe Touko 19, 2017 2:44 am

nyt pitää kyl Urran sanoo et mee bingoo, mitä hemmettiä te täällä väännätte? ihme ku näiden "pro detailereiden" kans nousee verenpaine ku aina pitää inttää joka asiasta, annetaan porukan harrastaa, mielipiteitä pitää olla ja jokaisella omansa, eiks jee? PS: mun mielestä pakotettu on ihan perseestä :D

Jokke79

Viesti Kirjoittaja Jokke79 » Pe Touko 19, 2017 5:10 am

Rupes tekee enemmän työtä, koska se tekee enemmän liikettä kuin pakotettu ja pakotetttu ei vain hyydy, mutta ei se Rupeskaan hyydy varsinkaan epäkeskoliike ja esim. Todd Helme sanoo että isoheittosella epäkeskolla suurin osa työstä tulee epäekeskoliikkeestä ja se pyöriminenkään ei todellakaan ole ongelma ainakaan MK2 koneilla.

"The Mk.II versions are far less likely to stall. However, if you wedge the tool into a concave at an angle, you can stop pad rotation (it is just WAY harder to do with the newer tools).

As far as rotation, a large throw random orbital tool generates at least 80% of its movement on that pad's edge from the orbit, and this number grows the closer we get to the pad's center. Rotation is nice, but not necessary. I have removed P2000 grit scratches while purposely stalling the pad."

Tuo seuraava nyt on ihan täyttä paskaa. Kyllä valtaosa huipuista ammattilaisista käyttää Rupesin koneita ja tai rotarya enkä kyllä kovinkaan monella ole nähnyt Makitan pakotettua ja kyllä VRG:tkin alkaa aika old schoolia olemaan. Yritätkö sä nyt jotenki vihjailla että pakotettu olisi liikaa mun voimille tai sietokyvylle? HAH :D Sä voit jatkaa sillä vetelevällä ja täryyttävällä pakotetulla hinkuttamista niin mä ajelen smoothilla Rupesilla hommat nopeemmin ja ehdin vielä salillekkin pumppaan rautaa :mrgreen: Tiedän aika monta ammattilaista jotka ei tuosta pakotetusta pidä ja eivät näe siitä mitään hyötyä vs Rupes vaan päinvastoin.

Ibrid on erittäin kätevä hifistelylaite pienille ja ahtaille paikoille, jotka yleensä joutuu käsin hieroon, ne pilarit vedän yleensä minillä ja voihan ne vetää vaikka 15-21:llä Rupesilla. Myös vanteiden hieromiseen tuo ibridi on kätevä peli.

No rotsku ei oikein toimi mikrokuidulla, vaan kuidut menee heti matalaksi ja vetelee melkoisesti, mutta toki voin senkin testata. Ideahan tuossa on käyttää kahta eri konetta ja molemmille niille parheiten sopivaa ja tehokkainta laikkaa. Jos diesel ja bensa auto on vastakkain, niin ei kai niitäkään pidä samalla aineella käyttää? Kyllä mä sellaisenkin testin vedin jossa oli tuo lake countryn karvalaikka molemmissa ja tulokset oli tasaväkisiä, toimii siis Rupesissakin hyvin tuo karvalaikka. Kamikazen karvalaikkaa odotan mielenkiinnolla. Ja tosiaan samanlaisella vaahtomuovilla Rupes ja rotary todella tasaväkisiä sillä erolla, että Rupesilla ajaminen vaivattomampaa ja ei tarvi murehtia pinnan lämmöistä. Sitten kun miitti jossain on, niin olisi mukava ottaa pieni Rupes vs rotsku skaba ;)

Lowlife

Viesti Kirjoittaja Lowlife » Ke Touko 24, 2017 11:45 am

I have no life, joten eilen tein omat testit aiheen tiimoilta. Jaoin testiautosta konepeiton kolmeen osaan ja katon kolmeen osaan ja takakontin kolmeen osaan ja ajoin konepeiton yhden osan makitan rotarylla 1-step sonax ex0505 ja sonaxin (epäkeskolaikka), toinen ruutu samat kamat, mut pelinä flexin pakotettu vrg epäkesko ja kolmas ruutu samat romut ja rupes 21 mk2.

Kattoon samat koneet mutta virtus 487 uhd extreme ja virtus keltainen laikka 1-step.

Takakonttiin samat koneet mut rupesin sinine/sininen ja keltainen/keltainen 2-step.

Koitan jaksaa tehdä videokoosteen ja täyden raportin lähitulevaisuudessa.

Tietenkin seurasin naarmujen lounastamista, lämpötiloja ja ajojälkien mahdollista syntyä. Jokainen kohta tuli kellotettua ja ajomäärä oli sama.
Black isn't a color, it's a career.

Jokke79

Viesti Kirjoittaja Jokke79 » Ke Touko 24, 2017 11:48 am

Hienoa! Pitääpä kans tehdä testejä lisää kun ehtii :taputapu: :buffer:

Lowlife

Viesti Kirjoittaja Lowlife » Ke Touko 24, 2017 10:05 pm

Jokke79 kirjoitti:Kamikazen karvalaikkaa odotan mielenkiinnolla.
Kokeile myös Beastin (ellet oo jo kokeillut) kanssa, en olis uskonut miten paljon kiinnitystausta rauhoittaa ajamista ja korostuu varsinkin ton karvan kanssa. Jos et oo vielä kokeillut niin mulla on molemmat valmiina jos haluut testata. :thumb:
Black isn't a color, it's a career.

Jokke79

Viesti Kirjoittaja Jokke79 » Pe Touko 26, 2017 6:12 pm

Lowlife kirjoitti:
Jokke79 kirjoitti:Kamikazen karvalaikkaa odotan mielenkiinnolla.
Kokeile myös Beastin (ellet oo jo kokeillut) kanssa, en olis uskonut miten paljon kiinnitystausta rauhoittaa ajamista ja korostuu varsinkin ton karvan kanssa. Jos et oo vielä kokeillut niin mulla on molemmat valmiina jos haluut testata. :thumb:

Missäs vaikutitkaan? Miten tuo Beast toimii paksuilla laikoilla? Mä oon tilannu jo omani ja pari karvalaikkaa, odottelen kuin kuuta nousevaa :LOL:

Jokke79

Viesti Kirjoittaja Jokke79 » La Touko 27, 2017 10:18 pm

Täysin samaa mieltä kun videon heppu.

https://youtu.be/cb-xwIgkhSk" onclick="window.open(this.href);return false;

Saippua

Viesti Kirjoittaja Saippua » La Touko 27, 2017 10:38 pm

Jos se löytyy internetistä sen on oltava totta! ;)
Itselläni juuri 15 mm DA (muttei Rupes).

Jokke79

Viesti Kirjoittaja Jokke79 » Su Touko 28, 2017 4:25 pm

Saippua kirjoitti:Jos se löytyy internetistä sen on oltava totta! ;)
Itselläni juuri 15 mm DA (muttei Rupes).

Niin no multa löytyy kaikki Rupesin koneet ja Flexin rotsku. Mä kerroin että omat kokemukset samat kun videon herrasmiehellä :buffer: :thumb:

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Touko 29, 2017 11:03 am

Erittäin suuri hatunnosto Lowlifen testille - sovimme Posambiquen kanssa myös testin teosta johonkin kohtaan kesää. Jos tuosta vaikka journalismia saisi aikaiseksi. Testi on IMO nimenomaan turha jos aineet/laikat vaihtuu - juuri näin!

Kiitoksia toki Jokelle valtavasta argumentoinnista asian tiimoilta. Vielä toistaseksi mä jatkan sillä pakotetulla, ei liene sulta poes ;) Ja en tarkoittanut ettei sulla olis jaksamista mutta moni vanhempi kanssaharrastaja on siirtynyt vähemmän vääntäviin ja täriseviin vehkeisiin koska kädet ei kestä - niille en missään tapauksessa suosittele pakotettua.

MF tosiaan menee nopeasti tukkoon rotskulla mutta Tornador vieressä oikein toimiva kampe kun putsaa usein. Sillä jos jollain saa työtä ja kitkaa.

Sillä "paskalla" on nimenomaan niitä lähteitä, ilmeisesti säkin olit aiheesta keskustellut jossain miitissä. Se että moni ammattilainen on tehnyt näin niin olkoot se heidän mielipide. Lisäksi monelle ammattilaiselle tuli niitä alkupään MK2ia missä oli laatuongelmaa mikä toi varmasti paskan makua suuhun - ehkä siks moni ainakin keski-eurooppalainen vaihtoi kamppeita kun palkkaakin pitäs saada.

Tässähän Viller asioista puhutaan mikä on tämän foorumin ja yleisesti keskustelupalstojen tarkoitus. Asioista "on tarkoitus vääntää" sillä siinä usein molemmat oppii. Ja totta helvetissä saa olla eriävä mielipide - mut varovasti siellä, sit kun ruvetaan huutelemaan henkilökohtaisuuksia niin mode laittaa jäähylle. Se nimenomainen keskustelu ja vääntö tässä on Rupes fanatismia kohtaan, mikä mun mielestä ei ole ansaittu ja Joken mielestä on. Ei ketään henkilökohtaisesti.

Nimenomaan Saippuan pointti on erinomainen tässä - internetissä on paljon kaikkea jännää markkinointimateriaalia jne..
Vain YKSI LSP!

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ma Touko 29, 2017 4:22 pm

Urran kirjoitti:
Kiitoksia toki Jokelle valtavasta argumentoinnista asian tiimoilta. Vielä toistaseksi mä jatkan sillä pakotetulla, ei liene sulta poes ;) Ja en tarkoittanut ettei sulla olis jaksamista mutta moni vanhempi kanssaharrastaja on siirtynyt vähemmän vääntäviin ja täriseviin vehkeisiin koska kädet ei kestä - niille en missään tapauksessa suosittele pakotettua.
Rivien välistä, kun lukee niin tässä tarkoitetaan varmaan mua? Joo ikää mulla on kohta 55 v mutta en siitä pakotetusta sen takia luopunut, vaan sen takia, ettei mulla ollut sille oikein mitään käyttöä. Ei se tärinä mua haitannut. Vaan se tehottomuus. Mielummin tein kaiken rotaryllä myös ne viimeistelyt. Viime kesänäkin painoin reilu 20 autoa rotaryllä viimeistelyineen ja pakotettu keräsi pölyä päälleensä hyllyssä. Ei tuolla kukaan jaksa 20 vuotta vanhaa mustaa Audia louhia,joka on raavittu harjakoneessa ja taitamattoman käsinpesijän sekä katuharjalla lumia putsaavan entisen omistajan toimesta sellaiseen kuntoon, että rotarylläkin on hierveä työmaa.

Nyt keväällä tein yhden mustan kovalakkaisen auton Rupesin 15 mk 2:lla ja hyvin onnistui. Kontin luukun rekkarisyvennyksen ja M-sportetupuskurin tein rotaryllä pikkuhexin kanssa. Mikrokuitulaikka ja Nanolex heavycut naarmun poistossa ja musta quantum hex sekä S30+ viimeistelyssä. Ei tullut kädet kipeiksi, vaan pohkeet ja jalat. Alkaa pikkuhiljaa nuo muut vaivat rajoittaa harrastusta. Makitasta ei oo kokemusta, sillä koneena mulla oli Flex, joka lähti uudenveroisena uuteen kotiin harrastajalle.

Garvis

Viesti Kirjoittaja Garvis » Ke Kesä 28, 2017 7:47 pm

Terve, Pitäis alkaa laittaa oma auto kuntoon ja myllyttää naarmut kun niitä tuntuu aika paljon olevan nii mitkä aineet sopis parhaiten Mazda 6 2011 maalipinnalle Megun, Chemical Guys:n, vai Scholl Concepts:n?
Dodge Ram 1500 5.2L 1994
Mazda 6 2013 Sport Wagon

-JPO-

Viesti Kirjoittaja -JPO- » Ke Kesä 28, 2017 9:26 pm

Saman vuotinen musta 6 totteli ainakin mulla Schollin S3 ja S30 aineita ihan hienosti. Lakka oli mielestäni yllättävän kova, pelkäsin että olisi ollut pehmeämpi. Jos vaan mahdollista, niin suosittelen kyllä mittaamaan maalipinnan paksuutta ennen töihin alkamista ettei tule ikäviä yllätyksiä. Autonhoitokaupastahan saat mittarin samalla vuokralle kun tilaat aineet ja tarvikkeet sieltä. Mulla oli kauttaaltaan auto aika ohuen maalin peitossa, mittari näytti 80-106 micronia... Muistanko väärin että autosi oli sellainen viininpunainen? Se on mielestäni todella hieno väri, otahan hyviä kuvia meille nähtäväksi. :good:

Garvis

Viesti Kirjoittaja Garvis » Ke Kesä 28, 2017 10:43 pm

-JPO- kirjoitti:Saman vuotinen musta 6 totteli ainakin mulla Schollin S3 ja S30 aineita ihan hienosti. Lakka oli mielestäni yllättävän kova, pelkäsin että olisi ollut pehmeämpi. Jos vaan mahdollista, niin suosittelen kyllä mittaamaan maalipinnan paksuutta ennen töihin alkamista ettei tule ikäviä yllätyksiä. Autonhoitokaupastahan saat mittarin samalla vuokralle kun tilaat aineet ja tarvikkeet sieltä. Mulla oli kauttaaltaan auto aika ohuen maalin peitossa, mittari näytti 80-106 micronia... Muistanko väärin että autosi oli sellainen viininpunainen? Se on mielestäni todella hieno väri, otahan hyviä kuvia meille nähtäväksi. :good:
Selvä kiitos tiedosta, täytyypi kysästä sieltä. Joo ja aika jännä se väri kun auringon valos näyttää et olis oranssii helmiäst joukos.
Dodge Ram 1500 5.2L 1994
Mazda 6 2013 Sport Wagon

Applessiini

Viesti Kirjoittaja Applessiini » Pe Syys 22, 2017 9:36 am

Muutama viestiä sitten oli keskustelua Kamikazen villalaikoista ja aluslaikoista. Olisi mielenkiintoista kuunnella lisää niistä. Ja millä rupesilla olette niillä ajaneet?

Vastaa Viestiin