Testi: Muovinhoitoaineet

Käyttäjien tekemät testit
Avatar
-JP-
Viestit: 1808
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja -JP- » La Touko 22, 2010 6:04 pm

Tehtiin Pellikan kanssa tämä testi DW:lle joku aika sitten, mutta laitetaan nyt tännekin.

Haalistuneeseen jetan puskuriin testattiin kaikkia puskurin-/listantummennusaineita mitä tallilta tähän hätään löytyi.
Järjestys vasemmalta aloittaen:

- Meguiar's Gold Class Trim Detailer
- Autoglym Bumper Care
- Meguiar's Hyper Dressing (1:1 laimennettuna)
- Valet Pro Yellow Bumper Gel
- Chemical Guys New Look Trim Gel

Kuva

Käytön helppoudessa pisteet veivät Valet Pro ja Chemical Guys. Molemmat on geelimäisiä, eivät valu minne sattuu ja homma onnistuu todella tarkasti levityssienen avulla. CG:tä joutui hinkkaamaan vähän enemmän kuin Valet Prota, jolle riitti kevyt pintaan pyyhkiminen. Trim Detailerista jäi sormiin rasvainen pinta.

Tuoksupisteetkin toki jaettiin. Trim Detailer haisi "vehkeelle", muissa oli joko mieto ok tuoksu tai eivät haisseet millekään.

Sitten ne tärkeimmät eli ulkonäköpisteet. Arvostelijoina toimi allekirjoittaneen lisäksi Pellikka ja Maikki.
Hyper Dressing vei jumbosijan. Vesipohjaisena ei anna läheskään niin tummaa kiiltoa kuin muut, soveltuu paremmin sisätiloihin.
Autoglym oli seuraavana, tummuus ei oikein vakuuttanut. Lopputulos oli myös aika laikukas.
Loppu kolmikko oli tasainen, Trim Detailer näistä rasvaisimman näköinen(tosin rasvaisuus häviää kyllä ensimmäisessä pesussa).
Valet Pro ja CG veivät jaetun ykkössijan, riippuen siitä tykkääkö kiiltävämmästä (CG) vai matasta (VP) pinnasta. Valet Pro on aluksi levityksen jälkeen melko matta, mutta kiiltoa sai lisää kun aineen kuivuttua pyyhki alueen läpi liinalla. VP ei sisällä myöskään silikonia, kaikissa muissa taisi olla.

Kuva
Kuva

Parin viikon jälkeen uusi arviointi:

Megun trim detailer ja chemical guys new look trim gel ovat pärjänneet parhaiten:
Kuva
Kuva

Meg's Trim Detailer
Kuva

AG Bumper Care
Kuva

Meg's Hyper Dressing. Tämä paransi kuin sika juoksuaan testin aikana. Alkuun näytti tosi surkealta, mutta ekan pesun jälkeen näyttikin ihan hyvältä?
Kuva

Valet Pro Yellow Bumper Gel
Kuva

CG New Look Trim Gel
Kuva
Viimeksi muokannut -JP-, Su Touko 23, 2010 11:34 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Avatar
Petteri
Viestit: 636
Liittynyt: La Touko 01, 2010 12:07 am
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja Petteri » La Touko 22, 2010 6:40 pm

Tämän testin onnistuin missaamaan DW:llä. Melko kiinnostavia tuloksia.

Asioita jotka kiinnostaa. Pestiinkö 2 vkon sisällä pinnat monta kertaa? Ajettiinko autolla paljon?

Glymin keston olisin voinut arvata etukäteen. Vaatii hirveästi hommaa jotta pinta tulisi hyväksi ja kesto on tasan seuraavaan sateeseen asti.

E: ja hienoa että muutkin on aktivoitunut testien kirjoittamiseen. Näistä voi sitten joskus kerää stickyn foorumeiden alkuun.
- Worst Class Shampoo Junkie -

Avatar
-JP-
Viestit: 1808
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja -JP- » La Touko 22, 2010 7:08 pm

Tämä ei ollut siinä mielessä "reilu" testi, että kohteena ollut VW on kaverin kesäauto ja testi tehtiin talvella :lol: Kilometrejä siis 0. Puskuri pestiin kahteen otteeseen ihan ronskilla pesuaineen annostuksella, sillä yritettiin tasoittaa auton ajamattomuutta. Mutta ihan suuntaa-antava testi joka tapauksessa.

EDIT. Voisko saada pari pesukinnas-hymiötä, vaikka valkoisen ja punaisen? Niistä saisi hienot arvostelukuvat 8-)
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Avatar
patonki
Viestit: 259
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 8:08 pm

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja patonki » Su Touko 23, 2010 12:22 am

Nämähän tosiaan ovat muovin etc "hoito"aineita, ei näillä pigmenttivammaisesta puskurista saada mitään tuloksia irti :) Ensin olisi syytä korjata puskurin muoviosat kuntoon! ;) ja levittelyt sitten, vähintään liotinpuhtaalle(harjausta ja muuta kikkailua). Mitkä näistä nyt sitten ovat täysin silikoonivapaita? Täytynee tuota CG tavaraa kokeilla :!: On juuri sopiva projekti menossa.
"Life is too short to be pissed of all the time"

Avatar
-JP-
Viestit: 1808
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja -JP- » Su Touko 23, 2010 11:30 am

Puskuri pestiin APC:llä ennen aineiden levitystä. Täysin silikonivapaita ei ollut kuin Valetpron geeli. Tässä puskurissa se ei toiminut kyllä yhtään, mutta parempikuntoisiin toimii tosi hyvin. Tuntui siltä että puskuri imaisi sen. Olisi varmaankin tarvinnut laittaa se kahteen kertaan.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Avatar
patonki
Viestit: 259
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 8:08 pm

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja patonki » Su Touko 23, 2010 2:09 pm

Tuo kansanvaunun puskuri, on tosi kuivunut ja värivammainen. Kaiken lisäksi se on vielä kohtuu kiiltävää eli kovaa muovia. Se, että aine imeytyy siihen, ei ole yllätys. Ainoa tapa korjata tilanne olisi kuumailmapuh, siten saisi pigmentin ja öljyn nousemaan piilostaan. Tämän jälkeen, kun värivamma ja kuivuus on poistettu ja puskurista saatu puhilla salonkikelpoinen, tuohon sopisi jokin sulkuaine. Sulkuaine jossa on UV-suoja(toki tämä laitetaan liuotinpesun jälkeen, eihän se siinä muuten pysyisi) tuommosen einiin huokoisen materiaalin voi huoletta vahata silikonivapaalla. Yritin katsella valmistajien sivuilta koostumuksia, tuntuu olevan vaikeaa :roll: AG ja VP aineet todennäköisesti loistavat huokoisilla ja ei pigmenttivammaisilla "muovi"puskureilla. Tosin ne vasta vaativatkin kunnollisen liuotin hinkkaamisen ja mahdollisen kuumailmakäsittelyn. Lisäksi imevät aika tavalla ainetta. Pihalla seisoo auto, jonka etupuskuriin(vm -85) Laitan muokaten tähän kuvia jatkoksi.

Lähtökohta, jonka pesin honkkarin bioliukkarilla ja karhunkielellä. Ämpärillä huuhtelun ja kuivauksen(sekä kuivumisen) jälkeen AG bc pintaan puuvillalla
Kuva

Reilun kk jälkeen ero on vielä huomattava, tosin likainen siitepölystä ja sateenpiiskaamasta hiekasta yms
Kuva

Kukkienkastelupöntöntöllä huuhdeltuna :mrgreen:
Kuva

Työntaso ja välineet olivat alkeelliset! Mutta jo näinkin hutiloidulla työllä suunta on selkeä.
Huom! Puskuri tuntuu normaalilta, ei öljyiseltä, eikä tahmaa. Silti vesi tuntuu helmeilevän mukavasti, eikä imeytymistä tapahdu.
Nyt täytynee sitten tilata kolme muutakin ainetta ja vähän testailla, loput 3neljännestä on vielä vapaata testitilaa :)

Tehokasta kamaa tuo AG :shock: Häipy koko puskuri
Kuva

:lol: No tilanne AG osalta alkoi olla jo uusintakäsittelyä vaativa. Ihan vaan sateen huuhtomana( ja aurinko jne), Bc ei siis tosiaankaan ole pitkä-ikäinen. Noh, täytyy pestä tuo puskuri ihan painepesurilla ja kokeilla toisia olemassa olevia ainehia. Tbc
Viimeksi muokannut patonki, Ke Kesä 02, 2010 7:25 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Life is too short to be pissed of all the time"

Avatar
patonki
Viestit: 259
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 8:08 pm

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja patonki » Su Touko 23, 2010 3:16 pm

Pitäisi kai vähän haarukoida testi aineita :?:
1.ClearKote Plastic & Vinyl Care (ei silikoneja + UV-suoja)
2.Optimum Opti-Bond Tire Gel (ei silikoneja? + UV-suoja)
3.?

Saksasta olisi tarkoitus mätkäistä tilaus, kunhan keksin mitä muuta "järkevää" olisi syytä tilata, 100e tilauksen kun saa ilman kuluja.
Paikka on http://www.autopflegegeek.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaikka asiasivut ovatkin, niin saa kyllä nauramaan. Ovat valinneet kuukkelikääntäjän :mrgreen:
"Life is too short to be pissed of all the time"

NikkeN
Viestit: 8
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 10:08 pm

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja NikkeN » To Kesä 10, 2010 10:28 pm

Varmaan muovilaadulla sitten paljon vaikutusta, kun aikanaan Volvon puskurissa AG pysyi todella pitkään erityisemmin haalistumatta. Huomasi jo samaassa autossa oikeastaan, kun helmalistat jotka oli hieman kovemman ja karkeamman tuntuista muovia, niin niissä osissa Bumper Care ei aivan yhtä hyvää tulosta tuottanu.

Arno
Viestit: 67
Liittynyt: Su Touko 16, 2010 10:42 pm

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja Arno » To Kesä 10, 2010 11:26 pm

NikkeN kirjoitti:Varmaan muovilaadulla sitten paljon vaikutusta, kun aikanaan Volvon puskurissa AG pysyi todella pitkään erityisemmin haalistumatta.
Samat kokemukset oman E-sarjalaisen kohdalla. Roiskeläpistä tosin katoaa kiilto/elvyttävä vaikutus nopeammin kuin etupuskurin muutamista muoviosista.

Arno
Viestit: 67
Liittynyt: Su Touko 16, 2010 10:42 pm

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja Arno » Ke Heinä 07, 2010 7:25 pm

Lisätään vielä omia kokemuksia Valet Pro:n Yellow Bumper:ista.

Vahailun jälkeen ensimmäistä kertaa kun autoni pesin, niin päätin lisätä tätä ainetta harvoihin muoviosiin autossa (roiskeläpät, etupuskurin muoviosat). Pullo tuntuu kyllä hyvinkin riittoisalta (en siis lisännyt ainetta sentin kerrosta). Alkuun kevyt hinkkaus liuottimella ja harjalla, perään huuhtelu ja kuivaus. Kerros ainetta hinkaten vanhalla t-paidan palasella, välissä annoin aineen kuivua ja vedin mikrokuituliinalla läpi. Kaksi kertaa suoritin tämän.

Alle viikko, vesisade ja auto uusiksi pesuun ja siinä samalla lähtikin ko. aine täysin roiskeläpistä. Etupuskurin muoviosiin nyt jotain jäi ja osat näyttävät vielä mustilta.

Jotain tein väärin, aine on huonoa tai muoviosat (esim. roiskeläpät) pitäisi uusia.

Avatar
Dani
Viestit: 5737
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja Dani » Ke Heinä 07, 2010 7:44 pm

Mitä mieltä jengi on jäänestoaineesta tai ruokaöljystä maalaamattomien haalistuneisiin mustiin muoviosiin?
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja Urran » To Heinä 08, 2010 10:57 pm

Dani kirjoitti:Mitä mieltä jengi on jäänestoaineesta tai ruokaöljystä maalaamattomien haalistuneisiin mustiin muoviosiin?
Oma näkemys;
Normisti jäänesto = IPA = 2-propanoli/Isopropanoli/Isopropyyli alkoholi = Perus rasvanpoistoviina, laimeempaa kun etanoli, käytetään esim. myllytyksen jälkeisten rasvojen poistossa (Itse yritän juuri etsiä Start Jäänestoainetta tähän tarkoitukseen, vähän huono kausi etsiä..)=Ei varmaan hyvä muoville? Ainakaan pidemmän päälle.

Ruokaöljystä ei kokemusta mutta tulisi mieleen että on sottaista touhua?
Vain YKSI LSP!

Pellikka
Viestit: 7
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 6:08 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja Pellikka » Ti Elo 24, 2010 7:11 pm

Isopropanolin ja glyserolin yhdistelmää myy ainakin Tampereen pesuainepalvelu kuminhoitoaineeksi. Tuolla työn puolesta painepullolla eräämmät renkaat käsitelly. Nopea sumu vaan renkaisiin ja näyttää hyvältä, kesto ei tosin ole kummonen, joten sopii lähinnä autokauppojen fiksaamoihin.

Itellä on kyllä hyviä kokemuksia chemical guysin nltg:stä, ikkunoiden tiivisteet sai uuden ilmeen vanhasta kakkiksesta ja helmeilee sateella kivasti. Oompa kokeillu renkaisiinkiin ja toimii niissäkin kohtuullisesti, tosin Megun endurancea tulee mieluummin käytettyä. Tuohon vois melkeen kokeilla päälle ValetPron protectanttia.

Avatar
jallu
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 11:35 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja jallu » Ma Helmi 28, 2011 12:25 pm

Saisko tämänkin testin siirrettyä tonne testiosioon?
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.

Wax On
Viestit: 88
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 1:45 pm

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja Wax On » Su Loka 07, 2012 6:42 pm

Terve kaikille muillekin hinkkaajille!

Olen vuosia koittanut pärjäillä markettien ja motonettien jne. kamoilla, koko ajan kuitenkin koettaen pyrkiä parempaan tulokseen, tiedon ja välineiden parantuessa. Eilen tänne eksyin ja ihastuin.

Testeihin toivoisi mukaan ottaa aina jonkin Korrekin tai vastaavan, niin minunlaisenikin osaa hahmottaa vaikka Dodoon. Hyvä että sentään AG:tä näkee niissä (pieksettävän, toki), mutta AG on ainakin mielikuvissa vielä eri (hinta-)luokassa kuin muut markettitärpätit.

Vihdoin otsikon aiheeseen...

Itse ostin ajat sitten riittoisan pullon Turtle Waxin extreme nanotech bumper&tyrecarea (tjsp).
Silmäteräni on 20 v Volvo, jonka muoviosille ennen paria viime vuotta ole tehty varmaan mitään. Hinkkasin voimalla em. mörjää puskuriin ja listoihin ja ihmettelin kun uusi kiilto hävisi aina suht nopeasti, kuten täälläkin sanotaan oikeastaan kaikista muovimörjistä.
Oma kokemukseni kuitenkin on, että käsittelyn jälkeinen haalistuminen on käsittelykertojen määrän kasvun myötä hidastunut ja kiilto tulee vähemmällä hankaamisella kuin aiemmin. Minäkin otaksun että muovi tosiaan imee sisäänsä hoitoaineen osia niiden tilalle, joita se on vuosien ajan menettänyt. Siis ei pidä masentua, vaan "ruokkia" sitä lisää kunnes se on taas kylläinen.

Tavallaan kiinnostaisi ihan periaatteesta kokeilla kuumailmapuhallintakin, mut sillä saa pelottavan nopsaan rumaa jälkeä. Kaukalomattoihin kokeilin ja niihin tuli ruskeaa pintaa, kuplapintaa ja värimuunnosta kulahtaneempaan suuntaan, vaikka olin niin varovainen kuin osasin. Parannustakin tuli joo, mut se hyöty nollaantui virheiden takia.

Renkaisiinkin sitä voisi käyttää nimensä mukaisesti, mutta omasta mielestäni on raivostuttavaa rätillä hangata renkaiden profiileja, jotka ainakin omissa nokioissani ovat täynnä sitä säteensuuntaista "viivapintaa".
Mieluummin käytän niihin jotain suihkutettavaa ainetta.

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja sonikk » Su Loka 07, 2012 7:53 pm

Ei sitä kuumailmapuhallinta kannata jännittää, kun ei kiinni työnnä ja koko ajan hieman liikuttaa niin ei hätää.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Loka 08, 2012 12:20 pm

Ja ettei sekoiteta niin kukaan ei ole sanonut että kumiosille voisi kuumailmapuhallinta käyttää? Oletan kuitenkin että em. kaukalomatot on kumia.
Vain YKSI LSP!

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja JUMA » Ma Loka 08, 2012 12:28 pm

Eikö kaukalomatot ole muovia?
Tai varmaan voi molempia olla, mutta en mä muistaakseni ole nähnyt kuin muovisia (kovempia) kaukalomattoja.

"Perusmatot" on sitte taas yleensä kumia. ( tai jotain sekoitetta, mutta pehmeämpää).

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Loka 08, 2012 12:57 pm

^Tulkintakysymyksiä lienee :D Odotetaan postaajan vastausta. Lähinnä takerruin siihen sen takia kun em. postauksessa myös puhuttiin renkaiden entisöinnistä kuumailmapuhaltimella :roll:
Vain YKSI LSP!

Wolfie
Viestit: 2751
Liittynyt: Ke Touko 12, 2010 7:12 pm

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Ma Loka 08, 2012 12:58 pm

Rensin matot on ainakin muoviseosta. Ei ihan kivikovat, muttei lörpötkään vaan siltä väliltä. Muovinhoitoaine pitäis toimia ihan hyvin. Niinkuin kumimatoillekin.

Wax On
Viestit: 88
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 1:45 pm

Re: Testi: Muovinhoitoaineet

Viesti Kirjoittaja Wax On » Ma Loka 08, 2012 1:29 pm

Harmaata muovia ovat Vollessa. Sellaiset korkeareunaiset, joita jotkut käyttävät vain talvisin. Kaupunkiajossa pärjäisi varmasti niillä kumisillakin.
Ongelma näissä oli, että takajalkatilan mattoja oli selvästi käytetty jonain talvena nastarenkaiden alla kun edellinen omistaja oli jäänyt lumeen kiinni. Siis paljon pitkittäisiä uria joilla röpelöiset harjanteet.
Puhaltimella ne röpelöt lähinnä ruskistuivat ja kovettuivat. Liikaa lämpöä....? Pahimmat mokat vuolin varovasti puukolla pois. Ehkä kolvi olisi ollut parempi niihin uriin ja röpelöihin.
Ja muovejahan taas on niin montaa eri sorttia että pitäis varmaan opetella huolella nekin erikseen, ominaisuudet, ulkonäkö ja tunnistaminen, käsittely...
/Wax Off

Vastaa Viestiin