Citroen BX -88

Käytit siihen aikaa, rahaa, verta, hikeä tai kyyneleitä. Näytä ne muille!!
Jopi
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 12:29 pm
Paikkakunta: Kuopio

Citroen BX -88

Viesti Kirjoittaja Jopi » Su Syys 29, 2013 2:04 pm

Heti Audi projektimme jälkeen meille saapui kahdeksankymmentäluvun Ranskan lahja maailmalle.
Tässäkin projektissa näppinsä pelissä on allekirjoittaneella ja nimimerkillä "Janssoni" ;)

Lähtötilanne kuvat otettiin pilvisellä säällä, joka ei tuonut auton todellista maalipinnan kuntoa todellakaan hyvin esille. Autolla on ajettu vain 170 000km mutta alkuperäinen maalipinta oli todellakin päässyt hävittämään parhaimman loistonsa jo kauan aikaa sitten. Maalipinnassa oli syviä naarmuja jotka, eivät onneksemme yltäneet pohjamaaliin asti, kuin aivan parissa paikkaa. Tiedoksi niille, jotka eivät ole BX:ää ihmetelleet, niin autossa on takaluukku ja konepelti muovia. Tarkkasilmäiset huomaavat varmasti, että auton etu ja takapuskurit ovat eri väriset, jos vertaa korinväriin. Nämä eivät kerenneet maalarille ennen projektimme aloittamista, joten näille ei tehdä mitään tässä käsittelyssä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Edellinen omistaja oli sipaissut auton pintaan jonkin market vahan, jonka mielenkiinto vahan levittämiseen oli loppunut, kun katon vahaus oli alkanut. Maalipinta muutenkin näytti lehmän nuolemalta.

Kuva
Kuva

Auto pestiin mahdollisimman tymäkällä liuotinpesuaineella, vanhojen vahojen hävittämiseksi maalipinnasta.

Ajattelimme aluksi, että tehdään pieni rajaus konepeltiin, niin päästään ihmettelemään Festoolin 5000 speed cutin vaikutusta pintaan.
Koneena luonnollisesti Festool Rotex 150 ja laikkana Festoolin premium lampaanvilla.

Lähtötilanne
Kuva

Ja valmista tuli???
Kuva
Kuva

Onneksi taivas aukeni, että tuli myöskin kameralle havaittavat erot esiin ilman, että olisi lamppuja pitänyt kantaa pihamaalle.
Kuva

Edellinen kuva kertoo hyvinkin todellisen kunnon auton maalipinnasta. Tässä autossa on sitten todella pehmeä lakkapinta, sillä kovin kauaa ei tarvinnut lampaanvillaa pyöritellä pinnassa, että naarmut ja harmaus hävisivät.

Monia kaikkein pahiten kärsineitä paikkoja jouduttiin ajamaan RAP 80 kiillotuskoneella ja keltaisella laikalla useaan otteeseen. Lisäksi Festoolin tarkkuustyökalu oli todella kovassa käytössä pienien likatäplien hävittämiseksi.
Kuva
Kuva

Mutta kyllä pelkän viistonnisen ajaminen pintaan palkitsi tekijänsä :)
Kuva
Kuva

Muutama kuva sisällä konepellistä. Harmittavasti sattui aurinko porottamaan juuri ylikulmasta...
Kuva
Kuva

Kylkien kiiltoa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Spoilerikin vaihtoi kummasti väriä.
Kuva

Nyt sitten tähän paljon jo Audin kiillottamisen yhteydessä herättäneeseen kysymykseen lampaanvillalaikoista.
Miksi me käytämme niitä?
Alussa kun aloimme käyttämään Festoolin tuotteita käytimme hioma-aineen yhteydessä oransseja Festoolin PS-STF-D150X30-M-OCS laikkoja(http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=51).
Sitten huomasin kiillotusainepurkin kyljessä nuo valmistajan suositukset aineen levittämiseen.
Tässä linkki isoon kuvaan http://jopifoto.kuvat.fi/kuvat/Detailin ... /_full.jpg
Tästä sainkin idean, että voisimme kokeilla myöskin lampaanvillaa aineiden levittämisessä. Luin juttuja lampaanvillan käytöstä eri nettisivuilta ja soitin asiasta maahantuojalle. Tulin siihen lopputulokseen, että tilaan niitä testikäyttöön nyt jokaiselle aineelle omat laikkansa.

Festoolilta löytyy valikoimista kaksi erilaista lampaanvillaa.
Normaali lampaanvilla http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=1681
Premium lampaanvilla http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=49

Premium on noista laikoista huomattavasti pehmeämmän tuntuinen käteen ja juuri kyseistä laikkaahan valmistaja suosittelee aineidensa levitykseen. Audi projektissa(http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=17&t=3170) kyseiset laikat toimivat erinomaisesti maalipinnan laitossa.

Citroenin lakkapinnan pehmeys huomattiin heti, kun pintaa alettiin työstämään. Alkuperäiseen naarmuiseen maalipintaan premium lampaanvilla teki todella hienoa jälkeä. Siirryttäessä työskentelemään 8000 hiomatahnan kanssa päätimme käyttää kumminkin oranssia laikkaa. Koko auto ajettiin 8000 aineella lävitse ja silläkin oli vaikutus auton kiiltoon.

Siirryttäessä vaiheeseen 11000 kokeiltiin työstöä taas lampaanvillalla, joka oli virhe. Onneksi ei keretty kuin vähän ajaa konepeltiä sivusta, kun huomattiin, että kyseinen laikka tekee jälkiä pintaan. Yritettiin ikuistaa virheitä kameralle mutta kuvista ei oikein saa jälkiä selville, sillä sen verran pieniä kumminkin olivat. No paluu konepellin osalta vaiheeseen 5000 ja naarmut pois 8000:lla aineella ja oranssilla laikalla. Onneksi tämä lampaanvillalaikan armottomuus pehmeille lakkapinnoille tuli opittua nyt kantapään kautta. Viimeisessä vaiheessa11000 ajettiin pintaan myöskin oranssilla laikalla.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vahoiksi Festoolin MPA-V Sealant ja AG:n HDWax. HDWaxin levittämisen ja pyyhkimisen jälkeen pinta "lasitettiin" http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=55 laikalla, joka takasi erinomaisen kiillon kaikkialle autoon.

Muoviosat AG:n bumber&trim gel. Renkaat instant tyre dressing. Ikkunat AG glass polish.

Kuvia lopputuloksesta.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Summa summarum.
Mukava projekti jota oli hauskaa ja helppoa työstää mutta projekti myöskin opetti paljon uutta pehmeälakkapintaisista autoista meille. Kyllähän siinä auton ulkonäkö hieman muuttui.

Näihin tunnelmiin ja kuviin mukavia kiillotushetkiä kaikille! :buffer:

Kiitos ja kumarrus!
Jopi

Avatar
Posambique
Viestit: 2746
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Citroen BX -88

Viesti Kirjoittaja Posambique » Su Syys 29, 2013 3:50 pm

Upeat kuvat, ja hienohan se on sitikkakin niissä.


Saanko kuitenkin kysyä, että miksi ei ole yhtään kuvaa valmiista pinnasta auringonpaisteessa ja/tai ledilampulla?
Sen kun vielä saisi pakettiin, niin mahtavaa.

Miksi muuten ette puhdista pintaa ennen kiillotusta raudan- ja pienpoistolla sekä claylla?
"Urku auki, pelti kii"

Jopi
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 12:29 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Citroen BX -88

Viesti Kirjoittaja Jopi » Su Syys 29, 2013 7:42 pm

Posambique kirjoitti:Upeat kuvat, ja hienohan se on sitikkakin niissä.


Saanko kuitenkin kysyä, että miksi ei ole yhtään kuvaa valmiista pinnasta auringonpaisteessa ja/tai ledilampulla?
Sen kun vielä saisi pakettiin, niin mahtavaa.

Miksi muuten ette puhdista pintaa ennen kiillotusta raudan- ja pienpoistolla sekä claylla?

Yksinkertaisesti ei vaan tullut otettua kuvia enää lampun kanssa lähipinnasta, kun todettiin lopputulos. Toki olet oikeassa, että hyvähän se pinnan virheettömyys olisi ollut näyttää teille lähikuvien muodossa.

Itseasiassa hyvä, kun mainitsit pienpoistosta. Teemme jokaisen pesun ohessa myöskin pienpoiston AG:n intensive tar removerilla. Savea eikä raudanpoistoa käytetty tässä tapauksessa.

Avatar
patonki
Viestit: 260
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 8:08 pm

Re: Citroen BX -88

Viesti Kirjoittaja patonki » Ma Syys 30, 2013 8:16 am

Hienoa jälkeä saitte bexiin aikaan! :taputapu:
Katon reunat, c-pilarit+kidukset ja p-a luukku on myös muovia, joskin koostumus vaihtelee.
"Life is too short to be pissed of all the time"

Vastaa Viestiin