Auton käsittelyjen työjärjestys

Liuottimet, foamit, shampoot, kintaat, kuivaus
Shakini
Viestit: 584
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2012 11:21 am
Paikkakunta: Kajaani

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Shakini » Su Huhti 29, 2012 10:20 pm

Kiitokset!

Jos liuotinpesun tekis jollain 15-20% kintaalla levittäen
ja sit itse kinnaspesun jollain 5% seoksella?

Kunhan kelit vain sallisi että pääsisi ulkona tekemään, talli on sen verta tuupattu tavaraa täyteen että itku tulee.
Honda CRX del Sol - Backwoods Customs

Avatar
Projectech
Apupoika
Viestit: 1187
Liittynyt: Ti Marras 30, 2010 10:57 pm
Paikkakunta: Laitila
Viesti:

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Projectech » Ma Huhti 30, 2012 9:13 am

Shakini kirjoitti:Noniin, aloittelijalle apuja, miltä näyttäis seuraava?

1. Autofoam + huuhtelu
2. Surfex + huuhtelu
3. kinnaspesu , muuten hyvä mut shampoo uupuu, kelpaako AF?
4. Savestus (+ huuhtelu?) <-- tarpeellinen?
5. Myllytys (SFX-2 ja viimeistely SFX-4)
6. Cleanser / IPA
7. BodyWrap
Savestuksen turvallisuutta lisää, jos ennen viitsii pyyhkiä Cleanser-fluidilla. Savestuksen jälkeen on hyvä pestä pinnat ennen myllytystä ja shampoon vielä puuttuessa sen voi suorittaa vaikka Auto-foamilla. Kinnastaa voi Surfexilla samalla vahvuudellakin (15-20 %), mutta kannattaa käyttää synteettistä kinnasta. Työjärjestys menisi tällöin näin:

1. Surfex 15-20 % + huuhtelu
2. Surfex 15-20 % + kinnastus + huuhtelu (synteettinen kinnas!)
3. Cleanser-fluid pyyhintä
4. Savestus
5. Autofoam + kinnastus + huuhtelu
6. Myllytys (SFX-2 ja viimeistely SFX-4)
7. Cleanser-fluid pyyhintä
8. BodyWrap

Tietysti lisäksi kuivaukset tarpeellisissa väleissä.
Palveleva autonhoitotuotteiden erikoisliike
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi

Tunari-82
Viestit: 50
Liittynyt: Su Huhti 08, 2012 6:14 pm

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 » Ma Huhti 30, 2012 7:00 pm

Kannattaako ennen myllytystä pyyhkiä ipa.lla auto läpi vai ainoastaan myllytyksen jälkeen,ennen vahausta?

Avatar
Peke
Viestit: 2932
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 11:41 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Peke » Ma Huhti 30, 2012 8:07 pm

Ei tartte, raudan+pienpoisto ja tietenkin muu huolellinen pesu(liuotin) vain ennen myllytystä.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
Pihassa myös BMW 330e
EX Audi TT RS+ & RS3

Tunari-82
Viestit: 50
Liittynyt: Su Huhti 08, 2012 6:14 pm

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 » Ma Huhti 30, 2012 8:45 pm

Peke kirjoitti:Ei tartte, raudan+pienpoisto ja tietenkin muu huolellinen pesu(liuotin) vain ennen myllytystä.
Pesut ja claybarilla turmelu :cry: onkin jo suoritettu,huomenna sitten vielä pikainen pesautus ja eikun myllyttämään.

Jolli
Viestit: 749
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:10 pm
Paikkakunta: Virolahti
Viesti:

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Jolli » Ti Touko 01, 2012 8:23 am

Itse teen varmaan todella pahasti väärin, mutta ei anneta sen haitata, puhdasta on tullut.

Jos auto pitää saada kokonaan puhtaaksi, eikä alla ole vahaaa tms niin työjärjestys:

APC 1:5-1:10 seoksena pintaan ja antaa vaikuttaa hetken
Huuhtelu
IronX / Trix pintaan, vaikutusta ilman brushausta
Huuhtelu
Pesu lampaanperseellä (2BM huomaa että eipä vesi muuta enää väriään kovinkaan paljoa, eli suurin osa sonnasta lähtee noin pois)
Huuhtelu

Mikäli pinnassa näkyy vielä paskaa, tilanteen mukaan uusi ironx/detar/trix-käsittely
Claybarilla läpikäynti
Huuhtelu ja kuivaus.

Eli ideana mennä rankimmasta aineesta hellempään ja välttää turhaa mekaanista rasitusta mahdollisimman paljon. Foamissa en näe hyötyä, sillä APC irroittaa TODELLA paljon likaa itsestään jo irti

Tämän jälkeen sitten normaalit suojaukset,kuinka pitkän kaavan mukaan haluaakaan mennä.

Mikäli autossa on varmasti pohjat kunnossa ja vahaa päällä (esim itse olen viikko sitten tehnyt), työjärjestys on:

Foami
Huuhtelu
2BM pesu
Huuhtelu ja kuivaus
(QD pintaan)
Ja taas on kiesi puhdas, oon laiska, en jaksa turhia hieroa enää tässä vaiheessa :D

Aika harvoin tunnutaan käyttävän APC:tä nykyään autoon, vaikka toimivaa tavaraa onkin.

Avatar
RTU
Viestit: 949
Liittynyt: La Heinä 30, 2011 9:57 pm
Paikkakunta: Lapinjärvi

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja RTU » Ti Touko 01, 2012 10:13 am

^ Minä käytän ihan Surfexia raakana Lancella jos aion vahata, tai mitä liuotinta nyt sattuu löytymään (Pineline, Solmaster jne..)
Ja jos tosi paskanen auto tai kuuma kesäpäivä niin sekoitan vielä hieman VP Snowfoam Comboa mukaan niin saa lisää vaikutusaikaa partavaahdon muodossa :D

Avatar
Peke
Viestit: 2932
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 11:41 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Peke » Ti Touko 01, 2012 1:09 pm

En mäkään foamia tuhlaa turhaan, jos aion vahata/pinnoittaa. Vahva liuotin, huuhtelu ja sit pesu kintaalla esim. Surfexilla.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
Pihassa myös BMW 330e
EX Audi TT RS+ & RS3

powermitsu
Viestit: 1154
Liittynyt: Su Touko 30, 2010 5:01 pm

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja powermitsu » Ke Touko 02, 2012 9:37 am

Peke kirjoitti:En mäkään foamia tuhlaa turhaan, jos aion vahata/pinnoittaa. Vahva liuotin, huuhtelu ja sit pesu kintaalla esim. Surfexilla.

Totta näin minäki olen ajatellut mutta huomannut kuinka paljon parempi foami on poistamaan sitä naarmuttavaa likaa pinnoilta vrt liuotin.

Avatar
TKe_
Site Admin
Viestit: 4535
Liittynyt: To Elo 12, 2010 8:21 pm

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ke Touko 02, 2012 9:49 am

Kyllä mä väitän, että liuotinpesuaine hakkaa foamin. En puhu nyt mistään bio -tuotteista vaan hiilivety -pohjaisesta liuotinpesuaineesta. Tosin, kun tuollaisia tuotteita käyttää niin se pitää tehdä asianmukaisessa tilassa (ettei aine pääse ympäristöön). Jos auto on tulossa myllytykseen / vahaukseen niin en minäkään kuluta foamia. Vahva liuotin ja painepesurilla huuhtelu ja tämän jälkeen shamppoolla pesu (shamppoo myös neutralisoi käsittääkseni hiilivety -pohjaisen liuottimen jos sitä olis pinnoille jäänyt).

Foam on erinomainen LSP turvallinen esipesuaine.

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Touko 02, 2012 10:18 am

^Ja powermitsu käytti Surfex HD tonkkansa jo loppuun aiemmin ja on siirtynyt Pinelineen ja Tuusulalaisen yrittäjän tuotteisiin. Loikkaappa takas niin voit jatkaa naureskelua, kun Surfex HD poistaa likaa niin hyvin ;)

Teemu mä en käytä hiilivetypohjaisia aineita kun konetilaan/alustarempoissa. Ei oo ollut tarvetta enää. Se on totta, että ne on tosi tehokkaita.
Vain YKSI LSP!

Avatar
TKe_
Site Admin
Viestit: 4535
Liittynyt: To Elo 12, 2010 8:21 pm

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ke Touko 02, 2012 10:23 am

SPOILERSPOILER_SHOW
Joo en minäkään omiin rotteloihin :D

jere
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 1:32 pm

järjestys hakusessa

Viesti Kirjoittaja jere » Ke Touko 02, 2012 10:02 pm

tarkoitus suojata valkoinen maalipinta ilman myllytystä/kiillotusta, mutta työjärjestykseen haluan varmuutta.
pesu, pien (raudan) poisto, clay, pesu. onko raudan poisto välttämätöntä? suosituksia..
Miten saan claylla parhaan tuloksen ilman naarmuja? Mikä clay laadukasta?
Suojaukseen aineina zaino AIO, collinite 476. tilaukseen ajattelin laittaa Pb whitediamond vähäisten naarmujen peittoon. mikä järjestys? Parempia ehdotuksia/aineita yksinkertaiseen suojaukseen otetaan vastaan :)

Avatar
-JP-
Viestit: 2307
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ke Touko 02, 2012 10:13 pm

Raudan poisto nyt ei ihan välttämätön ole, mutta vähemmillä naarmuilla selviät kun teet sen ennen clay-käsittelyä. Bilt Hamberin soft on aika hellävaraista, mutta kuitenkin tehokasta.

Poorboys ensin ja Colli siihen päälle.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Juha U
Viestit: 4644
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ke Touko 02, 2012 11:34 pm

Pinnan pyyhintä ipalla tai Bh cleanser fluidilla parantaa vahan tartuntaa ja kestoa.

Viltsu
Viestit: 985
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 4:01 pm
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: järjestys hakusessa

Viesti Kirjoittaja Viltsu » To Touko 03, 2012 7:54 am

jere kirjoitti:tarkoitus suojata valkoinen maalipinta ilman myllytystä/kiillotusta, mutta työjärjestykseen haluan varmuutta.
pesu, pien (raudan) poisto, clay, pesu. onko raudan poisto välttämätöntä? suosituksia..
Miten saan claylla parhaan tuloksen ilman naarmuja? Mikä clay laadukasta?
Suojaukseen aineina zaino AIO, collinite 476. tilaukseen ajattelin laittaa Pb whitediamond vähäisten naarmujen peittoon. mikä järjestys? Parempia ehdotuksia/aineita yksinkertaiseen suojaukseen otetaan vastaan :)
Jos mahdollisimman yksinkertaista ratkaisua haet, niin varmaan tuo Bilt-Hamberin Auto-Balm voisi olla vaihtoehto. Peittää niin julmetusti ja kestokin pitäisi olla kohtuullisen hyvä.
Tuo monien aineiden kerrostaminen tapahtuu aina kestävyyden kustannuksella.

Täältä myös ääni Bilt-Hamberin soft claylle. Vaikka vesi sopii tähän liukkariksi, niin suosittelen vaikka shampoota veden sekaan.
Täältä vinkkejä Clayn käyttöön.

Pesu, pien -ja raudan poisto, clay, pesu, kuivaus ja IPA-pyyhintä. Raudan poistosta nyt ei ainakaan haittaa ole, varsinkaan jos sitä ei ikinä ole tehty. Suurinpiirtein tuollaisella teet puhtaan ja hyvän pohjan LSP:lle.

Avatar
Tuomas
Viestit: 258
Liittynyt: To Syys 01, 2011 2:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Tuomas » Ke Touko 09, 2012 9:44 am

Viikonloppuna tuli tehtyä kevätfiksi autolle eli uudet suojat pintaan.

Samassa yhteydessä tuli huomattua sama asia, josta tuossa olikin jo puhetta eli esipesuteho autofoam vs. SHD. Omien kokemuksien mukaan ~8% autofoam voittaa pesutehossa ~20% SHD:n vähintään 6-0. Tällä tarkoitan nyt siis nimenomaan lianirroitusta. Vahat yms. tietysti lähtee SHD:lla niinkuin pitääkin. Jatkossa kuitenkin aloitan ensin foamilla ja jatkan siitä sitten SHD:lla.
BH Cleanser-Fluidia tuli myös testattua ja tykkäsin. Tekee minkä lupaakin "turvallisesti". Se jääköön jokaisen omaan harkintaan, saavuttaako tuolla nyt sitten merkittävää etua IPAan verrattuna. Itse hinkkaan vain omaa autoa, joten kustannusero on lähes mitätön ja siksi käytän cleanser-fluidia jatkossakin.

E: sanottakoon tähän vielä, että kyllä se clay on usein tarpeen vielä raudan- ja pienpoiston jälkeenkin. Itse huomasin, että monivaiheisen raudan- ja pienpoiston jälkeen valkoisen auton kylkiin jäi vielä pieniä mustia ja "ruosteenvärisiä" täpliä, jotka eivät reagoineet aineiden kanssa mitenkään. Sonuksen Ultra Soft clayllä pisteet kuitenkin lähtivät. Tässä tapauksessa jouduin siis hieman rikkomaan "ei claytä ilman myllyä"-periaatettani, mutta puhdasta piti saada ja muuten se ei onnistunut. Harmi, ettei tullut otettua kuvaa täplistä.

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Dani » Ke Touko 09, 2012 5:25 pm

Siksi kannattaakin suihkia vaikka kolme kertaa de-iron jos ruskeita täpliä jää ekan varvin jälkeen, ja vaikka kolme kertaa de-tar jos mustia pikipalleroita jää ekan varvin jälkeen.
Pahasti pinttynyt piki lähtee harvoin ekasta suihkasusta pois, ja harvoin myöskään suuret lentoruosteetkaan
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
EeKi
Viestit: 394
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja EeKi » Ma Touko 14, 2012 9:55 pm

Jahas, nyt vinkkejä aineiden valintaan.
Toi käyttisfarkku kun jossain vaiheessa tulee ajoon niin uutta maalipintaa ei tee mieli huonoilla aineilla tai vanhoilla räteillä kuivata, joten luonnollisesti sitä haluu varjella.

- Pesukinnas puuttuu, mikä? Lampaankarvaa tottakai...
- Joku mieto esipesuaine?
- Itse pesuaine?
- Kuivaus? Miracle Dryer löytyy, ihan pussissakin vielä kun ei ole ollu autoja mitä hinkata. :D
- Mequn se quick detailer löytyy, niin sillä vois ylläpitää vahapintaa? Vahaksi tulee varmaan Collin 476.

Varmaan Projectechille tilaus menemään tai menen käymään sinne, niin mieluiten jos sieltä löytyis noi setit.

Jaa katoppas, tuolta löytys tommone settikin,
Tärkeimmät työvaiheet ylläpitopesuissa hoituvat tällä n. 70 euron tuotepaketilla:
Bilt Hamber Auto-foam -esipesuaine
sumutinpullo ja kemikaalinkestävä sumutinpää
Bilt Hamber Auto-wash, Wolf's Chemicals White Satin tai Ultima Paint Guard Wash -autoshampoo
PT synteettinen lammaspesukinnas
PT sininen mikrokuitukuivausliina

Vielä parempaan tulokseen päästään tällä n. 170 euron paketilla (+ painepesurin hinta):
painepesuri
PT Foam Lance -vaahdotin
Bilt Hamber Auto-foam -esipesuaine
Bilt Hamber Auto-wash, Wolf's Chemicals White Satin tai Ultima Paint Guard Wash -autoshampoo
Sonüs-lampaanvillapesukinnas tai Flexipads-lampaanvillapesukinnas
PT synteettinen lammaspesukinnas
Flexipads White Super Plush Drying Towel -mikrokuitukuivausliina
Bilt Hamber Auto-QD, Sonüs Carnauba Spritz tai Sonüs Acrylic Spritz
Ja tarkennetaan vielä, noita painepesuriin tulevia suuttimilla en oikeen tuu tekemään mitään kun mitä luultavimmin tulen pesemään itsepesuhalleissa etenkin talvisin. (ja mitä luultavimmin paikka missä joskus pesen niin on noi vehkeet)
Vai tekiskö joku mukava hinkuttaja mulle suoraan setin minkä laitan suoraa tilaukseen :taputapu:
Eli summa summarun, tarviin pesukintaan, shampoon, esipesuaineen ainakin.

maaco
Viestit: 1543
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2012 7:07 pm

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja maaco » Ma Touko 14, 2012 10:00 pm

EeKi kirjoitti: Eli summa summarun, tarviin pesukintaan, shampoon, esipesuaineen ainakin.
Bilt Hamber Auto-foam -esipesuaine
sumutinpullo ja kemikaalinkestävä sumutinpää
Bilt Hamber Auto-wash, Wolf's Chemicals White Satin tai Ultima Paint Guard Wash -autoshampoo
PT synteettinen lammaspesukinnas
PT sininen mikrokuitukuivausliina

:D

IL3
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2012 12:18 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja IL3 » To Kesä 07, 2012 12:23 am

Varmistetaanpas nyt täältä vielä, että on työvaiheet oikeassa järjestyksessä ja onko turhia vaiheita(esim. huuhteluita/pesuja) välissä/väärässä kohdassa?

Pesusuunnitelma:

1.Esipesu
-Startti (geelimäinen esipesuaine)
-Painepesurilla huuhtelu
2.Liuotinpesu
-Pineline painepullosta
-P.Huuhtelu
3.Lianpoisto
-AG ITR Mikrokuituliinalla
-Pineline painepullosta
-P.Huuhtelu
4.Pesu 2BM
-Big Orange kintaalla pesu
-P.Huuhtelu
5.Savetus
-Clay, liukkarina BO/vesi
-P.Huuhtelu
-Kuivaus Water Magnet
6.Myllytys Ultimate Compound+kovat laikat
7.IPA-pyyhintä (mahdollisesti kohta 6. uudestaan jos holoja)
8.Myllytys UC+pehmeät laikat
9.IPA-pyyhintä
10.Liuotinpesu
-Pineline painepullosta
-P.Huuhtelu
11.Pesu 2BM
-NXT 2.0 kintaalla pesu
-P.Huuhtelu
-Kuivaus WM
12.Vahaus
-Gold Class käsin
-pois pyyhintä mikrokuidulla

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja sonikk » To Kesä 07, 2012 12:29 am

ITR vasta kinnaspesun jälkeen, ennen clayta.

Ipa pyyhintää ei ole pakko tehdä myllytysten välissä jos pinnan kunnon näkee riittävän hyvin.

Lopuksi pese ensin liukkarilla, sitten kintaalla, pyyhi ipalla ja vahaa

IL3
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2012 12:18 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja IL3 » La Kesä 09, 2012 7:17 pm

En löytänyt "muokkaa"-nappia, vaikka joskus jotain viestiä olen täällä muokannutkin(?).

Noh, päivitin nyt listan ja tein noi korjaukset.

Vielä mietityttää että pitäiskö auton olla kuivattu ennen ITR:n levittämistä?

Vähän jännittää huomisen keli kun mahdollisesti saattaa sadekuuro napsahtaa, mutta eipä se kesken pesun haittaa, kunhan ei myllyttäessä sada :D

Jos huono keli, siirrän projektin ens sunnuntaille.

Tässä vielä päivitetty pesusuunnitelma;

Pesusuunnitelma:

1.Esipesu
-Startti n.5min
-P.Huuhtelu
2.Liuotinpesu
-Pineline painepullosta
-P.Huuhtelu
3.Pesu 2BM
-BO kintaalla pesu
-P.Huuhtelu
4.Lianpoisto
-AG ITR Mikrokuituliinalla
-Pineline painepullosta
-P.Huuhtelu
5.Savetus
-Clay, liukkarina BO/vesi
-P.Huuhtelu
-Kuivaus WM
6.Myllytys UC+kovat laikat
7.IPA-pyyhintä (mahdollisesti kohta 6. uudestaan jos holoja)
8.Myllytys UC+pehmeät laikat
9.IPA-pyyhintä
10.Liuotinpesu
-Pineline painepullosta
-P.Huuhtelu
11.Pesu 2BM
-NXT 2.0 kintaalla pesu
-P.Huuhtelu
-Kuivaus WM
12.IPA-pyyhintä
13.Vahaus
-Gold Class käsin
-pois pyyhintä mikrokuidulla

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja sonikk » La Kesä 09, 2012 8:04 pm

Ei tarvii rutikuiva olla ennen ITR:ää, kunhan suurimmat vedet on pois. Laimenee jos vettä pinnalla.

Nyt näyttää lista aika hyvältä, ipa pyyhintää ei tosin tarvii tehdä kahdesti myllytyksen jälkeen. Ensin liukkaripesu ja sitten ipa riittää. Mutta ei siitä haittaakaan ole.

IL3
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2012 12:18 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja IL3 » La Kesä 09, 2012 8:45 pm

Siis lähinnä näin amatöörinä mietin että jos ton IPA-pyyhinnän jälkeen näkee mahdollisesti holot paremmin, niin siks noi laitoin.
Juuri pesuvälineet laitoin koneeseen ja pidän peukkuja että ei aamulla satais :D

Vastaa Viestiin