Eräänlaista kokemusta rikkaampi taas, huh huh!
Tässä eräänä päivänä tuli tiedustelua että olisinko halukas kiillottamaan autoa. No mikä jottei tuumailin, kunnes alkoi hikikarpalot valua otsalle kun alkoi tulla speksejä pöytään.
- Audi --> Lakka kovaa kuin kivi (tosin tähän liittyen luvassa myöhemmin ylläri)
- RS4 --> Ei mikään puoli-ilmainen joka pojan käyttis
- tasainen musta --> mahdollisimman hankala väri
No, luvattu mikä luvattu
Auto:
Niin eli kyseessä varmaankin useammankin tuntema Audi B5 RS4 2001. Tehoreserviä yli 600 heposvoiman edestä ja väännötkin varmasti tähtitieteelliset. Todella upea ja ajattomasti muotoiltu kampe, joka lähietäisyydeltä on kyllä todella vaikuttavan näköinen laitos.
Naarmut/lakkapinta:
En tiedä mikä on Audin perusmustan virallinen nimi, mutta sellainen kuitenkin kyseessä. Auto on maalattu kertaalleen uudestaan (paitsi katto) omistajan toimesta. Tai hänen toimeksiannostaan. Oli ostaessa ollut niin huonossa kunnossa, että maalaus oli ollut ainoa järkevä vaihtoehto. Maalaus sinänsä oli minun mielestäni tehty todella hyvin, sillä pinta oli todella tasainen, aplaria ei missään. Uudelleenmaalaus oli minulle tietysti (aluksi) ilouutinen, kun arvelin että eipä tarvinnutkaan ruveta taistelemaan Audin superkovan lakkapinnan kanssa.
Mutta tällaisessa mustassahan kaikki naarmut ja hankaumat näkyvät armotta. Siis täysin armotta. Auto olikin aikaisemmin tänä kesänä käynyt ammattifiksarilla, mutta holotonta ja pyörönaarmutonta pintaa tämä ei ollut saanut onnistumaan. Syviä naarmuja ei kyllä ollut käytännössä yhtään, joten sen suhteen oli tehty hyvää työtä. Käsittääkseni tämä fiksari oli kuitenkin reilusti todennut saman minkä minäkin pääsin toteamaan, että täydellistä tästä pinnasta ei kyllä kovin helpolla saa, sillä uuden maalin lakkapinta on überhyperPEHMEÄ. Niin muistinko sanoa että ihan hillittömän PEHMEÄ! Kuvitelkaa CD-levyn pinta. Yhtä pehmeä
Laikat ja aineet:
Joo-o. Oikean kombinaation etsiminen se olikin mukava savotta. Lakkapinta käyttäytyi välillä niin oudosti, että meinasi itku tulla. Nyt nimittäin kokeiltiin ihan kaikkea; rotary, epäkesko, Menzerna PO203S, PO106FA, PO85RD, Britemax #4, Lake Country CCS sininen, musta, valkoinen, oranssi, keltainen. Noista tulee aika monta erilaista kombinaatiota
No loppujen lopuksi toimivimmaksi yhdistelmäksi tarkentui FLEX PE14-2, Menzerna PO106FA ja LC CCS valkoinen tai musta riippuen vähän paikasta. Siis aivan todella pehmeä setti. No okei, näillä kuitenkin mentiin ensimmäinen eli naarmujenpoistokierros. Työstömenetelmänä korkeat kierrokset, todella reilusti painoa laikalle ja aineen ajaminen ihan loppuun asti. Karkeampi laikka tai aine jätti karut naarmut.
Olisi saanut jäädäkin tähän yhteen kierrokseen, mutta huomasin että tällaiseen pehmeään pintaan jää tietysti melko helposti holoja, joten epäkeskokierros oli tehtävä. Arvelin että no siinähän se menee pyöritellessä, mutta TÄH?! Sama laikka + aine -kombinaatio, tai vieläkin laimeampi, jätti epäkeskolla naarmut. WTF? Tulin siihen tulokseen, että kun epäkeskolla alkaa ajelemaan ja "hajottamaan" ainetta, niin naarmut syntyivät tässä vaiheessa. Sitten kun aine alkoi hajoamaan, niin epäkeskolla ei riittänyt potku poistamaan juuri syntyneitä naarmuja. Holojenpoistokierros pitikin ajaa lopulta siten, että ensin laikka kiinni rotaryyn, aineen levittely ja kunnon ajo kuten ensimmäisellä kierroksella siihen asti että aine alkaa hajoamaan ja pinta on kuuma. Sitten nopeasti laikan vaihto epäkeskoon ja äärimäisen kevyellä paineella ja kohtalaisilla kierroksilla aine loppuun. Toivottavati holojen poisto onnistui, ainakaan sellaisia en löytänyt. Ja toisen kierroksen aine+laikka -kombo oli siis sama kuin ensimmäisellä.
Sanottakoon nyt taas että täydellistä pinnasta ei tullut ei sitten millään. Pyörönaarmua jäi, sillä sitä syntyi pelkästään kun hieroi mikrokuituliinalla vähänkin tiukempaan. Juu, eikä minun liinat ole kovin huonoja jos sitä tuumitte
Tässä vaiheessa pitää muuten ylistää (ja kirota) uusinta lisäystä arsenaaliin; Hyundai 6W CREE LED taskulamppu. Jumankekkula näkö lähtee kun on niin kirkas (1000 lumenia). Näkyy nimittäin naarmut (liiankin) hyvin
Vahaus ja viimeistely:
Finish Kare 1000P:n viimeisiä viedään, ja sen siis laitoin pintaan. Siinä tuumittiin "erään" A8:n omistajan kanssa että kannattaisiko laittaa tuollaiseen pintaan esim. CQuartz, mutta ei minulla antanut omatunto periksi sulkea pintaan jääneitä naarmuja pinnoitteen alle. Tosin olisihan pinta saattanut pysyä edes sellaisena vähän pidempään millaiseksi se nyt saatiin. Toisaalta minua hirvitti myöskin ruveta laittamaan kestopinnoitetta pintaan, kun ainakin minulla pintaan jää liian helposti pyyhintäkuviota tai huomaamattomia kohtia, jotka tunnetusti kanssa pysyvät pinnassa seuraavaan kiillotukseen asti (tai siis siihen asti kun pinnoite pysyy pinnassa). Tässä autossa tuollaiset kohdat olisivat paistaneet aika helposti myöhemmin silmään.
Loppusanat
Aikaa meni pesuineen päivineen 18h. Jos auton kimppuun pääsisi vaikka viikon ajan joka päivä, niin täydellisyyttä olisi voinut vaikka tavoitellakin, mutta kun ottaa huomioon miten mahdotonta näin pehmeän pinnan pitäminen kuosissa olisi, ei siinäkään olisi loppujen lopuksi kovin paljon järkeä. Toivottavasti auton omistaja nyt hellii pintaa jatkossa, tai toteuttaa sen värinvaihdon
-----------------------------------------------------------------
Prosessi:
1) Esipesu
- Turtle Wax Superliuotinpesu
- Bilt-Hamber Autofoam
2) Pesu
- Bilt-Hamber Autofoam
- AutoGlym Intensive Tar Remover
- Kahden ämpärin taktiikka + mikrokuitukinnas
3) "Savestus"
- Sonüs Ultra Fine Detaling Clay
- Bilt-Hamber Autofoam liukkarina
4) Kiillotus
- Menzerna PO106FA + Lake Country CCS valkoinen polishing -laikka / musta finishing -laikka + Flex PE14-2
- Toisella kierroksella sama kombo mutta ihan lopuksi ajo FLEX XC 3401 VRG:llä
5) LSP
- Finish Kare 1000P
6) Muut
Renkaat:
- Meguiar's Gold Class Endurance Tyre Gel
Ikkunat:
-IPA
-----------------------------------------------------------------
Kuvat
Pesu
Vaahtobileet.


Sitten peruuttelu talliin joka onkin aika makea, mitä?

Autoa kuivatellessa kaikki näytti vielä varsin hyvältä.

-----------------------------------------------------------------
Kiillotus
Katto siis alkuperäisessä maalissaan.

Mutta muuten ei.

Tässä Hyundain jöötitykki.

Ja tässä peruskombo mikä yllättäen oli naarmunpoistoon riittävä.

Siinäpä sitä työsarkaa sitten olisi.

Josta tämän kautta...

...tähän.

Halogeeneilla lähtökohtakin oli melkein siedettävä. Tämä siis kiillotuksen jälkeen kuitenkin.

Sitten seuraa lisää before & after -settiä alueittain.
Tässä vasenta etulokaria enstex.

Ja jälex.

Peräskonttia ennen.

Jälkeen.

Kattoa ennen.

Ja jälkeen.

Katon oikea etukulma 1.

2.

Takapuskurin kulmaa.

Kulmaa takapuskurin.

Oikeanpuolen C-pilari ensin.

Sitten.

Ja vielä hiukkasen keulaa.


Oikeaa etuovea jälkeen.

-----------------------------------------------------------------
Walmista









-----------------------------------------------------------------
Saa kommentoida, jatkakaa...
- Antti -