Auton käsittelyjen työjärjestys

Liuottimet, foamit, shampoot, kintaat, kuivaus
Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Huhti 20, 2012 9:04 am

Moikka,

Koska tätä oli monesti käsitelty "Aloittelijalle ohjeita?" -topicissa, ja myös muutakin fiksua tietoa todella monesta asiasta (mikä on nyt sellaisessa paikassa mistä sitä ei oikein jaksa etsiä) niin jatkossa työjärjestys kyssärit ja niistä keskustelu tähän topicciin.

HUOM! Ei tarkempia teknillisiä yksityiskohtia, jos teitä mietityttää mitä sinun pitäisi ostaa, sille on oma topiccinsa tässä:
Mikä minulle sopisi/mitä ostaisin - Kummastelut

Lisäksi lähes jokaisesta aineesta ja menetelmästä löytyy oma topiccinsa, missä keskustellaan siitä miten ne aineet eroaa esim. x-aineesta tai miten niitä käytetään, niin käyttäkää niitä! (Ja jos ei löydy niin perusta, oikealle osiolle)

Ystävällisin terveisin: Mika / Ylläpito
Vain YKSI LSP!

Avatar
nik0
Viestit: 73
Liittynyt: To Kesä 16, 2011 3:38 pm
Paikkakunta: Sawo

Re: Yleistä keskustelua (Offtopic)

Viesti Kirjoittaja nik0 » Pe Huhti 20, 2012 10:50 am

Mikä olisi sopiva työjärjestys?

1.Liuottimet pintaan (Pineline)
2.BO:lla pesu, lampaankintaan kanssa ja kaks ämpäri tekniikalla
3.Bilt Hamberin Meedium clay, liukkarina BO
4.Kuivaus Kent:in liinoilla
(Huuhtelut tietusti välissä)
5.Bilteman cyclossa, jotkut laikat näistä
Aineena Megun UC

Tuon jälkeen tarviiko pestä auto?

6.Päälle Chemical Guys XXX Hard Core Carnauba Wax?
7.Ja multa löytyis CG Wet Mirror Finish, pistänkö tuon hard coren päälle?

Musta mersu kyseessä.

EDIT: Siirretty oikeaan paikkaan. Ei offtopicciin jatkossa näitä oikeita kysymyksiä -Urran

Kime
Viestit: 1094
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2010 12:40 pm

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Kime » Pe Huhti 20, 2012 12:08 pm

Tohon vielä pien- ja raudanpoisto. ;)

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Huhti 20, 2012 12:29 pm

Joo ja heräs kyssäri (nyt kun kerkesin lukee) et miks medikka clay? Ja IPA pyyhintä/liukkaripesu (rasvanpoisto) ennen vahojen levitystä. Älä laita Wet Mirror Finishiä HC:n päälle.
Vain YKSI LSP!

Avatar
nik0
Viestit: 73
Liittynyt: To Kesä 16, 2011 3:38 pm
Paikkakunta: Sawo

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja nik0 » Pe Huhti 20, 2012 12:34 pm

No voi se clay vaikka olla myös soft.
Tehäänkö tuo pien/raudanpoisto missä vaiheessa? Pesun jälkeen?

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Huhti 20, 2012 12:37 pm

Pesun jälkeen ja mielellään kuivalle pinnalle molemmat aineet. Vaikka open hose kuivaus ja de-iron pintaan, huuhtelu, open hose kuivaus ja de-tar + huuhtelu.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Huhti 20, 2012 12:39 pm

Juu ehdottomasti soft clay.
Vain YKSI LSP!

Avatar
nik0
Viestit: 73
Liittynyt: To Kesä 16, 2011 3:38 pm
Paikkakunta: Sawo

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja nik0 » Pe Huhti 20, 2012 12:52 pm

Onko tuo de-iron = http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=CPX-IRONX-16" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja de-tar = http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=CPX-TRIX-600" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Avatar
RTU
Viestit: 949
Liittynyt: La Heinä 30, 2011 9:57 pm
Paikkakunta: Lapinjärvi

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja RTU » Pe Huhti 20, 2012 12:55 pm

IronX on De-Iron juu, ja tuo TRIX on 2in1 eli De-iron ja De-tar samassa.

Tässä on pelkkä De-tar aine: http://www.shinearama.co.uk/product.php ... TARGLUE-5L

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Huhti 20, 2012 1:06 pm

En uskaltais suositella Trixiä ekaan kertaan jos valmistaja varottelee suihkimasta polykarbonaatille. En oo tosin kauheesti kerenny perehtyy aineeseen, kukaan muu?

Mä voin lämpimästi suositella ValetPro Citrus Tar & Glue Removeria + Wolf's Chemicals Deironizer Decon Geliä. En ite siis tykkää IronX:stä..
Vain YKSI LSP!

Avatar
nik0
Viestit: 73
Liittynyt: To Kesä 16, 2011 3:38 pm
Paikkakunta: Sawo

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja nik0 » Pe Huhti 20, 2012 1:11 pm

Kysynpä vielä että miksi pittää kahta ainetta käyttää jos käyttäisi vain Wolf's Chemicals Deironizer Decon Geliä?

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Huhti 20, 2012 1:19 pm

Deironizer -> Lentoruosteen ja mm. jarrupölyn poisto
CTGR -> Pien yms. poistoaine

Monesti pienemmät pikipahkurat yms. lähtee clayllakin mutta clay menee niin likaisen näköiseksi etten itse ainakaan uskalla käyttää enää toiste, edes vanteille tai laseille. Jätä tosiaan mielummin Tar removeri pois (jos käytät kuitenkin clayta) kuin Deironizer.
Vain YKSI LSP!

Avatar
Peke
Viestit: 2932
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 11:41 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Peke » Pe Huhti 20, 2012 2:56 pm

Täällä suositellaan eka Iron X käsittelyä ja perään Tar X. TRIX tietenkin ajaa samat asiat yhdellä kertaa, kunhan aineen ei anna kuivettua(tämän takia varoitus varmaan on). Kyllä se kaikille pinnoille sopii.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
Pihassa myös BMW 330e
EX Audi TT RS+ & RS3

makelja
Viestit: 582
Liittynyt: To Syys 09, 2010 3:41 pm
Paikkakunta: Espoo, Etelä-Nuuksio

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja makelja » Pe Huhti 20, 2012 5:37 pm

Urran kirjoitti:Älä laita Wet Mirror Finishiä HC:n päälle.
Voiko Wet MIrror Finishin laittaa ennen HC:tä? Eikö se ole aika hyvä glaze?

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Urran » La Huhti 21, 2012 2:36 pm

^Glaze:t tulee LSP: alle, poislukien Wet Glaze
Vain YKSI LSP!

Tunari-82
Viestit: 50
Liittynyt: Su Huhti 08, 2012 6:14 pm

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 » Su Huhti 22, 2012 7:10 pm

Tilasin tuota Collinite 915 vahaa.
Millä aineella kannattaisi tehdä pohjat,jos en myllytä pintaa kun eikös tuo ole sellainen vaha jossa ei ole mitään puhdistavia ominaisuuksia?
Voikos tuota laittaa ainoana vahana,vasta myllytetylle pinnalle?

Avatar
*Kaide
Viestit: 986
Liittynyt: Ma Syys 13, 2010 3:27 pm

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja *Kaide » Su Huhti 22, 2012 8:53 pm

Tunari-82 kirjoitti:Tilasin tuota Collinite 915 vahaa.
Millä aineella kannattaisi tehdä pohjat,jos en myllytä pintaa kun eikös tuo ole sellainen vaha jossa ei ole mitään puhdistavia ominaisuuksia?
Achilles Prep, BlackHole, SRP, mitänäitänytsittenonkaan....

Näistä ei vaan yksikään kestä yhtä pitkään kuin 915 ja tiedät mitä sanotaan heikoimmasta lenkistä.

Tunari-82 kirjoitti: Voikos tuota laittaa ainoana vahana,vasta myllytetylle pinnalle?
Juuri näin olisi syytä tehdä.
Mikä tahansa siinä alla heikentää kestoa...

Avatar
RTU
Viestit: 949
Liittynyt: La Heinä 30, 2011 9:57 pm
Paikkakunta: Lapinjärvi

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja RTU » Ma Huhti 23, 2012 8:02 am

IPA pyyhintä ja 915, muuta ei kannata laittaa, varsinkin jos pinta on myllytetty.

Jos naarmuja haluat peittää niin joku noista Kaiden mainitsemista ennen 915:a. Blackholea suosittelen, tai jos ei tilata niin SRP, saa mistä tahansa.
Ja ensin IPA pyyhintä tottakai. Eli IPA - BH(SRP) - 915

Tulipas samaa juttua kuin Kaidella :oops:, mutta pointtini oli että IsoPropanoliAlkoholilla pyyhintä aina ensin ennen mitään muuta ainetta.

Seteh
Viestit: 11
Liittynyt: To Marras 17, 2011 5:16 pm

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Seteh » Pe Huhti 27, 2012 12:48 pm

Vapun tienoilla pitäisi olla aikaa ja keliä tehdä auton kevätpuunausta, joten kyselläänpä vähän vinkkejä. Kohteena on musta auto ja jonkin verran on pyörrejälkiä yms. Tällaista ajattelin:

- Esipesu BH Auto Foam, huuhtelu painepesurilla.
- Pesu BH Auto Wash 2BM, huuhtelu.
- Jos tuntuu olevan tarvetta niin pienpoistoa (ainetta ei vielä ole, ostan jotain mitä lähimarketeista löytyy).
- Pinelineä 1:5 ruiskupullosta, pesu sienellä, huuhtelu.
- Kuivaus.
- IPA-pyyhintä. Jotkut kuulemma laittaa fairyä sekaan, kannattaako ja pitääkö sen jälkeen huuhdella?
- BlackHole. Onko hyötyä vetää kahteen kertaan vai riittääkö yksi?
- Collinite 476s. Varmaan kaksi kerrosta.

Mitä muuttaisitte, lisäisitte, poistaisitte?

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Huhti 27, 2012 12:59 pm

^Pinelinevaihe ennen pienpoistoa. Suosittelen pienpoistoa, voi yllättää.

Itse käytän Fairyä IPA:n seassa vaan jos pyyhin myllytysjäämiä. Ei siis suositeltavaa tässä. IPA vielä laimennettuna akkuveteen 1:1 niin ei jää kalkkijäämiä.

BH vain yhteen kertaan, niin että tulee joka paikkaan

Collinite kaksi kertaa jos olet epävarma siitä että levititkö joka paikkaan tasaisesti. Ei kerrostu.

Lisäisin lentoruosteenpoiston pienpoiston lisäksi.
Vain YKSI LSP!

Seteh
Viestit: 11
Liittynyt: To Marras 17, 2011 5:16 pm

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Seteh » Pe Huhti 27, 2012 1:16 pm

Kiitos kommenteista. Olisiko lentoruosteen poistoon vinkkiä aineen suhteen? Jotain, mitä saa Motonetista tai vastaavasta marketista. Tarvitseeko muuten pien- ja lentoruosteenpoiston jälkeen vielä huuhtelu & kuivaus?

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Huhti 27, 2012 1:38 pm

Lentoruosteenpoistoaine voi olla kyllä kiven alla marketeista. Tiedän että Sonax Xtreme Wheel Cleaner toimii sillä tavoin mutta mitä muita myrkkyjä sisältää, siitä en ole varma.

Suosittelisin jonkun tavan "neutralisoida" pinta pienpoiston jälkeen. Esim. pikainen pineline huuhtelu.
Vain YKSI LSP!

Tero
Viestit: 1260
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 9:56 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Tero » Su Huhti 29, 2012 3:43 pm

RTU kirjoitti:IPA pyyhintä ja 915, muuta ei kannata laittaa, varsinkin jos pinta on myllytetty.
Vedin wannabe-Cyclolla peilit tossa joutessaan ja löysin siinä samalla Dodon lime primen jota sutaisinkin ennen Colli 476:sta. Mutta nyt kun joskus saan aikaan kiillotella koko auton, teen IPA-pyyhinnän, niin kannattaako tota enään laittaa väliin vai suoraan toi 476? Onko tosta hyötyä IPAn jälkeen tai toisaalta aiheuttaako se harmia esim keston suhteen?

Shakini
Viestit: 584
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2012 11:21 am
Paikkakunta: Kajaani

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja Shakini » Su Huhti 29, 2012 9:56 pm

Noniin, aloittelijalle apuja, miltä näyttäis seuraava?

1. Autofoam + huuhtelu
2. Surfex + huuhtelu
3. kinnaspesu , muuten hyvä mut shampoo uupuu, kelpaako AF?
4. Savestus (+ huuhtelu?) <-- tarpeellinen?
5. Myllytys (SFX-2 ja viimeistely SFX-4)
6. Cleanser / IPA
7. BodyWrap

Punainen, syksyllä ylimaalattu Honda kyseessä, ja maalattu tosiaan lakkaamattomana, akryylillä. Varmasti puuttuu jotain oleellista, kaikki neuvot ja vinkit tarpeen.
Honda CRX del Sol - Backwoods Customs

Avatar
-JP-
Viestit: 2307
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Auton käsittelyjen työjärjestys

Viesti Kirjoittaja -JP- » Su Huhti 29, 2012 10:01 pm

Vaiheen 3 voit tehdä Surfexilla, laimennat vaan seosta tarpeeksi. Muuten näyttääkin olevan suunnitelma hyvin hanskassa. :good:

Niin ja Clayn jälkeen kannattaa kyllä huuhtelu tehdä.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Vastaa Viestiin